Jag har en Schneider Exxakt 4-vägsuttag som vägrar att låta sig öppnas. Har skruvat loss fyra skruvar framtill, men den sitter ändå fast någonstans.

Tips på hur man öppnar den utan att den går sönder?

Den verkar ju vara helt ”gubbsäker”.

• Schneider Exxakt 4-vägs eluttag liggande på betong med skruvad framsida och löstagbara skruvar vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppnad Schneider Exxakt 4-vägs eluttag ligger på ett betonggolv, skruvarna är borttagna men enheten är inte helt isär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Testat att trycka in jord-blecken?

Bara att dra, är rätt säker på att jordstiften sitter kvar i den löstagbara delen, och inte i delen du skruvar fast i väggen ...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bara att dra, är rätt säker på att jordstiften sitter kvar i den löstagbara delen, och inte i delen du skruvar fast i väggen ...
Försökte putta ner jordstiften, men det gick inte alls. Stack in en skruvmejsel och bände lite försiktigt. Det gick bra! Men jösses va den satt...!! Jo, upptäckte att jordstiften inte satt i den delen som skrivas fast i väggen. :)

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Mikael_L
Bara att ta i och dra.
Överdelen (inkl jordbleck) sitter tusan bra i underdelen, det är rätt bra kontakttryck i det som ger den elektriska kontakten till jordblecken. :)

• Gilla
Mogg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bara att ta i och dra.
Överdelen (inkl jordbleck) sitter tusan bra i underdelen, det är rätt bra kontakttryck i det som ger den elektriska kontakten till jordblecken. :)
Ja, ”Jorma” vad den satt hårt....!!!! Var rädd jag skulle göra sönder uttaget ifall jag gjorde fel, så jag vågade inte ta i med milt våld. Men jag förstår principen nu.

Men Schneider anses väl vara bra grejer? Dissar typ Biltemas el-grejer totalt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.