Byggahus.se

Hur pass detaljerad bör en offert / ett anbud vara från en hantverkare?

1. nzsc
    Medlem · 456 inlägg

nzsc

Medlem
    Precis som rubriken säger undrar jag hur pass detaljerad en offert / ett anbud bör vara från en hantverkare?

Att det är fel om det enbart står Totalsumma är väl de flesta, om inte alla, överens om. Problemet i det här fallet är ju främst att beställaren inte har en susning om hur mycket av totalsumman avser arbete resp. material, m.m.

Vet att det förekommer en del som skriver enbart Arbetskostnad och Materialkostnad. Problemet i det här fallet är ju främst att beställaren inte har en susning om tidsåtgången eller vilket material hantverkaren använder sig av.

Frågan bör då snarare bli om beställaren har rätt att få veta val av material, materialkostnaden resp. arbetskostnaden specificerad, m.m.

Vad tycker ni? Vilka är era erfarenheter? Vad säger praxis?

2. Swetrot
    Medlem · Gävleborg · 3 078 inlägg

Swetrot

Medlem
    Det är rimligt att en offert specificerar vad som skall göras, gärna också var och när, samt en uppdelning på materialkostnad och arbetskostnad (som ju går att göra ROT-avdrag på). Att man specar upp vad som skall göras, och kanske också materialval när sådant är viktigt är inte heller orimligt (t.ex. vilket kakel, badkar etc.)

Men ju mer jobb en hantverkare skall lägga på offerten, desto mindre är chansen att den sedan är bra. Om hantverkaren skall börja specificera hur många resor det blir, hur många timmar varje moment tar och vilket fabrikat på penseln han målar med är, så blir det dyrt.

3. findus42
    Fornlämning · stockholm · 2 211 inlägg

findus42

Fornlämning
    Bör och bör... det finns inget svar på den frågan. Alternativen är för många.
    Är det ett enkelt, klart avgränsat, jobb så räcker det med en totalsumma. Varje tillkommande faktor som komplicerar projektet gör specen viktigare.

Jag upprättar en hypotetisk mängdförteckningar med á-priser när jag får förfrågningar från privatpersoner om svåravgränsade projekt. Sedan erbjuder jag mig att jobba åt dem på löpande räkning med fasta priser enligt á-prislista. Sådana offerter ser löjligt detaljerade ut.

Mvh Findus

4. nzsc
    Medlem · 456 inlägg

nzsc

Medlem
    Har du möjligtvis någon exempeloffert så att man får en uppfattning på hur en sådan är uppbyggd? Du kan naturligtvis maskera delarna av den som du anser är olämpliga för offentligheten. :)

5. nzsc
    Medlem · 456 inlägg

nzsc

Medlem
    Jag tänker mig naturligtvis något i den här stilen om firman föreslår ett fastpris i anbudet.

Arbete 44 355 kr
    ROT 13 306 kr
    Material 22 331 kr
    Totalt 53 380 kr

Men av arbetsbeskrivningen framgår de olika delarna avseende arbete, dock utan några delsummor. Vore lämpligare om man hade haft något liknande det här tycker jag (se bilagan).

6. findus42
    Fornlämning · stockholm · 2 211 inlägg

findus42

Fornlämning
    Då bör den totala arbetskostnaden stå.
    I alla fall så skriver jag typ:

Arbetskostnad 44355
    material 22331
    summa totalt 66686
    ROT - 13306

Det har hänt förvånande ofta att ROT har varit slut, att kunden inte betalar före årsskiftet eller något annat trassel som gjort att ROT-pengarna uteblivit. Därför skriver jag mina papper så att det alltid är tydligt vem som skall betala och vad den totala summan är på riktigt.

Annars så tycker jag inte att den sortens spec säger mer en vad en enkel totalsumma gör. Enda anledningen att dela upp det så grovt är för att rent formellt kunna påstå att man vet vad som 'är arbete för att söka ROT-bidrag.

Något som du absolut skall ha med är beräkningsgrunder för tilläggsarbeten. Timpenning och generellt påslag på material.

mvh Findus

7. E
    Medlem · jämtland · 20 025 inlägg

elmont

Medlem
    Som sagt, ROT är inget som en "hantverkare" kan lova det är en "affär" mellan skatteverket och köparen. "Hantverkaren" söker visserligen ROT , men det är för kundens räkning och får inte kunden rotavdrag så ska kunden betala hantverkaren även för det uteblivna ROT avdraget.
    Därför bör hantverkaren på anbudsstadiet klart "tala om" att ROT pengar kan han inte lova.

