Byggahus.se

Hur öppnar man fläktmotorn - Systemair VR400E e?

1. K
    Medlem Nivå 3
    Jag har en FTX Systemair VR400E. Den är från 2007 och nu har ena fläkten stannat. Det går att få igång den om man ökar fläkthastigheten tillfälligt, men efter en dag står den still igen. Jag skulle gissa att den skulle må bra av nya lager + rengöring. Jag har hittat flera beskrivningar på nätet om hur man byter lagren, men tyvärr har jag inte hittat någon bra beskrivning hur man ö.h.t. kommer in i motorn... Det är en Ebm R2E140-AF48-18. Tacksam för beskrivning av hur man öppnar den.

Ovansidan:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Undersidan:
    image.jpg

2. K
    Medlem Nivå 3
    Svarar mig själv. Jag fick hjälp av ebm som skickade en beskrivning för lagerbyte. Ska försöka komma ihåg att ladda upp den nästa gång jag loggar in från datorn.

Man petar loss det lilla blecket på baksidan med hjälp av en knivspets:

image.jpg

Där under sitter en liten sprint som petas bort:

image.jpg

Sedan två fjäderbrickor. Enligt den beskrivningen jag fått ska brickorna vara monterade med "topparna" mot varandra, men i fläkten satt de tvärtom. När jag monterar ihop sätter jag dem som i beskrivningen istället.

Locket kan nu lyftas av:

image.jpg

Lagren satt inte alls fast i axeln, det var bara att dra ur den:

image.jpg

Lagret som satt vid fjäderbrickorna gick väldigt trögt. Det andra rullade bra. Nu var det bara att knacka ur lagren med drivdorn och hammare.

image.jpg

Så här satt fjäderbrickorna. Fel tydligen:

image.jpg

Lagren från SKF. Enligt ebm ska de klara 40000 timmar i snitt, dvs 4,5 år. Så man får väl vara nöjd med att de höll 7 år då.

image.jpg

3. K
    Medlem Nivå 3
    Fick lagren med posten igår. 4 st SKF 2RSL. L står för lågfriktion, tyckte det lät bra. Knackade försiktigt dit lagren igen. Testade att montera fjäderbrickorna tvärtom mot hur de satt, men det blir fel. De skaver då mot varandra och axeln hålls inte på plats. De ska alltså sitta som jag håller dem på bilden ovan.

Passade på att byta lager på den andra motorn också, och gjorde rent fläktbladen. Att byta lager andra gången, när man visste hur det skulle göras, gick på ungefär en kvart. Rengöringen en kvart till. Kostnaden för fyra lager var 200kr.

4. J
    Medlem · Nivå 12
    Bra bilder. Åt vilket håll fjäderbrickorna ska sitta är tydligen lite olika trots samma tillverkare ebm!? Också enligt NIBE instruktion ska de sitta med topparna mot varandra men då sitter brickorna monterade mellan lagren. På dina bilder sitter fjäderbrickorna längst upp närmast under låsringen och då måste de ju sitta med topparna från varandra för att låsbrickan ska hålla dom på plats. Lite konstigt tycker jag att det är att brickorna inte sitter mellan lagren.

5. K
    Medlem Nivå 3
    Ja, det var Nibe-instruktionen jag fick. Det skulle ju inte göra så mycket att det är olika på olika modeller om man fick med en instruktion om hur lagren byts. Nibe kanske skickar med det men inte Systemair när jag köpte aggregatet i alla fall. Om lagren ska hålla 4-5 år borde det ju ingå i det normala underhållet att de byts. Hur många byter hela motorn trots att det är onödigt? Grannen har ett likadant aggregat som jag. När fläkten började föra oljud efter ca 5 år ringde de en ventilationsfirma som bytte hela fläkten. Kostade säkert minst 6000kr, kanske i onödan. Hade jag vetat detta då kunde jag ha tipsat om att man kan ju i alla fall börja med att testa lagerbyte, istället för slit-och-släng. Därav bilder och beskrivning - hoppas någon får nytta av det och kan spara pengarna.

6. Totte_S
    Medlem · Nivå 9
    Bra inlägg! Har ett vr400 dc, är väl inte samma motorer, men båda mina byttes på garanti, den första efter en månad, den andra efter två år. Antingen måndagsex eller så pajar de snart igen. Då är jag glad att du gjort detta inlägg, ifall det är lagerfel! :)

7. J
    Medlem · Nivå 12
    Kan tillägga att lagren normalt är av typen 608 - 2RS alternativt 608 - 2Z (välj ett likadant lager som satt i från början, oftast RS, gummi eller plåt som täcker sidorna). Lagerna finns t.ex. hos välsorterade järnhandlare. Även Biltema har jag sett har dessa lager numera. Första gången jag bytte råkade jag utför att det kändes konstigt i lagren när jag snurrade fläkten och fick göra om proceduren och vända lagren åt andra hållet istället, då snurrade fläkten fint. Man kan alltså ha otur och råka ut för måndagsexemplar av lagren så det viktigt att snurra och känna på fläkten och montera ur och rengöra bladen med en fin borste eller tops en gång per år.

8. N
    Medlem Nivå 1

Locket sitter fast

Hej!

Försöker göra som dina föredömliga bilder visar men efter att jag pillat bort det lilla locket, sprinten och brickorna sitter det paketet ändå ihop som om de svetsat fast eländet. Har ni några tips på hur jag ska få isär skiten?

Mvh,

Niklas