Jag ska kakla mitt badrum med 20x25 plattor och med en bård 6x20.
Tidigare när jag kaklat har jag inte alltid varit så noga med att fortsätta med den överblivna skärbiten på nästa vägg när jag passerat ett hörn.
Jag har resonerat som så att om jag får sista biten ex 7cm så kanske det inte har varit lämpligt att börja med 13cm på nästa vägg. Då har jag kanske tagit en bit på 10 cm för att den väggen ska gå jämnt upp på ett snyggt sätt. Det har inte jag tyckt varit något fult
Men hur tror ni att det blir när man ska sätta en mönstrad bård?
Kommer det se dumt ut om man sätter en bit på 7cm och en på 8cm vid ett hörn, kommer ju liksom"fattas" 5cm av mittenbiten av bården.
Känns omöjligt att räkna ut det så att man alltid kan fortsätta på nästa vägg med sista skärbiten.
Har tyvärr betydligt fler hörn än 4... Dessutom ska ju kaklet passa mot dörr, fönster och en garderob utan att få för smala skärbitar.
Hur gör man?

/Fredrik

Det där att fortsätta med restbiten på väggen vid vanlig kakling är liksom ingenting man brukar eftersträva. Det finns så mycket annat som är viktigare vad det handlar om passning så det är väldigt sällan som det skulle bli optimalt ändå.

I ditt fall nu är det helt enkelt en fråga om att prioritera. Är det ett väldigt markerat mönster så att det blir vädigt påtagligt om man skippar en bit i hörnet? I så fall kanske du får prioritera det. Men i regel tycker jag att de huvudsakliga kapningarna får gå före och så får det bli som det blir i hörnet.

Mönstret är nog tyvärr ganska tydligt, men jag får nog se varje vägg som en enskild enhet iallafall.
Slänger in en fråga till: Om man bortser från alla vågräta kapningar som ju styr en hel del, vad är den optimala placeringen i höjdled av en bård?
Vet att det finns varianter som sitter kanske 30cm från tak men i detta fall är tanken at den ska sitta någonstans på mitten av väggen. Ovanför bården kommer plattorna vara ljusgrå och nedanför något mörkare grå, om det påverkar "tänket" ?

/Fredrik

ska du ha skåp på väggar så är det lämpligt att dom inte täcker bården, tycker jag. Kanske på en höjd direkt under skåpen så att den är synlig hela vägen runt? #0-40 cm övanför handvask?
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.