Byggahus.se
F Freda skrev:
Du har läst men inte förstått . . . .
Det är ju du som inte förstått. Ifall du hade specat fakturorna ordentligt hade du inte behövt förklara för dessa "imbeciller" vart tiden tagit vägen.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Det är ju du som inte förstått. Ifall du hade specat fakturorna ordentligt hade du inte behövt förklara för dessa "imbeciller" vart tiden tagit vägen.
Var skrev jag att jag skrivit en faktura som jag behövt förklara?
Det är DU som tror/ gissar, jag tar diskussionen INNAN jag skickar fakturan, jag talar om för kunden hur många timmar jag tänker fakturera på småjobb och det är där frågan flyter upp.
Men inte heller det förstår du utan du läser och tolkar in annat än det som skrivs.
Nästa gång kan du väl fråga om du inte förstår?
 
J Johan Roman skrev:
Jag arbetar som chef för utvecklare och har varit utvecklare själv i 10+ år på olika företag innan jag blev chef. Att utvecklare generellt skulle arbeta 2-3h per dag är helt fel, självklart finns det säkert sådana personer men de är garanterat inte de skarpaste knivarna i lådan och högst sannolikt inte välbetalda. Utvecklare som inte kontinuerligt utvecklar sin kompetens brukar inte bli långvariga i IT-branschen, skulle säga att det krävs hårt arbete för att hänga med, både på arbetstid och fritid. Hus bygger vi mer eller mindre på samma sätt nu som vi gjorde för 50 år sen, visst har det hänt saker med material och metoder men jämfört med den utveckling som sker inom IT så skulle jag säga att det går minst 20 ggr så snabbt med några få undantag. Lönen är ett resultat av tillgång och efterfrågan, inte svårare än så.
Har +20 år inom IT-branschen, de senaste 14 åren som konsult, varav två senaste med egen firma. Största problemet senaste 10 åren är att timpriserna för IT-konsulter i princip har stått stilla. Det var samma timpriser när jag började som konsult (med 27000 kr i månadslön, 7 års erfarenhet) som när jag slutande, möjligtvis nån hundring mer. Jag startade eget för att jag då åtminstone kan få ut en större del av kakan, timpriserna kan jag inte påverka i nån större grad, de ligger runt 700 kr/timme ex moms, sen ska konsultmäklaren ha sina 10%. Min timlön netto som anställd konsult var 230 kr. En röris eller elektriker kostar runt 500 kr netto.

Hantverkarpriserna har gått upp betydligt mer senaste åren. Där borde det inte vara några större problem att starta eget efter några års erfarenhet, då det verkar finnas hur mycket jobb som helst, med tanke på firmornas totala ointresse av att återkoppla när man ringer och hör sig för om altanbyggen och annat.

/S
 
Mimlan Mimlan skrev:
I mitt fall så tog vi hand om allt skräp, tillhandahöll stegar, rastutrymme med micro och kylskåp samt toalett . Samt att ägarna på företaget sköter beställning/ fakturering. Problemet hos mig var dålig arbetsmoral hos den ena snickaren som är inhyrd på firman (56 år)som första dagen här skröt om att han jobbat 28 år som snickare och varit byggledare på ett stort byggföretag. Det var han som behövde åka iväg varje dag för att köpa frukost och lunch då han ”glömt” den. Och stod och pratade i telefon istället för att jobba.
Inget ont om den unga snickaren som är anställd på firman han slet och jobbade på.
Mycket spännande att höra fortsättningen på denna cliffhanger?
Vad sa ägarna? Hur löste det sig?
 
Mimlan Mimlan skrev:
I mitt fall så tog vi hand om allt skräp, tillhandahöll stegar, rastutrymme med micro och kylskåp samt toalett . Samt att ägarna på företaget sköter beställning/ fakturering. Problemet hos mig var dålig arbetsmoral hos den ena snickaren som är inhyrd på firman (56 år)som första dagen här skröt om att han jobbat 28 år som snickare och varit byggledare på ett stort byggföretag. Det var han som behövde åka iväg varje dag för att köpa frukost och lunch då han ”glömt” den. Och stod och pratade i telefon istället för att jobba.
Inget ont om den unga snickaren som är anställd på firman han slet och jobbade på.
Jag åker också iväg för att äta min lunch eller Frukost. Det finns inget som säger att folk måste ha sin mat med sig. Man vill kanske handla "dagens" på ett lunchställe och äta med någon medarbetare.

Dock så skall vare sig mil eller restiden för detta debiteras på kunden. Många slår dock ihop ex. Frukosten med att handla något man behöver och då är det OK att debitera resekostnader.

Naturligtvis VET jag att det fuskas en hel del med saker som detta men det görs i alla yrken även på "kontoren" eller vad nu folk arbetar med. Inget unikt för just byggbranchen.

Min poäng dock är att många som anlitar hantverkare glömmer det arbete som faktiskt utförs utanför kundens hem. Att montera upp en mängd prylar kan vara behäftat med mängder av dolda problem som kan dyka upp under arbetets gång. Man kan omöjligen vara beredd på allt som kan ske. Det kan räcka med att det sitter ett elrör eller ett vattenrör dolt i en vägg för att ge enorma problem som kan omkullkasta hela ursprungsplanen.

Är man någorlunda vettig som hantverkare så har man en löpande dialog med kunden och förklarar vilka problem som uppstått och hur de ev. kan lösas och till vilka priser.

