Har ett garage som jag ska flytspackla golvet på då det ska göras om till sovrum. Men hur tusan beräknar jag åtgången av flytspackel då golvet är kupat och lite vågigt på vissa ställen.

Hade jag kört med byggmax billiga flytspackel hade det inte varit så noga. Men nu har jag tänkt köra med ardex k39 pga att den är så lättflytande samt lång brinntid, och den kostar nästan 1000kr säcken och måste beställas, så jag vill inte råka köpa flera säckar för mycket,

Hur hade ni proffs gjort det för att räkna så noga som möjligt då jag vill flytspackla så lite som möjligt.

Garage med ojämnt betonggolv, verktyg längs väggen, en matta på golvet och staplade byggmaterial. Garageport och isolering synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mät höjden du behöver för spacklet på så många punkter du orkar med en laser.
Sedan tar du medelvärdet av alla mätningar = tjocklek på spackelkakan.
Rita ett rutmönster på golvet och mät i varje kryss.

/Höghus

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Mät höjden du behöver för spacklet på så många punkter du orkar med en laser.
Sedan tar du medelvärdet av alla mätningar = tjocklek på spackelkakan.
Rita ett rutmönster på golvet och mät i varje kryss.

/Höghus
Om man inte har laser, finns det något bra sätt att lösa det på då? Annars får jag åka och hyra laser helt enkelt

Spänn upp murarsnöre på höjden där du vill ha kakan och mät mot snöret.

/Höghus

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Spänn upp murarsnöre på höjden där du vill ha kakan och mät mot snöret.

/Höghus
Tack för snabba och vettiga lösningar.

Grillen Grillen skrev:
Tack för snabba och vettiga lösningar.
Det var svar från en teoretiker. En riktig byggare kommer snart att svara med något enklare. 😁

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Det var svar från en teoretiker. En riktig byggare kommer snart att svara med något enklare. 😁

/Höghus
För en ”Riktig” byggare spelar materialet ingen roll. Det fakturerar han. Dessutom är det hans tid som kostar mest.

J Jonas928 skrev:
För en ”Riktig” byggare spelar materialet ingen roll. Det fakturerar han. Dessutom är det hans tid som kostar mest.
Men en ”riktig” byggare måste ju ha något bra sätt att räkna ut åtgången? Iaf på ett ungefär så hen inte behöver ta dit alltför många extrasäckar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.