Byggahus.se
N
Får flyttas om jag skrev på fel ställe.

Hur räknar man fram arvslotten vid delat arv ? Tanken är att ena parten löser ut den andra här.
Bankjuristen räknade och förklarade men vi fatta ingenting och han avrundade lite väl hårt.

Vi säjer att värderingen är satt på 3000.000:-
Det finns en skuld på 500.000:-
Det är investerat 400.000:- under de senaste 10-15 åren i fastigheten, (utbyggnad och renovering)

Jag tycker det borde vara:
3000.000 - 500.000 skuld = vinst 2500.000 - skatt 22,5% av 2500.000 = 1937500:- kvar att dela som arv- Alltså köper ena parten ut andra med 50% av 1937500:- = 968750:-

Eller ska de investerade 400.000 dras av någon stans också ?
Är det någon som är bra på sånt så är en Excel välkommet : ?

Tack på förhand .

Skatten räknar du ut som 0,225 *(värde - inköpspris - investeringar)

Sen tar du värde - skatt - skuld och delar på två.

Notera att alla typer av investeringar inte räknas. Sådant som räknas som underhåll räknas inte, men utbyggnad räknas.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Du ska inte skatta på hela det beloppet. Delar av renoveringarna kan sannolikt dras av. Liksom bygg eller inköpspris. Men i övrigt är du rätt ute.

Skulden har inget med vinstberäkningen att göra.

Så man får räkna ut reavinsskatten enl, vad Nefrums beräkning.

Om vi sedan antar att den som tar över huset tar över hela skulden, så blir alltså värdet 3 000 000 - 500 000 (skulden) - reavinsskatten. Detta delar man då i antalet delägare.

Anledningen till att man drar av reavinstskatten är att detta är ett arvsskifte. Då utgår ingen reavinstskatt. Istället måste den som tar över betala skatt på hela fastigheten som om han hade ägt den hela tiden, den dag han säljer.

För övrigt är reavinstskatten 22%, inte 22,5%.
Och man brukar räkna av ett tänkt framtida mäklararvode (för en ev. framtida försäljning) också.

Men - inte ska väl reavinsten betalas på HELA husvärdet? Man får väl dra av anskaffningsvärdet? Dvs den summa den man ärvde av köpte huset för. Arv i sig räknas inte som överlåtelse och utlöser inte reavinst utan det är den latenta reavinsten vid framtida försäljning det handlar om.

Exempel:
https://www.lawline.se/answers/ansk...het-vid-arv-och-schablonregleringen-i-4528-il
https://www.lawline.se/answers/skatt-vid-forsaljning-av-arvd-fastighet-1

Här framgår hur man kan beräkna anskaffningsvärdet om huset köptes före 1952:
https://www.minilex.se/a/kapitalbeskattning-vid-försäljning-av-ärvd-fastighet

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
N
Tack för många, snabba o bra svar, då fattar jag det som nedan*:
Gick inte att infoga excel men men.... Är det rätt uppställt så här då ? (uträkningarna inom parantes)

Fastighet försäljning 3 000 000,00 kr

Utbyggnad/renov 380 000,00 kr

Boets skulder 470 000,00 kr

Summa tillgångar efter skuld 2 530 000,00 kr (3000.000 minus 470.000)

Beskattningsbar vinst 2 620 000,00 kr (300.000 minus 380.000)
Skatt 22% 576 400,00 kr

Kvar efter skuld och skatt 1 953 600,00 kr (3000.000 minus 470.000 minus 576.400)

50% arvslott 976 800,00 kr (50% av 1.953.600)
25% arvslott 488 400,00 kr
25% arvslott 488 400,00 kr

Kostnad för renovering ska väl inte räknas bort. Mer än att det sänker vinsten. Mindre skatt om det går igenom. Kan förstå fel.

Menm återigen, för vinstberäkningen så har du ju ett ingående värde, det som fastigheten en gång kostade när den köptes.

Skulle den inte vara renoverad. Hade den varit värd mindre

Men personligen skulle jag gilla den uträkningen. Om jag ska lösa andra

N
Jag räknade bort kostnad för renovering och utbyggnad från försäljningspriset (ska lägga till inköpspriset också) Drog 20% vinstskatt på det beloppet. Fick fram en summa pengar i skatt.

Sen för arvslotten drog jag av skulden och skatten, inte kostnad för renovering och utbyggnad.

Är det inte rätt ?

Är nog rätt. Skulle dra bort lån som ligger på fastigheten. OhO sen fördela skatt på varje arvslott. Rep kostnader dras ju också bort men sänker ju bara skatt.

Hur räknade banken? Dom kunna det här.

vid större arvskiften kan det ju löna sig att betala för det och få det gjort korrekt istället för att gissa sig fram och göra det själv. Jag antar att även banken vill ha betalt så de pratar nog väldigt väldigt generellt och inte exakt hur man ska göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.