Byggahus.se

Hur räknas arbetstiden för en hantverkare?

1. B
    Medlem · Västra Götaland · 35 inlägg

Bernt_Karlsson

Medlem
    Det är väl okey om de jobbar 3 timmar om de tar betalt för 3 timmar

• Laddar…
  2. A
    Medlem · Blekinge · 9 412 inlägg

andersmc

Medlem
    Ja, du kan ha ett avtal att du avrundar arbetstiden uppåt till hela månader om du vill. Och att du och kunden är överens om detta.

Men du kan inte komma när jobbet är klart och tala om att du alltid avrundar sex timmar till åtta varje dag. Men är du och kunden överens innan så går det bra.

3. P
    Husägare · 3 629 inlägg

Pin

Husägare
    Men jobbet tar ju flera dagar för gubbarna, alltså långt över 8 timmar per person. Att debitera fullt 8 h per dag flera dagar i rad är ingen rättighet. Minimidebitering kan finnas men då ska det stå i offerten.

• Laddar…
  4. R
    Medlem · 5 inlägg

Rullle

Medlem
    Hej!
    Jag antar att du frågar efter pris när du lämnar in bilen på service? Varför gör du inte det när det gäller hantverkare? Då slipper du reta dig på tiden. Ett fast pris och en spec på vad som ingår och vem som gör vad. Om de håller på 1 eller 2 dagar struntar jag i. Hantverkare har ofta flera jobb då de t.ex. måste vänta på att spackel, färg torkar, Eller att en annan hantverkare gör sin del för att jag ska kunna färdigställa osv..

5. S
    Medlem · Västernorrland · 10 inlägg

Sjöbod

Medlem
    Vi har ett sommarställe ute på en ö och får nu och då behov av rörmokartjänster. I år 2021 så var det en tvättställsblandare som läckte då vi startade igång vattnet efter att det varit avstängt i nästan två år. Pratar med den lokale vvsfirnan och ber dom om att byta ut den läckande blandaren och det visar sig kunna göra redan dagen efter och tänker vilken tur vi hade. När vi kommer ut är blandaren i badrummet bytt och allt är frid och fröjd. Nu i november dyker fakturan upp som vi egentligen räknat ut skulle komma och med en minskning av rotavdrag slutar på cirka 3400 kr. Vi vänder oss inte mot totalsumman då blandare är den minsta posten på fakturan. Knappt 900 kr efter avdrag och rabatter. Men någonstans så blir arbetskostnad och restid omvandlade. Det står att det tog 4 timmar för att byta blandare och 1 timme i restid. Borde vara tvärtom. Vet någon om det är kutym att lägga nästan all tid på arbete för att kunna fakturera via rot?
    Vi kommer nog inte att bestrida fakturan men med samtal med andra öbor så förstår vi att oavsett hur mycket vi anstränger oss för att försöka hålla nere kringkostnade som restid och kostnad för servicebox så får varje kund som får ett arbete utfört när dom skickar ut en gubbe alka betala dessa så kallade ställkostnader istället för utslaget per kund. Frågan är om ni vet att detta förekommer på fler ställen och om ni tycker det är helt okey att alla kunder på ön får betala väv firman samna summa i fasta kostnader?

6. Mikael_L
    Medlem · 42 846 inlägg
    Jag har iofs redan svarat.
    Tiden en kund måste betala för är endast den tid som det utförs arbete åt kunden.
    Man betalar inte för lunchrast, inte för fikaraster. Hårddraget behöver man inte betala för tiden vid toalettbesök, rökpaus, telefonprat osv. Det är tid då arbete för kundens räkning ej görs.

Däremot tid utanför arbetsplatsen som används för utförande av tjänsten räknas in. Förberedande arbeten, inköp av material osv.

Du skriver "arbetstid", men det som är intressant för dig är "debiterbar tid".
    Arbetstid är en fråga för den anställde och företaget.
    Ty företaget är skyldigt att betala lön t.ex för smärre raster, men kunden måste inte betala timpenning för denna tid.

7. P
    Medlem · 2 inlägg

PeterSeniortjänst

Medlem
    Studieskulder =CSN utgår för studier på alla nivåer och är kompensation för kost och logi. Studier i Sverige är kostnadsfri. Vilket är bra

• Laddar…
  8. S
    Medlem · Dalarna · 3 297 inlägg

SueCia

Medlem
    De tar självklart betalt för 8 annars fanns det ingenting att anmärka på över huvud taget.

