F
Jag är för tillfället i altan-planeringsstadiet. Då jag inte vill att min altan ska bygga så mycket på höjden har jag slagit ihop bärlinor+reglar i samma "våning" s.a.s. Kommer att köra 45x145 placerat på plintar med 2meters mellanrum. Ovanpå det skruvar jag en 27x120 trall.

Altanen ska bäras upp av byggmaxplintar som jag placerar i hål som har ca 10-15cm 0-18 samkross i botten. På marken kommer jag köra med fiberduk samt ca 4-5cm 0-18 kross även där för att hålla den på plats.

Nu till själva frågan; Är det OK att bara ha några centimeter mellan gruset och 145-regeln? Eller bör jag för hållbarhetens skull schakta ur ca 10cm för att få mer luft mellan gruset och regeln?

Tacksam för alla svar!

MVH Fredrik

Inga problem alls. Dessutom lägger du ju ett väldränerande lager närmst undersidan!

Lycka till!

//A

F
Så det borde inte vara några problem alltså, även om luften kanske står rätt så still där under trallen? Har nämligen en god vän som trycker på att det är viktigt att ha god luftcirkulation under trallen. För min del känns det som det kvittar då jag kör med tryckat NTR-klassat virke.

Tro mig, det kommer snurra på bra mellan reglarna och springorna i trallen . Dessutom, det är inte ett isolerat innertak du skall bygga.

//A

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.