Hej, vi vill fixa en hyfsat billig lösning med ett par tre uppkopplade brandlarmsenheter så att jag kan få en tydlig notifiering i mobilen om någon av dessa larmenheter löst ut.

Sett att det finns en del enheter man kan skaffa bla på Kjell.com, men detta är solitära enheter. Jag skulle vilja samla ihop ett antal enheter till en gateway typ Aqara el mots Zigbee-baserade prylar, kunna programmera litet logik på detta. Aqara har inga branddetektorer i sortimentet tillgängligt här så jag ser inga riktigt bra alternativ. Vill gärna ha tre detektorer i stugan, att de knyts ihop via vettigt system.

Idéer? Viss, tex Verisure har ju lösningar men vår hyresgäst kan inte tänka sig att ha kameror som bevakar områdena där rökdeckarna är placerade för distansverifikation av larm. Så: inte primärt en larmcentralbaserad lösning, utan bara att knyta ett antal rökdeckare till en internetbaserad app.

Om larm skulle inträffa i stugan ute på vischan kan vi vara på plats inom en halvtimme, troligen tidigare än vad ett larmföretag typ Verisure/Securitas kan lyckas med på aktuellt ställe-

Jag låter kanske litet som en digital analfabet här men hoppas ni fattar vad jag är ute efter.
__
PS. Kom just på ett perfekt begrepp för var jag och många andra känner att det befinner sig i detta: IdIoT vad gäller IoT :)

Men visst, vi har redan en Aqara gateway på plats som övervakar en del vattenlarm, tempt/hum-sensorer så det vore ju inte för mycket begärt kan man tycka att det fanns fler detektortyper att slussa in i existerande system. Alternativt via någon typ av "bridge".

Redigerat:
K
Det finns ett system som heter x-sense som säljs via Amazon. Tror det skrivits om det på forumet.

Osäker på om aquara kan ta in andra Zigbee prylar än deras egna. Men annars finns ju frient som jag kör

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.