Byggahus.se

Hur överlever man bäst en köksrenovering?

1. FemTummar
    Medlem · 557 inlägg
    Vår sedan länge emotsedda köksrenovering börjar om en vecka och vi har nu börjat att på allvar fundera på hur vi ska få vardagen att fungera under tiden som vi är utan kök.

Vår gasolgrill har en kokplatta och självklart kommer vi grilla på den också.
    Vi har även en norsk takke (elektrisk) som vi kommer använda en god del för att grädda sveler, pannkakor och liknande.
    Vi bakar och fyller frysen innan ugnen åker ut.
    Vi räknar också med att den lokala pizzerian gör rekordresultat i sommar.

Men i övrigt? Hur har ni som redan gått igenom detta gjort?

Hur förvarade ni allt man normalt tar för givet att finna i ett kök, minus allt man tror sig kunna avvara?
    Hur diskade ni?
    Vad åt ni mest av under er renovering?
    Vilka är era bästa tips för att förenkla vardagen?

2. A
    Medlem · Skåne · 2 304 inlägg

Atom

Medlem
    Bygg ett provisorisk kök. I ett annat rum eller vardagsrum. Du kan använda skåpen från gamla köket. Har du en gammal diskbänk, kan du placera den utomhus. Även den gamla diskmaskinen.
    Är köket stort, kan du behålla många bänkskåp och flytta på dessa under renoveringen. Det förutsätter att ni renoverar själva. Annars flytta ut.
    Även gamla spisen går att ansluta provisoriskt.
    Lycka till.

Edit. ni ska äta som vanligt. Det går att laga mat i ett mindre kök.

Redigerat 20 jun 2015 19:32
    • Laddar…
  3. M
    Husägare · Östergötland · 2 305 inlägg

Micro

Husägare
    Diska går bra i en tvättstuga eller om det kniper i badrummet.
    Vi packade ner allt onödigt i vanliga flyttkartonger och förpassade dessa till ett annat rum.
    Alla nya köksskåp monterades ihop i vardagsrummet (största rummet) och hämtades när dom skulle upp på plats.
    Maten tillreddes på ett simpelt gasolkök samt i microvågsugnen.

4. Y
    Medlem · Skåne · 6 761 inlägg

Yrrol

Medlem
    Jag åt ute 2 gånger om dagen i ~ 6 år tills mitt kök var klart. :p
    Micro är ju bra däremellan.

• Laddar…
  5. S
    Medlem · Dalarna · 2 859 inlägg

SueCia

Medlem
    Har man inga barn så kan jag tycka att det kostar för mycket tid och energi att bygga provisoriskt kök, precis som att det är onödig tid att stå o laga mat, den tiden kan man lägga på att renovera :D

• Laddar…
  6. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 062 inlägg

Isakare

Medlem
    Jag skickade frun till Gotland i 2 veckor, sen jobbade jag dygnet runt så köket var klart när hon kom hem, hur jag åt minns jag inte.

• Laddar…
  7. Korvgubbe
    Medlem · Östergötland · 1 375 inlägg

Korvgubbe

Medlem
    Varje sommar så överlever tusentals svenskar i sina båtar, husvagnar och tält med inte mycket mer än ett Trangia, så det är inga problem att klara sig utan "kök" den tiden en renovering tar. Och ni har ju valt rätt årstid att renovera köket på, grillen är din bästa vän den här sommaren!

8. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 12 891 inlägg

Krilleman

Plumber
    När jag renoverade mitt kök i lägenheten (som visserligen är såld) var det färdig grillad kyckling och potatissallad ganska ofta. Det fungerar, enkelt och smidigt, lätt att duka fram med en 2,8 öl, lyxa till det med en tomat.

Pizza där i mellan.

Visst var jag trött på den kosten sen, men men... (y)

• Laddar…
  9. osiris
    Byggnadsvårdare · Stockholm · 1 142 inlägg

osiris

Byggnadsvårdare
    Flyttade köket från övervåningen till nedervåningen så vi använde gamla köket tills det nya var klart ;-)

10. P
    Medlem · Dalarna · 3 303 inlägg

Pagno

Medlem
    300h köksrenovering, engångsartiklar, den disken som kom till blev diskad för hand i badkaret! Köpte en kokplatta med 2 plattor, snabbkaffe, frysen full med förlagad mat som räckte knappt halvvägs genom renoveringen, kyl och frys hamnade i kakelugnsrummet, fullt med flyttlådor staplade efter behov..... allt nyttigt och det vi behövde hamnade så klart långt ner och längst in! Efter 4 veckor med tant och 3 hemmavarande "ungar" kändes det lite jobbigt, klarade av det vardagliga, det är jag i familjen som lider mest av oordning... Nu bytte vi inte bara skåp utan allt, ända ner till marken åkte ut i container, sex veckor senare var allt klart och sakta så glömdes det bort hur jäkla jobbigt det faktiskt kan vara att leva mitt i en byggarbetsplats!
    Alla medverkande lever väl i dag och familjen håller fortfarande ihop, köket blev bra.... kommer inte att göra om det igen på de premisserna!
    Lycka till med renoveringen!

• Laddar…
  11. S
    Medlem · - · 5 744 inlägg

smurfen72

Medlem
    Vi har haft ett provisoriskt kök i källaren i ca 1 månad nu och det tar minst 1 månad till innan köket är klart men det funkar ok med källar köket har diskmaskin diskbänk och 2 st kokplattor.

12. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 043 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Hoppas du slår Pagnos rekord på 10v, verkar nervmittlande. Fullt ös framåt! Håll tätt bakåt!

13. S
    Medlem · - · 5 744 inlägg

smurfen72

Medlem
    Allt tar tid och har väl inte riktigt lagt allt krut på köket men är klar med golvvärmen och väggar och tak så nu är det dags för själva köks monteringen men det har inte kommit än så nu är det lugnt och snart är det semester och då blir det nog prio på ledighet och lite tid i stugan.

14. N
    Medlem · Skåne · 730 inlägg

niblom

Medlem
    Vi fick en vattenskada i köket när mellanbarnet var två månader, det tog nästan tre månader innan det var torkat och klart. Vi fick diska i badrummet och kylen hade i vardagsrummet, spisen kom vi åt om vi klämmde in oss men vi hade inga arbetsytor alls.

Grillen gick varm den sommaren...

Papptallrikar, färdigmat och åka hem till vänner o familj var vår lösning.

/N

15. buspojken
    Allvetare · Gävle · 1 759 inlägg

buspojken

Allvetare
    Grillen är guld värd, men lite förberedelse hjälper, se till och fyll frysen till max, finns även restauranger som säljer billig fryst mat på låda, man blir fort trött på snabbmat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.