Byggahus.se

Hur räknar jag ut vad för limträbalk som behövs?

2k läst  48 svar

1. T
    Renoverare Nivå 14
    Frågade kommunen för flera år sen och de hade inga ritningar.

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Vilken kommun är det?

3. O
    Medlem Nivå 2
    Kommunen har sannolikt ritningar i sitt pappersarkiv men är ovilliga att leta reda på dem. -Ordningen i arkiven varierar ganska rejält mellan kommunerna.

En konstruktör kan säkert se ganska väl efter vilken typ av konstruktion huset är byggt vid inspektion på plats.
    -Konstruktören kan kanske också sätta mer press på kommunen om där trots allt skulle finnas ritningar.

4. T
    Renoverare Nivå 14
    Någon konstruktör vill vi inte blanda in, då hade jag ju inte frågat här. Då överdimensionerar vi hellre, eller gör öppningen mindre.

5. Sockerhög
    Medlem Nivå 1
    Finns det badrum på övervåningen? Tunga plattor på golv och vägg och ett bjälklag som går "korta vägen", alltså uppifrån och ned i ritning? Kan bli stor last på långsida vid ytterdörr...

6. T
    Renoverare Nivå 14
    Bara våningen på ritningen som är inredd. Ovanför är endast vind och under är källare.

• Laddar…
  7. J
    Medlem · Nivå 22
    Det spelar rätt stor roll vilken typ av kommun det är. Städer har haft kravet att hålla reda på bygglovsritningar sedan 1874. Landsbygdskommuner endast sedan 1947. Ett exteriörfoto kan säga en del.

8. T
    Renoverare Nivå 14
    Det här är på landsbygden

9. T
    Renoverare Nivå 14
    Här är bild på hur det ser ut under taket på verandan. Om det kan hjälpa något. De två yttre balkarna är 50x155 och den mittersta är 70x155.

10. J
    Medlem · Nivå 22
    Bilden visar att verandataket till hälften vilar på den aktuella väggbiten. Om man ska kunna räkna på en balkdimension med någon noggrannhet krävs en detaljerad beskrivning av förhållandena. Eftersom du saknar ritningar finns det två alternativ. Det ena är att du mäter upp huset och med stöd av det gör egna ritningar. Det andra är att du med foton (interiört och exteriört) kan dokumentera verkligheten så att man kan förstå hur det är byggt. Eller en kombination av båda alternativen.

• Laddar…
  11. T
    Renoverare Nivå 14
    Säg precis vad jag behöver fota så löser jag det. Har mätt en massa genom åren men kanske inte det som behövs här.

12. J
    Medlem · Nivå 22
    Helst skulle jag vilja se planritningar över bottenvåning och vindsvåning samt sektion (genomskärning) genom hela huset i det aktuella läget. Dessutom foton, inifrån på vindsvåningen visande takkupan, och utifrån visande fasaden ovanför verandan.

13. T
    Renoverare Nivå 14
    Några andra ritningar än det som jag postat finns inte. Vinden har bara en trappa upp och sen en takkupa.
    Väggen bestod från början av tretex, råspont 17mm, plank 65mm och panel. Nu sitter det ytterligare 95mm-reglar på insidan och dubbla 45mm-reglar på utsidan.
    Tagit en massa bilder på det mesta, om det är nåt som saknas eller behöver förklaras så säg till.

14. J
    Medlem · Nivå 22
    Jag hade tänkt att du skulle göra ritningarna själv... Bilderna visar ändå att en stor del av taklasterna går vid sidan av avväxlingen. Jag vill nog fundera på det någon dag.

15. T
    Renoverare Nivå 14

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: