Byggahus.se

Hur ofta och när tömmer man en slamavkiljare?

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Vi är 13 st villor som är anslutna till en gemensam slamavskiljare och markbädd. Det är enbart BDT-vatten som rinner ner i anläggningen, tanken rymmer 25m3.
    Senast vi tömde tanken var juni 2019. Tanken fylldes därefter snabbt upp med slam och nu är den "full" igen. Men visst behöver man inte suga ut slammet för att tanken är full? Det är väl så det ska vara? Att vattnet rinner vidare men slammet stannar kvar?

Tacksam för svar!

mvh
    Någon är som totalt okunnig inom området..

2. C
    Medlem · Nivå 14
    Det ser snabbt ut som en slamavskiljare är full, kakan av aslam flyter.
    Du får tillverka en petpinne eller likande om ni ska kontrollera tjockleken på kakan.

Vad har ni för tömmningsavtal? Kommunen som tömmer mot fast avgift, isf är det ofta årvis eller halvårsvis de tömmer oavsett slammängd.

• Laddar…
  3. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Om det enbart är BDT-vatten borde det inte bildas mycket slam alls tycker jag.

4. C
    Medlem · Nivå 14
    Jag tänker att fett från. 13villor borde bilda en kaka rätt snabbt, men det syns ju på kakan om det är papper med (felkopplade avlopp).

5. E
    Medlem Nivå 1
    Jag ska tillverka en petpinne! Tack! Hur "tjock" kan kakan vara?

Kommunen tömmer tanken 1 gång per år. Men då den blev full så snabbt blev jag osäker om det krävs tömningar men kortare intervall.

6. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 22
    Se till att slamavskiljaren fylls med rent vatten omedelbart efter nästa tömning. Du fyller ned men rent vatten bakifrån så att slam inte tar sig genom kamrarna. Många kommuner återfyller ganska omedelbart med vattnet från slamavtömningen efter att slampartiklarna har avskiljts. Det låter som att detta inte har skett här.

Vad ser du som du menar indikerar att slamavskiljaren är full av slam? Det låter inte rimligt:

Man brukar räkna med ett minimum av 0,7 kubikmeter slamavskiljningsvolym per hushåll ( 5 personer per hushåll). Er slamavskiljare borde således räcka till 38 hushåll och då räknar man med att den töms en gång om året. Så om ni inte har ovanligt hög förbrukning av BDT-vatten i dessa villor borde tömning göras minst vart tredje år. (38/13= 3). Bor det färre än 5 personer i hushållen så behöver tömning mer sällan. T ex äldre par och och ensamhushåll genererar mycket mindre BDT-vatten än barnfamilj om fem.

7. E
    Medlem Nivå 1
    Hej! Tack för mycket bra svar. Jag ska se till att tanken fylls med vatten nästa gång den blir tömd.
    Förmodligen är tanken inte full av slam utan jag i min okunnighet antog att när tanken var full av in innehåll så var den full av slam.. Inser att det inte är så nu!

Det är i snitt ca 4 personer per hushåll just nu och inom de närmsta åren ansluter sig ytterligare 3 villor. Men det känns då som att tanken är överdimensionerad detta vilket känns skönt. Kommunen har som regel att tömma tankar med BDT-vatten minst vartannat år så då får det helt enkelt bli så!

• Laddar…
  8. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Nej, tanken ska alltid vara full med vätska. Sedan ska allt fast bli kvar i tanken.

9. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 22
    Överdimensionerad är väldigt bra. Det tar lång tid för BDT-vattnet att effektivt börja röta så ju längre slamavskiljaren kan stå mellan slamtömningarna desto bättre fungerar den och skyddar nedströms infiltration. Efter varje tömning så sabbas biologin och det kan ta sina veckor/månader att få igång den igen.

Men det bästa är att kolla manualen till slamavskiljaren. Den är certifierad för ett antal personekvivalenter (PE). Min beräkningar ger 190 PE men jag gissar att manualen kommer att säga 200 PE. Den senare siffran skulle motsvara 40 hushåll (tömning sker då årligen).

• Laddar…
  10. E
    Medlem Nivå 1
    Tack för den proffsiga hjälpen!

• Laddar…