3 593 läst · 17 svar
4k läst
17 svar
Hur påverkas en luftvärmepump av blästersand?
Sida 1 av 2
Håller på att gör "extreme makerover" på tomten hemmavid.
Har anlitat en firma för totalentrepenad.
Just nu håller de på med dräneringen.
Ser i dag när jag kommer hem att de blästrat under och brevid vår luftvärmepump, vilket fått till följd att den har en hinna av blästersand, som också ser ut att letat sig in i pumpens innanmäte.
De har inte plastat in den, eller nämnt något om detta innan.
Hur påverkar detta funktionen?
Räcker det med att rengöra?
Tacksam för en kommentar från er som har koll inom området
/Totte
Har anlitat en firma för totalentrepenad.
Just nu håller de på med dräneringen.
Ser i dag när jag kommer hem att de blästrat under och brevid vår luftvärmepump, vilket fått till följd att den har en hinna av blästersand, som också ser ut att letat sig in i pumpens innanmäte.
De har inte plastat in den, eller nämnt något om detta innan.
Hur påverkar detta funktionen?
Räcker det med att rengöra?
Tacksam för en kommentar från er som har koll inom området
/Totte
troligtvis har det inte hänt nått
men låt grannen betala för en service för säkerhets skull
men låt grannen betala för en service för säkerhets skull
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
In till lagren kommer det sig inte, det är väl luftgenomsträmmningen som påverkas.
Pumpen ska ju ändå rengöras med jämna mellanrum.
Finns en färsk tråd om rengöring.
Protte
Pumpen ska ju ändå rengöras med jämna mellanrum.
Finns en färsk tråd om rengöring.
Protte
nä det är ju klart! låt grannen betala för en ny fläktmotor istället...
dessutom kan det ju inte uteslutas att blästersand letat sig in i huset, och frågan är vad som kan förstöras där? TV, micro, datorer, stömbrytare mm.
sen kan det ju vara som så att den här blästersanden motsvarar att bo brevid en dammig väg och då är det mest en olägenhet.
dessutom kan det ju inte uteslutas att blästersand letat sig in i huset, och frågan är vad som kan förstöras där? TV, micro, datorer, stömbrytare mm.
sen kan det ju vara som så att den här blästersanden motsvarar att bo brevid en dammig väg och då är det mest en olägenhet.
En stilla undran bara, som flera påpekat här, varför tycker du att grannen överhuvudtaget har med saken att göra?electroluxaren skrev:nä det är ju klart! låt grannen betala för en ny fläktmotor istället...
I så fall kan väl lika gärna du också få betala för en ny fläktmotor?
Det är ju TS som har anlitat firman för å blästra, så det måste väl ändå anses vara en sak mellan TS och firman som blästrat att göra upp om saken. Eller ska alla grannar han har dela lika på kostnaden för fläktmotor kanske?
Ironi...eritor skrev:En stilla undran bara, som flera påpekat här, varför tycker du att grannen överhuvudtaget har med saken att göra?
I så fall kan väl lika gärna du också få betala för en ny fläktmotor?
Det är ju TS som har anlitat firman för å blästra, så det måste väl ändå anses vara en sak mellan TS och firman som blästrat att göra upp om saken. Eller ska alla grannar han har dela lika på kostnaden för fläktmotor kanske?![]()
Electroluxarens inlägg har väckt min dotter två gånger. Jag skrattar så tårarna sprutar.
Men, TS! Blästersand eller vad de nu har blästrat med letar sig in överallt. Skulle ha kollat lagren till motorn och lyssnat efter missljud.
Men, TS! Blästersand eller vad de nu har blästrat med letar sig in överallt. Skulle ha kollat lagren till motorn och lyssnat efter missljud.
Tycker TS bör reda upp den här tråden och förklara lite bättre vad det handlar om...Totem70 skrev:
Du skriver att du gör "extreme makerover" på tomten hemmavid.
Det betyder väl att du låter en entreprenör göra åtgärder på ditt eget hus och där din egen värmepump är aktuell eftersom den dammats ned?
Tråden har börjat spåra ur eftersom electroluxaren inte fattar att hemmavid betyder "hemma hos mig" och därför tror att din granne låtit en entreprenör blästra lite här och var...
Ja, det handlar alltså om dränering och en del annat. Det är ju dräneringsarbetet som gör att det blir smutsigt och att de blästrar. Inget konstigt med det i sig. Vet inte riktigt mer vad jag ska behöva förklara. Det jag undrade över i min ursprungsfråga är ju om luftvärmepumpen.
Det som gör mig irriterad är att de inte täckt över luftvärmepumpen, och inte informerat mig. De har dessutom gjort fysisk åverkan på den.
Är tacksam för era kommentarer kring rengöring; det var det som var orsaken till att jag startade tråden.
Är inte intresserad av någon "här är din renovering tråd" Åtminstone inte just nu...
Det som gör mig irriterad är att de inte täckt över luftvärmepumpen, och inte informerat mig. De har dessutom gjort fysisk åverkan på den.
Är tacksam för era kommentarer kring rengöring; det var det som var orsaken till att jag startade tråden.
Är inte intresserad av någon "här är din renovering tråd" Åtminstone inte just nu...