Byggahus.se
Jag ska byta fönster i min stuga. Jag har för avsikt att beställa de nya fönstren innan jag monterar bort de gamla. Överallt kan jag läsa om YTTERkarmsmått. Eftersom mina fönster sitter kvar i väggen och ytterkarmen ännu så länge döljs av foder och lister, så har jag inte en susning om hur stort YTTERkarmsmåttet är. Jag vet däremot hur stort INNERkarmsmåttet är. Jag letar efter information om hur bred en fönsterkarm är men hittar inget. Letar info om hur man omvandlar innerkarmsmått till ytterkarmsmått men hittar inget. Börjar undra om jag är den första människan i världen som beställer nya fönster innan jag börjat riva bort de gamla fodren/listerna. Finns det någon på detta forum som kan berätta för mig hur innerkarmsmått omvandlas till ytterkarmsmått?

Det kan nog ingen svara på tyvärr.
Skulle ta bort ett foder eller mäta från foder till foder och lägga på 20-30mm beroende på hur det ser ut

Det du behöver veta är öppningsmåttet, dvs storleken på hålet i väggen. Det bör vara ca 30 mm större i båda riktningarna än karmyttermåtten så att det finns plats för kilar och drevning. Beställ inga fönster utan att ha kontrollerat det! Du måste ta bort fodren på in- eller utsidan. Det går inte att fastställa öppningsmåttet genom att mäta på karmen.

Ok, så det finns ingen standard bredd på själva fönsterkarmen?

Det finns en (minst) svensk standard men det är inte säkert att alla följer den. Karmarna har olika breddmått på in- och utsidan beroende på fönstertyp. Jag avråder från att utgå från karmen i det här fallet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.