Moralen är oftast högre hos äldre etablerade Svenska hantverkare än hos guldgrävande EU migranter/arbetare som vill göra snabba klipp på godtrogna kunder. Själv är jag pensionerad numera och gör lite extra då och då utan press eller girighet och ville jag skulle jag kunna jobba ihjäl mig på alla förfrågningar jag får..
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
Jag åker också iväg för att äta min lunch eller Frukost. Det finns inget som säger att folk måste ha sin mat med sig. Man vill kanske handla "dagens" på ett lunchställe och äta med någon medarbetare.

Dock så skall vare sig mil eller restiden för detta debiteras på kunden. Många slår dock ihop ex. Frukosten med att handla något man behöver och då är det OK att debitera resekostnader.

Naturligtvis VET jag att det fuskas en hel del med saker som detta men det görs i alla yrken även på "kontoren" eller vad nu folk arbetar med. Inget unikt för just byggbranchen.

Min poäng dock är att många som anlitar hantverkare glömmer det arbete som faktiskt utförs utanför kundens hem. Att montera upp en mängd prylar kan vara behäftat med mängder av dolda problem som kan dyka upp under arbetets gång. Man kan omöjligen vara beredd på allt som kan ske. Det kan räcka med att det sitter ett elrör eller ett vattenrör dolt i en vägg för att ge enorma problem som kan omkullkasta hela ursprungsplanen.

Är man någorlunda vettig som hantverkare så har man en löpande dialog med kunden och förklarar vilka problem som uppstått och hur de ev. kan lösas och till vilka priser.

Moralen är oftast högre hos äldre etablerade Svenska hantverkare än hos guldgrävande EU migranter/arbetare som vill göra snabba klipp på godtrogna kunder. Själv är jag pensionerad numera och gör lite extra då och då utan press eller girighet och ville jag skulle jag kunna jobba ihjäl mig på alla förfrågningar jag får..
Som vid alla avtal, muntliga eller skriftliga, medvetna eller passiva. Så måste man vara tydlig med vad man beställer.

Arbetstiden räknas hos mig och alla företag med anställda byggare, från det att de är ombytta och klara att börja jobba. Mobilen får inte användas på debiterbar arbetstid annat än för arbetsrelaterat. Raster utom 2 kafferaster per dag är inte debiterbar arbetstid.

Varför skulle det vara annorlunda hos DIG som arbetsgivare? Och är det det, så var tydlig med vad som gäller INNAN jobbet påbörjas.

Jag har minimala problem med detta, utom möjligen det där med mobilpillandet....
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
Jag åker också iväg för att äta min lunch eller Frukost. Det finns inget som säger att folk måste ha sin mat med sig. Man vill kanske handla "dagens" på ett lunchställe och äta med någon medarbetare.

Dock så skall vare sig mil eller restiden för detta debiteras på kunden. Många slår dock ihop ex. Frukosten med att handla något man behöver och då är det OK att debitera resekostnader.

Naturligtvis VET jag att det fuskas en hel del med saker som detta men det görs i alla yrken även på "kontoren" eller vad nu folk arbetar med. Inget unikt för just byggbranchen.

Min poäng dock är att många som anlitar hantverkare glömmer det arbete som faktiskt utförs utanför kundens hem. Att montera upp en mängd prylar kan vara behäftat med mängder av dolda problem som kan dyka upp under arbetets gång. Man kan omöjligen vara beredd på allt som kan ske. Det kan räcka med att det sitter ett elrör eller ett vattenrör dolt i en vägg för att ge enorma problem som kan omkullkasta hela ursprungsplanen.

Är man någorlunda vettig som hantverkare så har man en löpande dialog med kunden och förklarar vilka problem som uppstått och hur de ev. kan lösas och till vilka priser.

Moralen är oftast högre hos äldre etablerade Svenska hantverkare än hos guldgrävande EU migranter/arbetare som vill göra snabba klipp på godtrogna kunder. Själv är jag pensionerad numera och gör lite extra då och då utan press eller girighet och ville jag skulle jag kunna jobba ihjäl mig på alla förfrågningar jag får..
Ett moment som ofta faller bort när man diskuterar arbetstider för hantverkare är planeringen av jobbet. Om en arkitekt/konstruktör är involverad så betalar kunden den kostnaden utan att ifrågasätta det. Men om jag som hantverkare gör planering/konstruktion förutsätts jag göra det gratis.
 
R Rullle skrev:
Ett moment som ofta faller bort när man diskuterar arbetstider för hantverkare är planeringen av jobbet. Om en arkitekt/konstruktör är involverad så betalar kunden den kostnaden utan att ifrågasätta det. Men om jag som hantverkare gör planering/konstruktion förutsätts jag göra det gratis.
Hur menar du där? Att en snickare får betalt för sitt skissande, mätande och avstämning med kunden inför beslut om nån ändring från byggritningen är väl normalt?
 
N Nisken skrev:
Hur menar du där? Att en snickare får betalt för sitt skissande, mätande och avstämning med kunden inför beslut om nån ändring från byggritningen är väl normalt?
Det är aktuellt i de fall där det inte finns någon byggritning.
 
R Rullle skrev:
Det är aktuellt i de fall där det inte finns någon byggritning.
Oavsett bör du som hantverkare då vid genomgången inför beställningen se till att klargöra hur du vill ha det och kunden hur hen vill ha det och sedan komma överens. Tydlighet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.