Klippte häcken i våras, och nu har det växt ut nya kvistar på upptil 20cm. Jag vill ju ha den kraftig & fyllig, bör jag då klippa den en gång till nu? Vet tyvärr inte vad det är för sort, och det spalar kanske in :-/

Du bör nog ta reda på det eller eventuellt ta kort på den och länka till fotot så att det är möjligt att se vad det är för häck

hack.jpg

andypandy skrev:
Ser ut som en liguster. Jag brukar klippa min 2 ggr om året, typ juni och början av Aug. Ej i regnperiod, har för mig att det hade nåt med svampangrepp och emottaglighet att göra
Blir den tätare av att man klipper den oftare?

Du ska nog klippa in den rätt rejält, jag gjorde misstaget att vara för "snäll" mot våran Ligusterhäcket vilket renderade i att den rasade ihop en vinter och fick fula blottor. Din häck ser ut att vara lite tanig inuti likt våran så kolla om Du inte kan gallra bort gamla döda grenar inuti. Vi klipper två ggr per år.
VH
RN

Det trista är att om man har klippt den för fegt under de första åren - och så verkar det vara med den här häcken att döma av hur det ser ut på nedre delen av bilden, det ser ut som klara tendenser till "paraplyhäck" - så är det svårt att reparera med mindre än att man klipper ner den helt och hållet till 10-15 cm höjd och börjar om med uppbyggnaden.

Var inte rädd för att 'börja om från början'. Rotsystemet är etablerat och häcken kommer att sätta rejäl fart i princip på direkten.

yonna skrev:
Var inte rädd för att 'börja om från början'. Rotsystemet är etablerat och häcken kommer att sätta rejäl fart i princip på direkten.
Hur mycket menar ni att jag skall ta bort då?

Det är svårt att bedöma från fotot du lagt in. Men du ska absolut klippa den nu på direkten så att den kommer igång innan hösten. Om den är 'vettig' nedtill klipper du den så att den blir jämn och fin och utgår från det lägsta partiet. Liguster kräver två klippningar varje sommar.

Nu är häcken ca 1,80-1,90m hög, om jag klipper ner den till 0,3, hur lång tid tar det då innan den är 1,5m hög? 2, 3, eller 4 år?

Du kan ju börja med att klippa ner den till 1 meter och se hur den artar sig till nästa år! Klipp sidorna upptill lite smalare än vid basen så att du får en svag lutning inåt upptill.

Hur snabbt den växer beror på klimatzon, jordmån, gödsling, vattning, läge, ogräsborttagning etc. Men din kommer troligen snabbt upp i höjd eftersom den redan har ett gott etablerat rotsystem.

yonna skrev:
Du kan ju börja med att klippa ner den till 1 meter och se hur den artar sig till nästa år! Klipp sidorna upptill lite smalare än vid basen så att du får en svag lutning inåt upptill.

Hur snabbt den växer beror på klimatzon, jordmån, gödsling, vattning, läge, ogräsborttagning etc. Men din kommer troligen snabbt upp i höjd eftersom den redan har ett gott etablerat rotsystem.
Ska prova med runt 1m, kanske t.o.m kan göra det idag om solen håller i sig :)

Inger.P. skrev:
Vänta några månader! Den kommer annars - redan i år - att skjuta nya skott som får det jobbigt till vintern.

Klipp häcken när den går i viloläge istället. Då ser den dessutom jämn och snygg ut hela vintern.

Jag tycker också att en meters höjd kan vara lagom.... på en sådan STOR häck som du har.
Haha, jag sprang ut i trädgården efter mitt förra inlägg, men när jag klippt 1m så började det ösregna ::)
Så jag får väl ta det andra i morogn om det går.

Här kommer två nya bilder. Häcken är nu nerklippt till ca 1m. Men den ser inte så kul ut utan alla blad. Rena skelettet ju :(
Vad bör jag göra för att få en fin häck? Dra ner till 30cm eller?

På första bilden så är det häcken innefrån trädgården:

hack1-jss.jpg

Här på andra bilden så ser man häcken utifrån:

hack2.jpg

Snyggt ;D
Skämt o sido, du ska nog fundera på och gallra ur den en del.
Samt RENSA ogräs så det inte tar all näring från häcken.

Jag har en likadan (Vintergrön Liguster ? )
Den tar sig ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.