Hej

Jag har snubblat på en stickledning från en stående stam i lägenheten. Stickröret går ut från en T koppling som sitter på stammen.

Nu till frågan: Jag skall ta bort stickröret och sätta ett lock på T kopplingen tänkte jag. Men jag vill inte riskera koppla bort stickledningen och sen inte kunna sätta ett lock så jag vill ju ha rätt lock med rätt gänga.

Det ser ut som om ytterdiametern på kopparröret jag skall ta bort är 22mm. Aldrig sett sådant förut, kan det stämma? Vad köper man för lock till en tkoppling som har en sådan dimension? Har letat men hittar inget bra. Jag vill alltså stänga av så nära stammen som möjligt.

• Kopparstickledning med T-koppling och plastöverdrag nära en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Tack, men det fanns inget där för att plugga 22mm?

Jag tänkte skruva på ett lock på 22mm t kopplingen…

A Andreas Kneg skrev:
Hej

Tack, men det fanns inget där för att plugga 22mm?
Jo allt i bilden i länken används för att plugga två rör.

A Andreas Kneg skrev:
Det här är vad jag har hittat men den är ju rund. Vore ju bättre med något som var som en mutter så man slapp pyssla med polygrip…?
[länk]
Att den är rund är en förutsättning för att den ska fungera som plugg, en kantig plugg tätar skitdåligt i ett runt hål....

hmm, jag ser bara ett lock för betydligt mimdre dimension?

snaggletooth snaggletooth skrev:
Att den är rund är en förutsättning för att den ska fungera som plugg, en kantig plugg tätar skitdåligt i ett runt hål....
?, den fyrkantiga är väl ändå rund inuti? Men är det så alltså? När jag skruvar loss muttern på tkopplingen så kommer muttern lossna från tkopplingen och följa med röret där det finns en klämring. Sen skruvar jag på en sån där rund plugg på tkopplingen där klämringsmuttern satt på tkopplingen?

Krilleman
  • Gilla
Andreas Kneg
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
?, den fyrkantiga är väl ändå rund inuti? Men är det så alltså? När jag skruvar loss muttern på tkopplingen så kommer muttern lossna från tkopplingen och följa med röret där det finns en klämring. Sen skruvar jag på en sån där rund plugg på tkopplingen där klämringsmuttern satt på tkopplingen?
Nu citerar du nog fel gubbe.
Jag citerade ditt inlägg med den runda pluggen, den stoppar du i t-kopplingen istället för röret och sen skruvar du tillbaka muttern.

• Gilla
Andreas Kneg
  • Laddar…
Jaha, så
snaggletooth snaggletooth skrev:
Nu citerar du nog fel gubbe.
Jag citerade ditt inlägg med den runda pluggen, den stoppar du i t-kopplingen istället för röret och sen skruvar du tillbaka muttern.
Jaha, så den där pluggen som jag länkade till
https://www.bauhaus.se/plugg-22mm-klk-2-p
passar alltså inuti tkopplingen och sedan trycks den fast av muttern som jag återanvänder.

Men vad är det här för något?
https://www.hornbach.se/p/securex-plugg-gul-22-1807288/8696376/

Det ser ut som om den är ihålig på bilden som en klämring men det är alltså ett lock på andra sidan som man inte ser i bilden?

A Andreas Kneg skrev:
Jaha, så

Jaha, så den där pluggen som jag länkade till
[länk]
passar alltså inuti tkopplingen och sedan trycks den fast av muttern som jag återanvänder.

Men vad är det här för något?
[länk]

Det ser ut som om den är ihålig på bilden som en klämring men det är alltså ett lock på andra sidan som man inte ser i bilden?
@Krilleman klurade ut vilket system dina kopplingar tillhör så det är den senare du ska ha.

• Gilla
Andreas Kneg
  • Laddar…
Var ska du ha gängtejp tänker du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.