Byggahus.se

Hur räkna ut vite vid försenad renovering?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!
    Jag har precis avslutat en köksrenovering som blev rejält försenad.
    Har haft fast pris med mina hantverkare, och anlitat en firma som har alla nödvändiga hantverkare anställda i firman (snickare, målare, elektriker, rörmokare, plattsättare).
    I avtalet med hantverkarsfirman finns en vitesklausul som säger att de ska betala 1000,- per arbetsdag som renoveringen blir försenad. Renoveringen var enligt dem planerad att ta 22 kalenderdagar, och skulle vara klar precis innan jul. Nu blev den istället inte klar förrän i slutet på februari efter diverse missöden. Bl.a. Har det varit undermåligt måleriarbete som behövts kompletteras ett antal gånger, fläkten hade installerats fel, det hade gjorts repor och jack på köksskåpen så att nytt material behövdes beställas (med flera veckors leveranstid) och kaklet var inte professionellt satt och behövdes delvis göras om.
    Min fråga är nu hur jag räknar ut antal vitesdagar.
    När firman första gången sa att det var klart?
    När köket var brukbart?
    När jag bekräftade jobbet som klart?
    När de ansåg sig klara och lämnade tillbaka nyckeln?
    Tacksam för hjälp!

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Du räknar antalet arbetsdagar till godkänd besiktning. Har ni skrivit något om besiktning i avtalet?
    Gäller AB04?

3. I
    Medlem Nivå 1
    Denna fråga är ganska svår att svara på utan att ha mer bakgrundsinformation om vilken typ av kontrakt och liknande ni har använt.

Om en besiktning är genomförd och godkänd är det oftast den dagen som räknas. Observera att en besiktning kan vara godkänd fast det finns anmärkningar, då är det oftast t.om den dagen då entreprenaden godkännes vitet ska beräknas. Åtgärdar sedan inte entreprenören felen inom en skälig tid börjar vitestrappan rulla igen.

Om ingen besiktning är gjord brukar man säga att det är från den dagen du tog entreprenaden i bruk, alltså började använda köket. Om hantverkaren innan detta har sagt att entreprenaden är klar och du inte godkänt detta blir det hela lite mer komplicerat om ingen besiktning har gjorts eller att det iaf finns någon skriftväxling mellan er som styrker detta.

I sådana här fall är det oftast det mest ekonomiska att försöka komma överens utan rättsliga tvister. Det blir oftast långdragna och slutar oftast i en så kallad förlikning vilket innebär att ni kommer överens.

Är det en totalentreprenad du har köpt? Ansvarar entreprenören för underentreprenörerna som gjort de undermåliga arbetet? Tänk på att en entreprenör inte kan svara för en annan om inte han har tagit på sig det ansvaret genom ett kontrakt. Har du flera kontrakt har man oftast svårt att kräva någon på vite då de oftast skyller på varandra.

4. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för bra svar!
    Vi har använt Hantverksformulär 09 och dess allmänna villkor.
    Vite regleras sedan i en bilaga till hantverksformuläret. Tyvärr skrivs det ingenting om besiktning, vilket får bli en lärdom för mig. Vi hade en "slutbesiktning", eftersom de sagt att de var klara. Men då återstod i själva verket väldigt mycket jobb och rättelser (en lista på flera sidor) och flera veckors jobb. Men då gissar jag att det är det datumet som hantverksfirman kommer att referera till. Om de ens erkänner att vite är relevant. De hävdar att de har "gjort så gott de har kunnat". Men om sådana känslomässiga aspekter ska vägas in så är det ju knappast värt att ha med en vitesklausul...
    Det har inte förekommit några underleverantörer, eftersom firman har alla typer av hantverkare anställda.

5. I
    Medlem Nivå 1
    Engreprenören kommer med största sannorlikhet hävda att er slutbesiktning ska ses som entreprenadens färdigställande. För att den ska vara det ska den dock vara att anses som godkännd. Det är docl svårt för en "lekman" att avgöra om den är det eller inte. Ett protokoll med 100 punkter kan ändå innebära att en entreprenad är godkännd. Det du ska fråga dig är om det gick att använda köket och om kraven i bygglagstiftningarn var uppfyllda?

Mitt råd är åter igen att försöka nå en överenskommelse eller låta en jurist eller konsult kolla på ärendet. Det sistnämnda är dock i regel ganska dyrt. Grunden i det kontrakt ni använt har dock stark grund i konsumentlagstiftningen vilket är till stor fördel för dig.

Lycka till!

6. P
    Medlem · Nivå 8
    Vad står det i bilagan som reglerar vitet? Enligt Hantverksformulär 09 gäller att arbetena ska vara "färdigställda" inom den angivna kontraktstiden.

Har du inte haft någon dialog med entreprenören om vitet? Det är ju ändå över en månad sedan de var klara (enligt din uppfattning). Har entreprenören slutfakturerat?

Redigerat 7 apr 2015 08:42
  7. E
    Medlem · Nivå 23
    Och vite kan man väl bara få för den del som inte är färdigställd, tex om man bygger ett bostadsområde och en lägenhet inte är färdig i tid blir vitet inte på hela området utan bara för det bit som inte är klar. Nu är det ett tag sedan jag "pluggade" AB och ABT men jag är rätt övertygad om att det var så.

8. V
    Medlem · Nivå 9
    Nja vite är en avtalad böter som inte har relevans till faktisk skada. dock finns en bestämmelse i AB ABT som säger att vite skall jämkas om delar av entreprenaden tagits i bruk.

Dock gäller ej AB ABT i detta fall.

9. V
    Medlem · Nivå 9
    Ang TS fråga, Vitet borde räknas från ca 23/12 till 28/2, problemet blir att få hantis att erkänna försening.
    Prova att kräva att vitesbelopet skall ingå i slutavräkning och dras från slutfakturan,(dvs bestrid faktura om ej vitet är avräkat) om du inte har betalt. Har du betalt då får du kämpa för pengarna.