8. N
    Medlem · Stockholm · 26 inlägg

Nordic74

Medlem
    Denna fråga anser jag vara relevant men inte helt lätt att bara rakt av besvara.
    En hantverkare har skyldigheter att tänka på kunden bästa kan man säga. Tex hade jag en byggare hemma för en massa år sen. Han skulle byta våra takstolar och vi skulle få en ny övervåning. Han var hos oss ett antal gånger och lämnade sen en offert på att fixa övervåningen. När han hade rivit hela taket och monterat de nya takstolarna byggde han inte upp väggarna på gavlarna. Det blev en ganska het diskussion kring detta och det slutade med att hantverkaren sa att det står inte angivet i offerten att han skulle bygga gavlarna. Skulle han bygga dessa ville han ha ytterligare betalt. Detta slutade med att jag själv byggde väggarna en helg och när hantverkaren kom tillbaka på Måndagen blev det ett helt nytt bråk då hantverkaren hade trott att han skulle få göra detta.
    Man kan kräva att offerten ska vara extremt detaljerad men då måste du som kund vara tillräckligt kunnig för att förstå alla detaljer.

• Laddar…
  9. V
    Medlem · Stockholm · 137 inlägg

Vatthagen

Medlem
    Vi anlitade en snickare för att bygga ut vår sommarstuga, jag kan lova att han var utomordentligt noga med att speca allting, uppdelat proffsigt i olika moment med det olika materialen och pris uppdelat för material och arbete och även rot, det var ingen risk för missuppfattningar där inte.

Samma sak med killarna som fixade plattan och med rördragning för sluten toatank och bd-avlopp med filtrering, noga specat varje enskild sak och material och kostnad för det olika delarna.
    Ibland har man verkligen tur som privatperson och hittar guldklimparna när man vill ha tag i seriösa, duktiga, ansvarstagande och proffsiga företagare.

• Laddar…
  10. H
    Moderator · Stockholm · 43 201 inlägg

hempularen

Moderator
    En offert kan givetvis inte bara innehålla:

Arbete 44 000
    Material 33000

En sådan offert betyder formellt att du skall betala beloppen till hantverkaren, men som ren välgörenhet. Hantverkaren skall inte leverera något.

Du måste ha någon form av beskrivning om att det ex. gäller ett badrum, och att du vill ha kakel på väggarna (med någon sorts kostnadsklass som ingår), om du har synpunkter på vilket porslin, duschväggar osv.

Du bör ha med att arbetet skall utföras enl. säkert vatten och ev. andra certifieringar (ex. BKR).

Sedan skulle jag nog vilja ha med gränser, vad ingår INTE. Ex. kanske man förutsätter att bjälklaget är korrekt dimensionerat, och specad timkostnad för tillkommande arbeten (ofta olika för snickare, VVS osv).

Men när det gäller arbeten som ur hantverkarens synvinkel är relativt små som detta. Så är det oftast bättre att köpa på löpande räkning, från en hantverkare man vet att det går att lita på. Hantverkaren kommer att ge ett fastpris baserat på "de senaste 3 badrummen kostade ungefär så här" och så lägga på 20 - 30% för ytterligare oförutsedda saker. Är det såpass små jobb så kommer inte hantverkaren att vilja lägga dagar på att skriva en detaljerad offert.

• Laddar…
  11. P
    Medlem · 24 inlägg

Peter_JP

Medlem
    Jag har erfarenhet av att lämna anbud.
    Jag har lämnat anbud där jag har gjort en väldigt noggrann specifikation på material, arbetstid och hur arbetet ska utföras.
    Då har beställaren tagit mitt anbud och gått med det till en annan hantverkare och frågat om dom kan göra det billigare, vilket dom oftast kan när projekteringen samt material specifikation redan är färdigt.
    Det är nog därför som anbuden inte är så detaljerade ifrån hantverkarna. I alla fall så gör inte jag det längre.

12. nzsc
    Medlem · 456 inlägg

nzsc

Medlem
    Då förstår jag vad du menar och hur du tänker. Som kund föredrar man naturligtvis en så noggrann specifikation avseende material- och arbetskostnad som möjligt. Dessvärre går det åt båda håll, då många hantverkare endast uppger en totalkostnad för allt, vilket gör att man som kund inte har en susning om ifall det är rimligt eller inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.