Byggahus.se

Hur räddar jag häcken?

1. O
    Medlem · Kronoberg · 62 inlägg

Onden

Medlem
    Hej.
    Ställde frågan i ett par andra trådar men fick inget svar där.
    Så jag gör en egen.

Jag har väldigt risiga partier i min häck. (Häckoxbär)
    Saknas dessutom en del plantor som jag ryckt upp då de varit stendöda.
    Även väldigt många döda grenar som jag rensat bort.
    Så jag har nu beställt ett gäng nya plantor som jag ska plantera när de kommer (imorgon)
    Men då är frågan.
    Ska jag plöja ner precis allt?
    Och hur långt ner ska jag ta då?
    Och när ska jag göra det?
    Vill ju gärna se att de nya plantorna ska etablera sig ordentligt innan jag kapar dem.
    Antar även att planteringsjord är bästa alternativet för de nya men vinner jag något på att gödsla nu?
    Ska jag lägga en droppslang i häcken?
    Och vinner jag något på att lägga bark i häcken och skulle det minska mängden ogräs?
    Får jag bättre resultat om jag kanske väntar till nästa vårvinter med att beskära och ska jag göra det innan löven börjar komma då?

Har även sett nu när jag rensat lite bland de döda grenarna att det sitter sniglar på dem. Kan de vara roten till att de dör eller är det bara en slump?

Många frågor blir det med tacksam för den hjälp jag kan få.

Vänligen,
    Andreas

2. B
    Medlem · Stockholms län · 19 982 inlägg

BirgitS

Medlem
    Vad menar du egentligen, för vända all jord hoppas jag att du inte menar?

Hur stora plantor har du beställt?
    På ett eller annat sätt måste de nya plantorna få vatten men om du väljer att göra det med droppslang eller på annat sätt är ju upp till dig.
    Täckbark lägger beslag på en del av kvävet i jorden när den förmultnar så det är väl inte så lämpligt.

• Laddar…
  3. O

Onden

Medlem
    Hej.
    Plöja ner var kanske dåligt ordval. Jag menar beskära den såpass mycket att den tar sig på nytt igen. 10-20cm tänker jag utan att ha någon som helst erfarenhet.

Har beställt en 10-pack med plantor 20-40cm
    Och en 3-pack 30-50 cm.

4. B

BirgitS

Medlem
    Beskära hårt är bäst att göra i februari/mars innan saven stiger.

• Laddar…
  5. A
    Medlem · 2 010 inlägg
    Planteringsjord är ingen höjdare för växter, torvbaserad som lätt sjunker ihop om den är av den billiga 4 för 100 sorten. Man tar det yttersta skiktet från torvmossen vilket innebär att det är hårt nedbrutet men det finns bättre planteringsjord som är dyrare. Det bästa du kan göra är att blanda den befintliga jorden på platsen med planteringsjord av bättre kvalitet, då blir det en bra blandning.

Att gödsla vid nyplantering är onödigt, växterna behöver etablera sig och få ett bra och friskt rotsystem, inte nödvändigtvis börja bilda långa och nya skott, triggad av gödsling. Våren är annars den bästa tid för gödsling, då när växtligheten vaknar till liv och skall börja växa. Själv har jag midsommar som slutdatum för gödsling, då skall växterna börja förbereda sig för vintervilan och kräver ingen extra mat längre. En bra jord räcker långt.

Nej, sniglarna är inte anledningen till att din häck dör, irriterande bladgnag men de dödar inte en hel häck. Våra buskar och träd har levt parallellt med sniglar i evigheter - och överlevt.

Lycka till med med häcken!

6. O

Onden

Medlem
    Tack för svar!
    Tolkar jag det rätt så är det "dyr" planteringsjord blandat med den befintliga jorden.
    Då är frågan vad är en dyr planteringsjord?

Och hur långt bör jag skära ner den till våren?