9. A
    Medlem · Blekinge · 9 412 inlägg

andersmc

Medlem
    Tja, det är svårt för oss att svara på. Men en sak är helt säker: det är INTE föregående kunds problem.

Ja, såna avtal kan man ju ha om man vill. Och om kunden och uppdragstagaren är överens om det innan arbetet påbörjas så kan det även gälla.

Men det går inte att komma på det när arbetet är klart. Då betalar kunden för det arbete som utförts åt kunden, ingenting annat.

• Laddar…
  10. S

SueCia

Medlem

"har du ett avtal"
    Jag får uppfattningen att alla byggahus-riddare tror att det är vanligt med avtal på jobb som är så korta som 8 timmar. Jag talar av erfarenhet när jag säger att 99.9% av jobben på under 9 timmar körs utan avtal.

Kunden ringer och beställer jobbet, får jobbet utfört och betalar fakturan, slår aldrig fel.

11. S
    Medlem · 525 inlägg

Skumpe

Medlem
    Det hade krävts fyra hantverkare för att göra en undersköterskas jobb. Försök inte jämföra. Branschen är helt sjuk. Sverige är enda landet där en åklagare tjänar mindre än en snickare. Det är systemfel.

• Laddar…
  12. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 090 inlägg

Boan

Medlem
    Varför ska hantverkare krångla så? Är det inte bättre att bara ta betalt för faktiskt arbete, så slipper de ju alla dessa diskussioner. Debiterbar tid är ju inte samma som deras arbetsdag. Det kan ju vara så att de varje dag har 8h arbete, men bara kan debitera 6… då får de ju ha med det i beräkningen.

• Laddar…
  13. R
    Medlem · 2 569 inlägg

RoAd

Medlem
    Vilken privatperson anlitar en "kontorsperson" (vad det nu innebär) att utföra ett arbete med timdebitering åt dem? Jag tror att det är ganska ovanligt, men när det sker så anser jag att "kontorspersonen" ska utföra arbete under den tid den är anlitad för att utföra arbetet, inte "googla middagsrecept". Har personen någon yrkesstolthet så gör den dessutom uppgiften skyndsamt och bra. På så sätt blir den sannolikt anlitad igen.

Vill du jobba som din nidbild (för jag gissar att det är en personlig avundsjuka på "kontorspersonerna" som ligger bakom ditt inlägg) så föreslår jag att du enbart tar uppdrag med "fast pris". Då kan du också "googla recept" bäst du vill, så länge det du ska göra är klart när det ska vara klart.

Jag hade definitivt övervägt att "dra av en kvart" om jag hade en hantverkare här som uppenbart tillbringat en betydande del av tiden för personliga intressen. Som tur är har jag nästan enbart haft goda erfarenheter av yrkeskåren, och den enda som betett sig illa betalade jag räkningen från och kommer aldrig mer anlita.

Just nu spelar det nog ingen roll för honom, men i framtiden när det inte är lika överhettat i byggsektorn kommer han nog att få det tuffare än sina mer reko kollegor. Det är bevisligen inte bara jag som ogillar att bli uppskörtade av en yrkeskår där många idag lider av något som kan liknas vid ett milt gudskomplex :)

14. S

SueCia

Medlem
    Vi kan ju vända på det. Varför är det så svårt att förstå varför modellen är som den är?

Ska man jobba enligt din modell så måste man höja sitt timpris så att slutsumman blir oförändrad (pengarna måste ändå in oavsett hur du debiterar).

När man då på papperet jämför hantverkare A med normal modell och hantverkare B med Boans modell så kommer Hantverkare B att ha högre timpris och går därför bort till fördel för hantverkare A.

15. pstrate
    Medlem · 2 inlägg

pstrate

Medlem
    Alltså Maskintok o Maria01 - ni är ju så dåligt pålästa om verkligheten att man förstår att ni hittar era ”kunskaper” och argument på ”alternativa medier ”. Men det ni diskuterar har väl inget med denna tråd att göra? Om ni inte har nåt vettigt att säga om själva frågan som ställdes kan ni väl sluta kommentera?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.