Idag håller grannen på att montera en luft/luft-värmepump på sin garageyttervägg precis utanför och mittemot ett av våra sovrum, hans garage är placerat så nära tomtgränsen som är tillåtet, 2meter.
Vi är rädda att det kommer att bli oljud och svårigheter att sova därav och undrar vad det gäller för regler för sådan installation?
Räknas värmepumpens placering in i avståndet som gäller mot tomtgräns så att den därmed hamnar för nära eller vad?
(Vi hade hellre sett att han monterade utedelen på garagegaveln så den riktas 90grader från våra sovrum).

A
Det får inte låta mer än 40dbA vid tomtgräns mellan kl 22.00 - 06.00, om det låter mer måste grannen åtgärda.

Det är naturvårdsverkets som bestämt reglerna. Kolla på deras hemsida hur man går till väga för mätning m.m.

Redigerat av moderator:
Hur mycket brukar utomhusdelarna låta?
(Det är en Appliance och jag har inte hittat något på nätet, det står bara hur mycket inomhusdelen låter).

HIttade just ifo på deras danska hemsida,

<50dB står det att utedelen låter...blir det under 40dB tro på 2meters avstånd mittemot? :confused:

A
Står det inget om hur långt ifrån det är uppmätt?

Med specen som du hittat och med naturvårdsverkets regler så kan du försöka prata med grannen. Men för att formellt kunna tvinga grannen att åtgärda krävs nog en mätning som klargör att ljudnivån faktiskt är högre än den tillåtna.

Nej, det stod inget om på vilket avstånd det var mätt, men jag har för mig att sådana mått brukar anges med 1meters avstånd?
(Åtminstone är det väl så verkningsgraden på högtalare anges, på en meters avstånd?)

Nibes Fighter 2025 väsnas med 51, 39 resp 31 dB på 1, 4, resp 10 meters avstånd enligt manualen. Kanske kan ge någon känsla för hur mycket ljudet avtar på avstånd...

Nibes värden följer "skolboken" för hur ljud dämpas med avstånd,
om man antar att ingen energi "försvinner" i luften.

Då dämpas ljudeffekten med kvadraten på avståndet.

Om man räknar i dB, och vet ljudnivån på avstånd A,
så kan man räkna ut värdet vid avstånd B på följande sätt:

ljudnivå vid B i dB = (ljudnivå vid A i dB) - 10*log(B^2 / A^2)

Om det t.ex. är 50 dBA vid 1m, så blir det 50-10*log(2^2/1^2) = 50-10*log(4)
= 44 dBA på 2m avstånd.

/Hasse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.