Hej,
Tagit bort en radiator och vill plugga rören under golvnivå. Bilat ner och trodde att det skulle finnas en t-koppling som vi bara kunde gänga på. Men husets ritningar verkar inte riktigt stämma. Rören skulle fortsatt vidare till nästa radiator men det här verkar vara slutet på slingan.

Hur gör jag bäst för att plugga? Kapa och använda stålrörskoppling?

Tar hjälp av svärfar som är vvs:are. Men i och med att det inte såg ut som vi trodde tänkte jag hämta tips här.

• Uppgrävd golvsektion som visar två vattenrör nära en vit vägg och en del av en radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet golv där radiatorrör syns efter borttagning av radiator, inga t-kopplingar synliga, slutet av slingan.
    Skapa konto
  • Bild på en byggnadsritning med markerade mått och rumsbeteckningar, kopplat till en diskussion om VVS-arbete.
    Skapa konto
  • Golvöppning som visar avslutet på en värmerörsslinga, rör synliga utan förväntad T-koppling.
    Skapa konto
Tack, lutar åt att fortsätta bila. I och med att vi ska gjuta igen efteråt känns det säkrast att komma till en förgrening.

Bara att hoppas att det inte är halva golvet som måste upp.

Eftersom vanliga stålrör kan rosta hur går det då med tätheten på klämringskoppling för stålrör på lång sikt?
Någon som vet?

Rickard.
I rätt förhållanden ska inte stålrör i ett värmesystem rosta och gör det de så får man problem förr eller senare oavsett. Om det blir det snabbare eller inte vet jag inte men gäng och lin är nog svårslaget i enkelhet och säkerhet. Klämringskopplingar i traditionell mening används på elförzinkade tunna stålrör men uniflex funkar nästan mer som en gängad presskoppling än en klämring och presskoppling är också standardmetoden för dom tunna stålrören.

Så på frågan någon som vet så är väl mitt svar nej jag vet inte men det är inga experimentella metoder utan helt vanliga sätt att täta rör på.

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Uppdatering. Fortsatte bila och kom tillslut fram till t-kopplingen 👍 Var en bra bit till som skulle bort men gick rätt smidigt.

Blir att proppa med aducerade pluggar och sen gjuta igen.

• Uppgrävd vägg med synlig t-koppling och rörledningar omgivna av betong och isoleringsmaterial.
    Skapa konto
  • Uppbruten golvsektion i rum med synliga vattenrör och T-koppling nära ett fönster, redo för reparation.
    Skapa konto
Ser ut som att T-kopplingen är rättgängad och röret är felgängad.
Alltså, det ska räcka med att skuva på den korta muffen för att få bort rören.
Däremot kan linet ha torkat fast i kopplingarna, så det kan vara väldigt trögt att lossa kopplingarna, stora rörtänger behövs.

Då var det klart 👍

• Avslutat arbete med synliga gamla rör och kablar inbäddade i gips och cement efter renovering.
    Skapa konto
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Det nedre rörets plugg ser inte ut att sitta särskilt djupt, även lite mycket med lin.

Krilleman
Demmpa Demmpa skrev:
Det nedre rörets plugg ser inte ut att sitta särskilt djupt, även lite mycket med lin.
Jag håller med, har du fått den att gå snett i gängan @CCbygger ?

Den ser inte ut att vara korrekt monterad...

Felmonterad röranslutning i en grå betongvägg med sättningar, markerad med en grön pil.
Skapa konto

Hmm det är möjligt. Här är en jämförelse från annan vinkel där jag tycker de ser mer lika ut.

Ska kolla med svärfar. Han är som sagt vvs:are och hjälpte mig montera pluggarna. Även locherpasta på.

• Närbild på rör med monterad plugg insmord i locherpasta inbäddad i grus och jord.
    Skapa konto
  • Rostigt gammalt rör och plugg som visar genom ett hål i betongväggen, med sporadiska betongrester och träbitar.
    Skapa konto
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.