7. Z
    Medlem · 76 inlägg

z_bumbi

Medlem
    Gräver man inte ner barken så gäller detta i ytlagret där rötterna på häcken inte är så stora dvs inget att bry sig om. Sen släpps dessutom en del av kvävet ut senare då det sker kväveväxling. Att täcka jorden skapar däremot bättre förhållanden för växterna, både att det håller fukt och att temperaturtoppar jämnas ut. Sen vad man väljer att täcka med beror på vad man har tillgång till och vad jorden/växterna behöver. I senare delar av en häck liv är klippet från häcken perfekt att täcka med men i början kan något som inte innehåller lika mycket näring vara bra.

• Laddar…
  8. O

Onden

Medlem

Tack för svar.

Jobbar på sågverk så har ju obegränsad mängd med både färsk blöt bark (lite grov dock) och flis.
    Kanske är för grov bark? Vet inte hur finmald den bör vara?

9. B

BirgitS

Medlem
    Vad har du tänkt att syftet med barken ska vara?

10. yonna
    Medlem · Österlen · 7 053 inlägg

yonna

Medlem
    Jag lägger på bark på häckfötterna och häckgångar först efter ett antal år dvs då häckarna är väl etablerade och inte längre behöver gödningstillskott. Fram till dess blir det gräsklipp, kompost eller i värsta fall svaggödslad planteringsjord - det senart för att hålla häckfötterna ogräsfria. Det är en övertro på gödning i senare skede. Och jag håller, som vanligt ;)med Abies koreana!

• Laddar…
  11. O

Onden

Medlem
    Primärt att hålla ogräs borta.

12. B

BirgitS

Medlem
    Då behöver man ett mycket tjockt lager täckbark som gör det svårt att vattna lagom mycket och att gödsla. Bättre att täcka med sånt som yonna skrev om.

Tar man fröogräs medan de är små så är de lätta att rycka eller skyffla bort på mycket kort tid och dessutom kan man då passa på att kolla om jorden är lagom fuktig och om buskarna har fått ohyra. Täckbark skyddar inte mot rotogräs som maskros.

13. T
    Medlem · Skåne · 89 inlägg

Tungbetong

Medlem
    Jag instämmer med kören om att väntade täckbark/flis eftersom det blir jobbigt att få ner gödsel och en del kväve kommer stjälas från den.

Ifall du verkligen vill slippa rensa är geoduk bättre. Jag undviker det då det hindrar det naturliga flödet mellan ytan och jorden.

Droppslang är väldigt bra! Häckar planteras långsmalt vilket gör att vattenspridare eller sprutmunstycke får mycket vatten hamnar på andra ställen än där du vill ha det. Den långsammare tillförseln av vatten hindrar också att vatten rinner av ytan och hamnar någon annan stans.

Utgå från den jord du har och tillför mull till jordens övre lager (typ 20-30 cm ner). Jag är personligen lite skeptisk till de dyraste påsjordar då råvaran nästan alltid är detsamma.

14. Z
    Medlem · 76 inlägg

z_bumbi

Medlem
    Det funkar med grövre bitar. Det tar bara lite längre tid för den att brytas ner vilket ur ogrässynvinkel är bra.Tycker man det tar för lång tid så täck barken med gräs eller annat material som innehåller mer kväve.

Invändningarna om att vattna och att tillföra gödning är jag inte med på. Lägg en droppslang under barken och om det behövs gödslas mer än vid planteringstillfället så blanda det i vattnet så hamnar det i jorden istället för på ytan. Det går också att skrapa undan täcket, gödsla och skrapa tillbaka en gång per år (vår). Inget direkt stort jobb.

Eftersom du har fri tillgång till bark och flis så kolla upp täckodling med just flis och bark. Det är inte den automatiska lösningen på allt som det ofta framställs men det går att anpassa till de flesta förhållanden. Odlar du grönsaker etc så testa i mindre skala.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.