Jag håller på att renovera en äldre timmerstuga där en tidigare ägare har lagat delar av timmerstommen med liggande plank istället för nya stockar. På vissa ställen är även hörn och knutstockar borttagna. Förstått som att vridstyvheten på hela huset är sämre pga det. Det har även använts tryckimpregnerat virke.

Nu vill jag göra om och göra rätt.
Hur bör jag gå tillväga för att återställa stommen på ett hållbart sätt?
Behöver jag ta bort allt och timra nytt, eller finns det metoder att komplettera eller förstärka det som finns? Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!

Bifogar bild i tråden.

• Timmerstuga med lagade väggar av liggande plankor, inklusive tryckimpregnerat virke i hörn, del av renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där kan vår man från österbotten.
@heimlaga

• Gilla
HeyJon och 1 till
  • Laddar…
N
Det är ju vanlig metod att sätt in nytt trä i gamla dåliga stockar. Det där tycker jag inte ser så illa ut. Man bör säkert byta ut det tryckta virket till vanligt. Att man tagit bort knutar låter ju inte så bra men jag vet inte hur mycket det påverkar om det är enstaka knutar. Heimlaga ger dig ett bättre svar.

• Gilla
Erik5000 och 1 till
  • Laddar…
Om det håller ihop och fungerar som det är så kan du förmodligen ha det kvar i något eller några årtionden framåt.

Skall man göra rätt så tar man bort och timrar nytt av riktigt timmer med riktiga knutar.

• Gilla
Anonymiserad 135652 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om det håller ihop och fungerar som det är så kan du förmodligen ha det kvar i något eller några årtionden framåt.

Skall man göra rätt så tar man bort och timrar nytt av riktigt timmer med riktiga knutar.
Om man som här tagit bort knuten och en del material in på sidorna, vad har det för effekt på vridstyvheten i stugan?

Kan en erfaren hantverkare ersätta och passa in nya stockar när det fattas så mycket?

Har inte fått tillgång till att riva upp än, men misstänker att syllstocken också är borta.

Det beror helt på hur mycket han har spikat ihop plankorna med varandra i bunten. Svagare blir det absolut men jag kan inte säga hur mycket.

Undrar vad de gröna fläckarna på plankorna är? Något träskyddsmedel?

Det beror helt på hantverkaren vad som går att timra ihop men jag har reparerat betydligt värre saker än det där. Det handlar bara om att hitta lämpligt virke i skogen och såga det på två sidor och timra dit det. Det tar en del tid men svårt är det inte om man kan konsten.
Kan man inte konsten är det på gränsen till omöjligt och har man olämpliga dimensioner på virket så dubblas tidsåtgången och det blir alldeles orimligt dyrt.
Att snåla med virket och använda det som råkar finnas fastän dimensionerna inte passar är med andra ord ett effektivt sätt att bli av med en massa pengar till ingen nytta.

H heimlaga skrev:
Undrar vad de gröna fläckarna på plankorna är? Något träskyddsmedel?
Det är cuprinol tidigare ägare slabbat på.

Kan man säkra stockarna längre upp på väggen, som är original, på något sätt? Alltså förbinda de och låsa de. Jag funderar på om man kan bygga vanlig vägg med reglar under, kanske lämpligast med minst dubbla reglar, så cc30.

Vad skulle det låsa ihop? De där idiotiska plankbuntarna är faktiskt mindre idiotiska än en regelvägg. När man reparerar timmer med regelvägg trycker den vanligen sönder timmerväggen med tiden. I en timmervägg är ju knäckningsförstyvningen beroende av sammanhängade knutar och vägrätt timmer. I en regelvägg är knäckningsförstyvningen beroende av stående plankor. Därför kan man inte blanda de två för då får man någon form av knäckning i väggen. Det vill säga att väggen bulnar ut i sidled och tappar bärigheten.

Vill du ha en bättre reparation skall du ta dit en timmerman och be om en ungefärlig kostnadsuppskattning, Om väggen skall kläs utan och innan behövs det ju inga bilade ytor eller andra finheter. Bara ordentligt timmer och ordentliga drag och knutar. Ingen vettig timmerman kan göra sånt där på fast pris för man vet aldrig riktigt hur mycket arbete det blir. Fast det borde gå att få en ungefärlig prisuppskattning så du ungefär vet vad det handlar om och om du har råd och vad som är rimligt.

• Gilla
  • Älska
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vad skulle det låsa ihop? De där idiotiska plankbuntarna är faktiskt mindre idiotiska än en regelvägg. När man reparerar timmer med regelvägg trycker den vanligen sönder timmerväggen med tiden. I en timmervägg är ju knäckningsförstyvningen beroende av sammanhängade knutar och vägrätt timmer. I en regelvägg är knäckningsförstyvningen beroende av stående plankor. Därför kan man inte blanda de två för då får man någon form av knäckning i väggen. Det vill säga att väggen bulnar ut i sidled och tappar bärigheten.

Vill du ha en bättre reparation skall du ta dit en timmerman och be om en ungefärlig kostnadsuppskattning, Om väggen skall kläs utan och innan behövs det ju inga bilade ytor eller andra finheter. Bara ordentligt timmer och ordentliga drag och knutar. Ingen vettig timmerman kan göra sånt där på fast pris för man vet aldrig riktigt hur mycket arbete det blir. Fast det borde gå att få en ungefärlig prisuppskattning så du ungefär vet vad det handlar om och om du har råd och vad som är rimligt.
Förstår, inte blanda stående reglar med liggande timmer.

I första inlägget skrev du att nuvarande lösning lär hålla årtionden, det är ju svårt att ge en uppskattning på bara utifrån bild. Det jag undrar är om jag kan göra om det och att det kommer hålla lång tid framöver.

Säg att jag rensar ut materialet som är impregnerat och gör om samma lösning med nytt friskt virke, typ 95x95 eller hur tjockt materialet är. Jag föreställer mig att man kan borra och antingen skruva i skråskruv eller plugga för att förbinda de olika lagren. Eller blir det dumt utifrån att materialet vill röra sig, vet inte hur mycket en stock på 150 år krymper och sväller när det är bakom panel.

Skall du göra om det så tycker jag du skall satsa på riktig timring. Kostnads- och tidsmässigt är det galet att lägga bortåt halva kostnaden för en riktig reparation på en nödlösning som aldrig blir bra.

• Gilla
HeyJon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.