Hur omvärldsekonomin påverkar småhusägare

367 läst  3 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    När experterna påstår att vi tjänar på stigande huspriser i USA eller fallande inflation i Kina ? då kan sanningen för just dig vara tvärtom.

Du kan läsa artikeln här: Hur omvärldsekonomin påverkar småhusägare

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Oljan är på upphällningen och det kommer att ställa många ekonomiska termer/sanningar på sin ända.

Vad jag menar är inte att oljan just nu är slut, utan bara att oljan inte räcker till för att ligga till grund för ytterligare "enkelt ordnad" tillväxt. Vi kommer att få vänja oss med högre energipriser, som kryper in och höjer priserna på i stort sett allt som man inte kan tillverka själv, på egen hand.

Detta kommer göra det mycket svårt att fortsätta karusellen med lånefinansierad konsumtion.

3. E
    Anonym

Jag tror du har helt rätt.
    Bristen på billig fossil energi, framförallt olja, de närmaste decennierna kommer ställa etblerade sanningar på prov.
    Just nu har politiker ett stort ansvar i att se till att vi är beredda att ställa om och bla skapa så många icke-oljeberoende energikällor som möjligt, vindkraft, kärnkraft etc

Hur ekonomier om 30 år ser ut är svårt att sia om, men jag tror att hjulen kommer fortsätta snurra, med hög- och lågkonjukturer. Människor kommer inte behöva flytta till en koja i skogen, och vi behöver inte skjuta av 4.5 mdr för att få rum på vårt klot.
    Genom historien har vi alltid hittat vägar framåt - inte bakåt (förutom enstaka diktatorer möjligen)
    /K

4. E
    Anonym

Man kan INTE jämföra sig bakåt i tiden, det är bara absurt ignorant. Världen förändras och vi kommer allt närmare större problem, peak oil är ett men exponentiell befolkningstillväxt en annan, lägg dessutom till Imperiets krakelerandde och du har en paj att bita i. Det ser mörkt ut för Europa och USA och jag tror inte att det kommer att räcka med Kinas, Brasiliens tillväxt.
    Världen går mot protektionism.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: