Hej!
I en stuga under kork/plast mattan fanns det ett 150 år gammalt plankgolv.
Hur bär vi oss bäst åt för att rädda golvet? Det är tyvärr ganska fläckigt och stickigt som bilden nedan visar.
Tacksam för råd!
I en stuga under kork/plast mattan fanns det ett 150 år gammalt plankgolv.
Hur bär vi oss bäst åt för att rädda golvet? Det är tyvärr ganska fläckigt och stickigt som bilden nedan visar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för råd!
Jag slipade ett sånt golv med en vanlig handhållen bandslip en gång för att behålla Brädornas form och små inbördes nivåskillnader. Kör man med en 'riktig' golvslip så blir det helt plant, vilket jag tycker blir lite tråkigt och livlöst.
Jag håller med Pagno med tillägget att resultatet blir mycket bättre om man hyvlar ned knölar och stickiga partier litet lätt med en fint ställd putshyvel. Riktigt hemska fläckar kan man också dra bort värsta skiten av med sickling.
En kamrat gjorde såhär trots min skepticism men resultatet blev väldigt bra. Jag lärde mig....
Saken är den att en handhyvlad och flera gånger skurad träyta verkar hårdna en aning varefter den inte suger åt sig smuts lika lätt. En slipad yta däremot är som ett läskpapper och suger åt sig varenda smutspartickel inom en halvkilometers avstånd.
Dessutom här inte en jämnslipad yta hemma i ett gammalt hus. Det börjar se ut som gammalt som låtsas vara nytt och det ser helt tokigt ut.
Om man vill ha det mer lättstädat än ett skurgolv är den traditionella metoden att måla med tunn hemblandad linoljefärg. Ofta i gråblå eller brun färg här i trakten.
Det finns också olika slags golvoljor som går att använda även om de inte är traditionella. Linoljefernissa är den mest beprövade.
Lack hör inte hemma i ett gammalt hus och har egenskapen att den lyfter fram varenda liten skavank och gör den femdubbelt synlig.
En kamrat gjorde såhär trots min skepticism men resultatet blev väldigt bra. Jag lärde mig....
Saken är den att en handhyvlad och flera gånger skurad träyta verkar hårdna en aning varefter den inte suger åt sig smuts lika lätt. En slipad yta däremot är som ett läskpapper och suger åt sig varenda smutspartickel inom en halvkilometers avstånd.
Dessutom här inte en jämnslipad yta hemma i ett gammalt hus. Det börjar se ut som gammalt som låtsas vara nytt och det ser helt tokigt ut.
Om man vill ha det mer lättstädat än ett skurgolv är den traditionella metoden att måla med tunn hemblandad linoljefärg. Ofta i gråblå eller brun färg här i trakten.
Det finns också olika slags golvoljor som går att använda även om de inte är traditionella. Linoljefernissa är den mest beprövade.
Lack hör inte hemma i ett gammalt hus och har egenskapen att den lyfter fram varenda liten skavank och gör den femdubbelt synlig.
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
436 kr inkl moms
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden