Byggahus.se

Hur ofta ska jag behöva byta blandningsventil?

1. O
    Renoveringsnovis · Nivå 13
    Vid fjolårets badrumsrenovering lyckades hantverkarna att torrköra cirkulationspumpen så den skar. Men innan de kom på det så hann de övertala mig om att det var blandningsventilen som var trasig (fick bara fingervarmt vatten som 'sinade'). Nåväl. Den byttes till en LK 550.

Nu till dagens problem. Jag får bara ca 38-40grade varmvatten. Och denna gång tror jag det faktiskt är blandningsventilen som inte hänger med. Den står på Max men ger inte mer. Konstiga är att vrider jag ner den så sjunker också tempen. Men varmvattenröret in från fjärrvärmekulverten är skållhet. (Har cirkmotor etc i kulvert utanför huset men blandventilen sitter på insidan)

Kan ni tänka er något annat som är fel?
    Fixar jag att byta denna själv? (mina VVS skills sträcker sig till att bytat radiator,handfat och böjt några kopparrör). Vill inte röra böjen röris gjort för den ser ut som specialbyggd

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

image.jpg

2. O
    Bildförklaring. Röret som kommer rakt nerifrån från blandventilen är kallt. Det som ansluter på detta på väg upp till blandventilen är skållhett. Lite hetvatten tycks pressas/blandas ner redan här (jag förstår inte vad det kalla röret gör?) Men sen är det röret som ansluter till blandarventilen(som ansluter med den specialbyggda böjen på första bilden). Det är kallvatten.

Känns inte som att vattnet blir varmare än vad det är precis under blandarventilen. Kanske något här som är fel?

3. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    I din bildförklaring är det lite "luddigt", röret rakt ner under din blandningsventil ska det vara hett varmvatten. I din specialbyggda böj ska det vara kallvatten och rakt uppåt ska det vara blandat vatten till tappstället.

Det finns service-kit till din blandningsventil.

Eller så köper du en ny för 141:- mer.
    http://www.rinkabyror.se/artikel/blandningsventil-22/?select=true

Byta helt är inget svårt snarare lättare än att mickla med service-kitet. Oavsett ser det ut som du får plocka ner hela ventilen för att komma åt att byta innanmätet.

Och det är absolut inga problem med att släppa på böjarna som matar kallvattnet. Det är ju bara vanliga pressdelar!

Eller så lyxar du till det och sätter dit en sprillans ny LK Hydromix 551.

http://www.vvsochbad.se/Massuppraettade-LK-VVS-Massuppraettade-2015--LK-HydroMix-551-22-503017.html

http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste.../LK-Armatur/-Blandningsventiler/77762399.aspx

• Laddar…
  4. O
    Är hetvatten i båda de röreren som kommer rakt underifrån blandarventilen, dock hetast i det som så att säga ansluter i t kopplingen ca 2dm under blandarventilen. Problemet var att i det andra var nästan det helt kallt. Men det var en pump ute i kulverten som hade stannat. Om jag utläser bildinfon på de olika kopplingarna i kulverten så hänger den ihop med någon form av cirkulation av tappvarmvatten. Pumpen kom igång igen när jag drog ur och satte i sladden. Så återfick varmvatten rätt snabbt.

Men tack för hjälpen med förklaringarna o länktipsen, uppskattas! Imorgon ringer jag nog kommunen då jag lärt mig att allt ute i kulverten lite grovhugget är deras ansvar. Känns som att pumpen ev borde bytas.

5. T
    Medlem · Nivå 16
    Jag tror inte att jag hade accepterat böjkonstruktionen. Även om den funkar för stunden så är ju rattarna inte åtkomliga. Din röris verkar ha en konstnärlig sida men fdanns det inte någon bättre lösning?

6. O
    Haha.den gamla kopplingen satt på samma sätt.man kommer faktiskt åt dom men visst.vore lättare om de suttit på andra hållet men då hade ju ingen sett den snygga böjen :)

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jag kan faktiskt hålla med om att det sett snyggare ut om ventilröret hade suttit på raksträckan innan T-röret och i blandningsventilen hade man monterat en 90º 1-muffad vinkel. Hade nog gått fint, och då hade ratten på blandningsventilen hamnat till vänster...

ventilrör.png

Edit:

Varför har man monterat vantilröret just där???? Ett ventilrör med säkerhetsventil ska ju monteras innan vattnet värms upp. Just nu sitter det ju innan vattnet blandas... Helt fel!

Har du fler ventilrör vid växlaren?

Redigerat 15 feb 2015 19:49
  8. T
    Medlem Nivå 4
    Mysko med en blandningsventil där. Antagligen något tjall med värmeväxlaren, hör dig för med kommunen, växlaren ska ge rätt temp på varmvattnet. Spännande det här:)

9. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Inte alltid, man monterade blandningsventil en period på vanliga värmeväxlare!

10. O
    Vad menar du med fler ventilrör? Alltså fler säkerhetsventiler? För det är väl vad den andra ratten är? Vride jag på den sprutar det ut kallvatten så viist är den före uppblandningen. Vad jag kan hitta så sitter det inga fler efter eller före blandningen. Möjligen om det är någon ute i kulverten vid gatan.

11. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Vart sitter själva värmeväxlaren? Alltså var värmes kallvattnet till varmvatten, där ska ventilröret, med säkerhetsventilen, sitta. Inte vid blandningen!

12. T
    Medlem Nivå 4
    Jaha? Men vid växlaren då och inte inne i huset efter en kulvert? När? Var?

13. O
    Som jag förstått sitter allt sånt i kulverten på utsidan.
    Svårt att få det på bild men det var den röda pumpen som stannat. Den svarta ratten jämte stryper/öppnar cirkulationsmägnden om jag fattade rätt. Ställde den på 1 och allt blev kallt,på 5 skållhett. 3 blev rätt lagom med blandarventilen inne i huset fullt öppen
    image.jpg

14. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    När? Vet inte, men man monterade BV en tid på värmeväxlare som extra skållningssäkerhet en period. Kanske för att VVX kanske hade "barnsjukdomar och levererade för varmt vatten...

Var? Direkt efter växlaren.

15. T
    Medlem Nivå 4
    Om du ställer den på 1 och spolar varmvatten i ett par minuter så är det fortfarande kallt eller?