Hej!

I en stuga under kork/plast mattan fanns det ett 150 år gammalt plankgolv.

Hur bär vi oss bäst åt för att rädda golvet? Det är tyvärr ganska fläckigt och stickigt som bilden nedan visar.

Gammalt fläckigt plankgolv med synliga spikar i en stuga, delvis täckt av en strimmig matta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fläckigt och slitet 150-årigt plankgolv i behov av restaurering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för råd!

S
slipa av och såpa

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag slipade ett sånt golv med en vanlig handhållen bandslip en gång för att behålla Brädornas form och små inbördes nivåskillnader. Kör man med en 'riktig' golvslip så blir det helt plant, vilket jag tycker blir lite tråkigt och livlöst.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag hade föreslagit knäskura med hårda rotborstar, såpa, ta ner de flisor som finns med en stålsickel, såpa igen, golvet skall vara lite fläckigt annars kan man byta till nytt om man vill att det skall se nytt ut.

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Hej och välkommen till forumet....

Jag håller med Pagno med tillägget att resultatet blir mycket bättre om man hyvlar ned knölar och stickiga partier litet lätt med en fint ställd putshyvel. Riktigt hemska fläckar kan man också dra bort värsta skiten av med sickling.
En kamrat gjorde såhär trots min skepticism men resultatet blev väldigt bra. Jag lärde mig....

Saken är den att en handhyvlad och flera gånger skurad träyta verkar hårdna en aning varefter den inte suger åt sig smuts lika lätt. En slipad yta däremot är som ett läskpapper och suger åt sig varenda smutspartickel inom en halvkilometers avstånd.
Dessutom här inte en jämnslipad yta hemma i ett gammalt hus. Det börjar se ut som gammalt som låtsas vara nytt och det ser helt tokigt ut.

Om man vill ha det mer lättstädat än ett skurgolv är den traditionella metoden att måla med tunn hemblandad linoljefärg. Ofta i gråblå eller brun färg här i trakten.
Det finns också olika slags golvoljor som går att använda även om de inte är traditionella. Linoljefernissa är den mest beprövade.
Lack hör inte hemma i ett gammalt hus och har egenskapen att den lyfter fram varenda liten skavank och gör den femdubbelt synlig.

• Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
S
SBH skrev:
slipa av och såpa
slipa av = slipa lätt, få bort alla stickor.
sen äkta såpa(gärna linoljesåpa), kallt vatten. 2-3 dl såpa till 10 l vatten.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Gör ingenting :)
Jättevackert golv. Såpa och mer ovarsam inslitning kan bara göra det bättre. Tar ett århundrade eller så att få ett lika vackert golv efter slipning. Grattulerar :D

mvh Findus

• Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
findus42 skrev:
...inslitning...
Det magiska ordet väldigt få uppskattar, men samtidigt vill åt. 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.