Håller på att göra ett badrum på 10 kvm i L-form, 20-talshus med träbjälklag.
Undrar nu om jag bör väga av träbjälklaget, som nu diffar på uppemot 2-3 cm, innan jag lägger golvspånet eller fixar det sig med flytspacklet sedan?

Tack på förhand!

Inga måsten men beroende på åt vilket håll det lutar nu så kan det gå åt onödigt mycket spackel och du kan få en väldigt hög tröskel. Lutar det åt rätt håll (relativt golvbrunnen) så är det snarast en fördel (om det inte lutar för mycket).

Är det bara ojämt mellan balkarna så fungerar det till en viss gräns, du måste kunna få bra anläggningsyta mellan bjälkarna och golvspånet. De kvarvarande ojämnheterna tar spacklet!

Skulle rekommendera att du hyvlar. Det är rätt enkelt gjort om du har en bra maskin. Om hela golvet lutar åt rätt håll som vetrex skriver är det väl lugnt, men om det diffar mellan intilliggande bjälkar med mer än 5 mm så får du problem med att lägga golvspånskivorna. De ska ju ligga an hela vägen och ska limmas mot bjälklaget annars får du ett golv som sviktar.
/CC

Jag skulle säga att det är bättre om det är bakfall när man flyter, lutar det åt rätt håll är det svårare att få min tjocklek
självklart är det inte så bra om det är bakfall på 3cm då går det onödigt med spackel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.