Byggahus.se

hur nödvändigt golvvärme?

1. M
    Medlem · 126 inlägg

Mikachu

Medlem
    köpt hus. har källare. ett sovrum där samt blivande badrum.

nå..hur nödvändigt är det egentligen att lägga in golvvärme?

först kostar det att få in det..sen kostar det att värma upp. är det inte betydligt enklare o billigare att bara inhandla ett par bra o varma tofflor man kan knalla runt med?

nu har ni säkert jättebra argument här för varför golvvärme är ett måste...jag kommer säkert se ut som ett fån..jag o mina tofflor. :p

2. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Re: hur nödvändigt golvvärme?

Det är inte nödvändigt att lägga in golvvärme.

Dock är det bästa med golvvärme den behagliga temperaturen, i och med att du går på radiotorn så känner du värmen hela tiden, samt att du slipper synliga radiatorer.

3. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

Ej nödvändigt, bekvämt dock. Då slipper du dela ut Tofflor till alla besökare också ;)

Finns fördelar och nackdelar.

Fördelar är att det blir jämn värme och väldigt behagligt för fötterna. Man slipper fula element på väggarna samt kanske utanpåliggande rör.

4. H
    Medlem · 244 inlägg

husmyran

Medlem

Om man har en tendens att frysa om fötterna är golvvärme obetalbart!! Min sambo som inte fryser om fötterna tycker också att det är suveränt för nu slipper han värma mina isklumpar till fötter på sin varma mage ;D.

5. yonna
    Medlem · Österlen · 6 827 inlägg

yonna

Medlem

Bortsett från goa manliga magars fotvärmarförmåga skulle jag inte valt golvvärme såvida jag hade kunnat välja trägolv. Visst är det fint att slippa element men kruxet är väl snarare att det inte finns några riktigt läckra estetiska element (eller ngn form av värmesköldar) på marknaden.

Hoppas att dessa kommit ut på marknaden när eluppvärmningen i betonggolvet en dag lägger av ::).

Är det inte egendomligt att designen när det gäller element är så vansinnigt konventionell?

6. G
    Medlem · 6 970 inlägg

gaia

Medlem

Är källaren uppvärmt till fex 22 grader så är golvet inte iskallt precis ;). Klinker och laminat känns kalla men det klarar man med strumpor på.
    Badrum blir nog lyxigare med värme under klinkergolv  men det kan man faktiskt leva utan också :). En tjock badrumsmatta räcker långt och kostar mindre.
    Vi har trall på en del av badrumsgolvet  som är demonterbart ( ett slags klicksystem) med undersida av plastgaller. Köpte på Bauhaus för ganska rimlig pris ( 50kr för 30cmx30cm trallbricka av mörk, oljig, ett slags teakliknande trä). Den ligger stabilt, verkar inte påverkas av vatten ( inga fläckar efter 2 månader) och känns varmare än nackna klinker utan uppvärmning :). Saknar inte golvvärmen ;D. Radiator ska bytas mot en jättehandukstork som ska värma vår lilla badrum och torka handukar.Tycker själv att vi har hittat en bra lösning utan att knäcka ryggen vid utgrävningar+ golvvärmeingjutning ;)
    gaia

7. M
    Medlem · 126 inlägg

Mikachu

Medlem

saken är att rummet jag benämner som badrum är inte ett badrum än. o ftersom vi ska ha in både badkar, tvättställ o toa där måste vi väl ändå ner i betonggolvet o rota runt.

blir det en mycket större kostnad att ha in golvvärme samtidigt när man ändå ska gjuta om golvet?

8. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem
  9. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg

Om du ändå ska gjuta om golvet så ligger vattenburen golvvärme runt 2,500 - 5000:- beroende på om du måste ha liten cirk.pump.

10. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 821 inlägg

snuttjulle

Medlem

Va i samma sits innan jag började med vårat badrumm i källaren. Skulle hur som bila upp 70% av golvet för att få ner avlopp så de där sista 30% och uppgrävning va ganska lätt fixat. (kanske inte så lätt men värt det) Och när man nu ändå har det uppgrävt så kan man ju inte låta bli att isolera ordentligt. :-/ Mycke blir det innan man är färdig men nu när man ändå ska gjuta så är ju inte kostande för lite kabel eller slang så stor i sammanhanget + att när det nu är riktigt under så kan man ju just som flera andra påpekat värma rummet och slippa radiator.

11. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Något man inte tänker på också är att golvvärmen i ett badrum(el,inte vatten) brukar stå för ca 5000 kwh på sin årsförbrukning av el. säg att det kostar 0,80 öre per kwh så hamnar värmen på golvet på 4000:- .

Så det blir ju en slant om man inte är där så mkt ;)
    Din lösning lät bra gaia :)

12. S
    Medlem · 940 inlägg

Jaha, kostar alla badrum 4000 kr om året att värma upp om man har elvärmegolv? Inlägget torde kunna kritiseras utifrån en hel del vinklar... Storlek? Effekt? Isolering, Hur varmt? Är el dyrt och vattenburet gratis? Värmer man inte upp ett badrum på annat sätt om man inte har värmegolv? Tjena...

13. snuttjulle

snuttjulle

Medlem

Detta va min reaktion oxå Synpunkter när jag läste detta. Men du hann före mig. Jag river bort min 1000W el radiator och petar dit elvärme i golvet på ca 1100W så borde inte skillnaden i kostnad bli större än de extra W jag har på golvet. Å andra sidan så är golvet nu isolerat med 20cm isodrän så jag tjänar nog på detta i slutändan iaf.;)

14. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Ett par kompisar hade en genomgång hemma på sin el då deras skjuter i höjden av någon anledning, och då berättade killen från elbolaget att (el) golvvärmen i ett badrum brukar ligga på 5000kwm/år vilket man som kund oftast inte tänkte på.

Så det är den infon jag fått..vad och hur den baseras vet jag ej... nu har dom inte det själva så dom får fortsätter leta..

15. snuttjulle

snuttjulle

Medlem

Synd att detta inte va direkt info utan hörsägen. På något sett måste detta vara en felräkning eller missförstånd. För rummet måste ju rimligen uppvärmas på något sett hur man än gör. Har man redan befintlig vattenburen värme genom ett billigt alternativ typ bergvärme eller gratis ved så kan man säga att det kostar dessa kronor per år att hålla badrummet varmt. Men för mig som hur jag än gör får betala uppvärmningen av rummet till elverket(staten >:() spelar det ingen roll om värmen kommer från en radiator på väggen eller golvvärmen. Nu drar jag det hårt då golvvärmen har vissa förluster iom viss mängd värmer maskar mm. ;)

Titta där han någon mer emelan. ;)
    Det du skriver får mig att tänka på när de räknade på vad en vattensäng kostar att ha på grund av uppvärmning. Det de då inte skrev är just detta att värmen under stor del av året kommer huset som helhet till godo. Visst inte värdens effektivaste sätt att värma huset men doch är inte värmen bortkastad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.