Hej,
Jag har en Nibe F730 samt en Telemecanique XMP som tryckströmbrytare. Golvvärme om det har någon betydelse.
Mitt problem är att jag behöver öka vattentrycket med ca 1 bar då det tar upp till 40 sekunder att få varmvatten. Ligger idag runt 2.5 - 3 bar och laddar som max upp till 4 när trycket kommer under 2 men lägsta nivån bör vara 3.5 eller 4.
Är det bara att stänga av tryckströmbrytaren och skruva av locket och hitta någon justeringsskruv?
Eller vad är rätt att göra här?
Jag har en Nibe F730 samt en Telemecanique XMP som tryckströmbrytare. Golvvärme om det har någon betydelse.
Mitt problem är att jag behöver öka vattentrycket med ca 1 bar då det tar upp till 40 sekunder att få varmvatten. Ligger idag runt 2.5 - 3 bar och laddar som max upp till 4 när trycket kommer under 2 men lägsta nivån bör vara 3.5 eller 4.
Är det bara att stänga av tryckströmbrytaren och skruva av locket och hitta någon justeringsskruv?
Eller vad är rätt att göra här?
Lite fortare trycker det fram varmvatten såklart, men som jonaserik skriver så är det längden och (grovleken) på matande rör du ska se över.
Sen kan man ibland få fenomen i t ex duchblandare att kallvattnet motverkar varmvattnets tillflöde.
Sen kan man ibland få fenomen i t ex duchblandare att kallvattnet motverkar varmvattnets tillflöde.
Det tar lång tid oavsett avstånd. Relativt nytt hus, stått färdigt i 6 månader. Oavsett så är trycket för lågt.J jonaserik skrev:
Nytt hus så det känns orimligt med tanke på att det gäller samtliga blandare oavsett avstånd. Men ja, det är ju inte omöjligt men det känns mest naturligt att börja här. Fick tipset av en rörläggare men han känner inte till tryckströmbrytaren.M MagHam skrev:
Om den inte slår till förrän vid så lågt tryck som 2 bar så kan du gott öka lite i vilket fall.
Tyvärr känner jag inte heller till tryckströmbrytaren men det brukar sitta justerskruvar. Ibland kan man ställa både till- och frånslag separat, men ibland är det en enklare variant där hysteresen behålls och både till- och frånslag följs åt.
Tyvärr känner jag inte heller till tryckströmbrytaren men det brukar sitta justerskruvar. Ibland kan man ställa både till- och frånslag separat, men ibland är det en enklare variant där hysteresen behålls och både till- och frånslag följs åt.
Redigerat:
Sitter pumpen nere i borrhålet (djuphålspump)(tryckande), eller står pumpen "på marken" (sugande)?S Screed skrev:
Klarar pumpen att ge 6 bar så kan det gå att höja stopptrycket å då även starttrycket. Men det hänger på var pumpen finns samt djup till vattenytan i brunnen.
Prova först att öka på med + starten följer efter Tappa med en kran och höj, stäng kranen och se när den stoppar, bara göra så ett par gånger och se när den startar. Ingen månresa, det kan inte hända något. När du är nöjd på med locket och somna om.
Klicka här för att svara