Byggahus.se

Hur ofta är det rimligt att byta ut hela köket?

Hur ofta är det rimligt att byta ut köket?

1. Vart femte år

0 röster
    0,0%
  2. Vart tionde år

7,2%
  3. Vart femtonde år

12,9%
  4. Vart tjugonde år

40,3%
  5. Vart trettionde år

28,5%
  6. Man kan byta hur ofta man vill

11,0%
  1. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 419 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Se på Misse t ex. Hon lät en snickare bygga sitt.

2. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 132 inlägg

falkn

Byggveteran
    Intressant tanke :p Dock undrar jag var du äter någonstans och vad ni lagar för mat om man kommer ner i så låga portionskostnader. Jag kan köpa 20kr om man t.ex. gör köttfärssås eller liknande. 70kr kan man ju möjligtvis få en dagens för, men man ska ju äta på kvällstid också :p

Hur ofta man vill eller bör byta sitt kök är ju väldigt individuellt. Dels beror det ju på hur tidlöst köket är eller hur bra det passar till huset i sig. Har man valt ett t.ex. grönt kök tröttnar man kanske på detta snabbare än ett vitt. Det är ju också en kvalitetsfråga. Ett mer påkostat kök med bänkskivor i sten o.s.v. håller ju ofta bättre än en laminatskiva. Det beror ju också på hur mycket man nyttjar sitt kök och hur mycket man vill lägga på att ha det fint, långt ifrån alla renoverar ju för att det finns ett praktiskt behov. Jag kan tycka att 15-20 år är rimligt förutsatt att allting fungerar och om vi pratar ett kök i låg-medelklass.

3. J
    Medlem · skaune · 320 inlägg

jävla_hus

Medlem
    Vårt fyller 62år i år, menar ni att det är dags att byta redan :confused:

4. D
    Medlem · Västra Götaland · 35 inlägg

DunderJohan

Medlem
    Tror inte bara mäklare och banker ligger bakom köksrenoveringarnas hausse. Köket har gått från att vara en plats där frun i huset lagade maten till en central plats i huset där hela familjen umgås, gör läxor, jobbar osv. Att sen också männen börjat laga mat pekas ofta på som en av orsakerna till att kök och köksutrustning får kosta.

5. anthill
    Medlem · Västra Götaland · 373 inlägg

anthill

Medlem
    Fast får det verkligen kosta? Jag skulle påstå att de som renoverar med hantverkare och kostar på när det gäller både material och maskiner är i klar minoritet. De flesta sätter upp IKEA-grejer (och jag står för att jag tycker att deras kök ofta känns taffliga) eller liknande budgetlösningar som ofta reflekterar döende trender. Inte så förvånande då att köken känns passé efter bara några år.

6. Chaly
    Medlem · Stockholm · 513 inlägg

Chaly

Medlem
    Är i köksbytartankar själv, men inte på grund av bristande funktion. Köket är ett Ballingslöv från -92 som inte direkt är slitet men ändå känns lite åldrat. Enda egentliga anledningen till byte är att det vore roligt med ett nytt och att vi då får köket som vi vill ha det.

7. Charlie2
    Medlem · Dalarna · 613 inlägg

Charlie2

Medlem
    Om man tänker sig att köket ska innebära en höjning i värdet på huset så tror jag mäklarnas tips är att välja bort de billiga köken (det finns ju några fler märken än IKEA).

8. K
    Självbyggare · Skåne · 2 515 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Tycker att det känns oförsvarbart att byta hela köket oftare än MAX vart 20:e år. Däremot tycker jag att man kan byta luckor oftare. Efter 15 år har man ofta tröttnat på sina luckor och det är inte speciellt dyrt att byta ut.

Av denna anledning ser jag en poäng med att välja "de billigare" köksleverantörerna. IKEA och Marbodal har fortfarande samma mått på skåp och luckor idag som för 15 år sedan. Hade man valt någon exklusiv specialtillverkare för köket så är man säkert tvungen att byta allt redan efter ett par år antingen leverantören gått i konkurs eller ändrat hela sin kollektion :/

Edit: Skåpsstommar och inredningar håller ofta längre än 20 år och bör av miljöskäl inte bytas ut förrän de är utslitna. Men byter man ut köket ändå så kan man ju skänka bort stommarna på blocket!

Redigerat 16 feb 2014 21:41
  9. 13th Marine
    kålhue · Trelleborg · 9 260 inlägg

13th Marine

kålhue
    IKEA bytte i somras sina mått på luckorna efter 25 år =)

10. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 879 inlägg

pelpet

Medlem
    Om några år så kommer turen till köket, och vi kommer att fräscha upp vårt kök från 1968. Det är teakklädda spånstommar och teak/laminatluckor, men vi har köpt nya begagnade teakluckor som vi kommer att bygga om till nya köksluckor till vårt kök. I kombination med rostfria vitvaror tror vi att det kan bli snyggt retro-modernt.

Visst hade vi kunnat byta köket, men ett standardkök av folierade spånskivor skulle innebära en rejäl standardsänkning. Perstops-utdragslådorna var helt slut så dessa har jag slängt ut och byggt nya lådor men behållit fronterna, så nu har vi mjukstängande fullutdragslådor.

11. S
    Medlem · Stockholm · 654 inlägg

surfarn

Medlem
    Jag kan tycka att det är fel mijömässigt att byta ut köken för ofta. Rent ekonomiskt är det å andra sidan bra att folk byter ut kök ofta då det eldar på ekonomi i samhället. Vårt kök i lägenheten där vi bor är från 68 och det fungerar relativt bra. Det jag däremot saknar är glidlagrade besticklådor och lådor i allmänhet i bänkskåpen, idag är det bara hyllor vilka är svåra att stuva. Här tror jag att vi skulle tjäna pengar vid en försäljning om vi bytte ut köket men det tar emot lite att slänga ut nått som är fullt fungerande.

12. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 879 inlägg

pelpet

Medlem
    Det där är ett argument som hörs rätt ofta, men jag tycker att det är tokigt. Vad det egentligen säger är ju att man samhället ska ägna sig åt att tillverka saker som inte behövs för att folk ska ha något att göra. Alltså ungefär som att gräva en grop en dag på förmiddagen och fylla igen den på eftermiddagen.

• Laddar…
  13. T
    Medlem · VG · 11 257 inlägg
    Precis, det där tål att fundera en stund på.....

14. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 587 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Jag tycker man kan byta när man känner för det. Många kök blir sunkiga redan efter 5-6 år. Dagens material går inte att renovera (melamin- eller fanerklädd spånskiva). Vitvarorna blir elsnålare men allt sämre i hållbarhet.
    Hade jag haft ett platsbyggt kök i massivt trä från början av förra seklet skulle det vårdats ömt.

• Laddar…
  15. T
    Medlem · VG · 11 257 inlägg
    Instämmer!
    Här hade någon ärthjärna rivit ut det platsbyggda köket i massivträ från början av förra seklet, och stoppat in laminerat mdf-skräp istället. Men det ska ut åsså ska det byggas ett nytt kök i massivträ i stil från början av förra seklet :)
    Ska bara få lite mer tid och pengar över först ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.