Hur räknar jag ut vad för limträbalk som behövs?

2k läst  48 svar

1. T
    Renoverare Nivå 14
    Håller på och bygger in vår veranda vilket medför att ytterväggen som huserat ytterdörren kommer öppnas upp från 1m till närmare 4m. Hur räknar jag ut storleken på balken? Vad för uppgifter behövs?

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Det man behöver veta är lasten per längdmeter som balken ska ta upp. Det kan dock vara lite komplicerat att komma fram till den uppgiften. Viktiga parametrar är husets konstruktion (byggnadsår kan vara viktigt), storlek. Om öppningen finns i en gavelvägg eller långsidesvägg brukar vara väldigt viktigt. Om du vill ha hjälp här på forumet är ritningar helt avgörande. Planer och sektioner. 4 m öppning kommer sannolikt att kräva en rätt rejäl balk.

3. T
    Renoverare Nivå 14
    Byggår 1944
    Storlek 12.5x8.5m
    1 ½ plans sutteränghus med valmat tak
    Öppningen är i mitten av en långsidesvägg
    Takstolarna är 180x65mm och sitter på cc850
    Det finns en takkupa rakt ovanför den här väggen så takstolarna ligger ca 160-170 cm från sidorna av dörren.
    Det är alltså den vita dörren i ovankant på bifogad ritning.

Fler frågor?

4. J
    Medlem · Nivå 22
    Var ligger huset? Uppgiften behövs för att bedöma snölasternas storlek.

5. T
    Renoverare Nivå 14
    Södra Östergötland

6. J
    Medlem · Nivå 22
    Jag återkommer lite senare under dagen/kvällen. Typisk 40-tals funkis. Stommen kan vara från Svenska Trähus i Tranås. Plankstomme med puts på utsidan (i varje fall från början).

7. T
    Renoverare Nivå 14
    Vad jag vet har det alltid varit träpanel på huset.

8. J
    Medlem · Nivå 22
    OK. Ingen nackdel i det här fallet.

9. J
    Medlem · Nivå 22
    Lite grovt uträknat behöver balken vara omkring 90x495 mm. Om du väljer tjockare balkar kan du gå ner i höjd. Lägsta alternativet är 215x360 mm. Detta är överslag som bygger på vissa antaganden. Man måste ha tillgång till korrekta ritningar eller (helst) se huset i verkligheten för att kunna göra noggrannare beräkningar. Du måste engagera en konstruktör för uppgiften. Åtgärden kräver dessutom en bygganmälan.

10. T
    Renoverare Nivå 14
    Så kraftig trots att det inte finns några takstolar rakt ovanför?

11. J
    Medlem · Nivå 22
    Som jag skrev är det ett överslag. Förmodligen kommer en finräkning att leda till en något mindre dimension. För det krävs dock underlag med betydligt större noggrannhet. Rälna ändå med att det blir en ganska kraftig balk.

12. T
    Renoverare Nivå 14
    Har det någon betydelse, åt endera hållet, att verandataket hålls uppe av balkar/reglar på 75x230 som ligger på samma vägg? Tanken är att antingen lägga balkarna på dessa balkar eller alldeles intill.

13. J
    Medlem · Nivå 22
    Det har säkert betydelse, men jag behöver se en sektionsritning för att kunna säga särskilt mycket mer.

14. T
    Renoverare Nivå 14
    Finns inga ritningar tyvärr.

15. J
    Medlem · Nivå 22
    Jag är övertygad om att det finns ritningar på detta hus. Har du kollat med kommunen? Jag misstänker att det är en form av typhus. Det gäller bara att få veta vem som var tillverkare.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: