Hej!

Ett av stegen i processen om förhandsbesked innefattar att "grannar" ska höras. Men vad är en granne?

Hur nära måste grannen bo för att få ha nått att säga till?
Räknas avståndet från huskropp till huskropp, eller mellan fastighetsgränser?
Är det en granne om man har fri siktsträcka mot den tilltänkta nybyggnationen?

Jag försöker lista ut vilka fastigheter jag ska skicka en korg muffins till. (: Eller åtminstone kunna föra en dialog med för att underlätta processen.
Kring vår tilltänkta tomt (i Skåne, utanför detaljplanerat område på landsbygden) finns en "granne" ca 120m bort huskropp-till-huskropp, men bara 30m mellan fastigheterna. En andra granne har fri sikt, men har huset 275m bort. En tredje granne bor några hundra meter ner för backen, men på andra sidan en skog.

De närmaste fastigheterna får utskicket från kommunen, även om de inte angränsar tomtmässigt. Alla i närheten har rätt att yttra sig men desto längre bort desto mindre tungt väger deras synpunkter inför kommunens beslutstagande. Kommer ni skymma lite av deras nuvarande utsikt?

Nej, där är ingen utsikt att skymma, egentligen.
Deras fastigheter ligger mitt på åkern.
Vi vill stycka av en bit av åkern som ligger längs med skogsbrynet i hörnet av åkern.
Deras utsikter är snarare i västlig riktning, medan vårt läge är mot norr.

Då behöver du inte bjuda på mycket mer än ett leende ;)

• Gilla
Reyhn
  • Laddar…
Mellan dig och de andra husen verkar det vara mark som i inte är tomtmark enligt din beskrivning. Då är det väl den obyggda marken som räknas som granne eftersom den är angränsande fastighet eller tänker jag fel?

@toolman77: Jag tolkar det precis som du gör. Fast det behöver ju inte betyda att det är så. (:

Enligt en liten bild jag har sett på nån kommuns hemsida (minns inte var), så var det bara de direkt angränsande fastigheterna. Men det verkar lite orimligt på landsbygden där avstånden är större.
Annars hade man ju kunnat göra en fuling och stycka av tomten med en meters mellanrum mellan alla fastigheter, så slipper man bekymmer! (:

Avstyckningar är inte självklara och en sådan avstyckning skulle inte få godkänt.

Normalt är det angränsande fastigheter som tillfrågas, men det varierar lite. Ofta frågar kommunerna hellre en för mycket än en för lite.

Reyhn skrev:
@toolman77: Jag tolkar det precis som du gör. Fast det behöver ju inte betyda att det är så. (:

Enligt en liten bild jag har sett på nån kommuns hemsida (minns inte var), så var det bara de direkt angränsande fastigheterna. Men det verkar lite orimligt på landsbygden där avstånden är större.
Annars hade man ju kunnat göra en fuling och stycka av tomten med en meters mellanrum mellan alla fastigheter, så slipper man bekymmer! (:

Angränsande fastigheter är väl just mark, dvs inte fastigheter som i hus utan som i mark. Ägaren av marken kan bo var som helst men har rätt att yttra sig.

Om ni som vi t ex har en vägsamfällighet eller del i en torvmosse så kan man ha många "grannar", långt bortom horisonten.

Titta på fastighetskartan med fastighetsbeteckningar från lantmäteriet, och tillhörande ägare till fastigheterna så bör ni veta vilka som är era "grannar".

Det är som sagt inte huset utan tomten som räknas. Vem äger marken mellan er och granne nummer två? Vem äger skogen?

Sedan om de har rätt att yttra sig eller inte beror ju även på om den avstyckade tomten uppfyller diverse regler. Inom detaljplanelagt område är det ju enklare att säga vad som gäller, då ska man uppfylla reglera och hålla sig 4,5 meter från tomtgränsen så ska det vara lugnt.

Stycka med en meter mellan tomterna hjälper ju inte, någon äger ju remsan emellan och blir då den granne som ska höras. 4,5-metersreglen kommer ju för övrigt att gälla även den grannen om inte remsan görs 4,5 meter bred.

Det är sant - mellanrummet mellan fastigheterna skulle i så fall varit minst 4,5 meter. Men det var bara ett tankeexperiment.

Däremot fick ni mig att fundera på två saker till:

1) Marken mellan två fastigheter ser inte alltid ut att vara en fastighet, dvs där är ingen inramning när man kollar på bl.a. hitta.se. Jag har antagit att det är kommunen som äger marken då. Stämmer det?

2) Om fastighetsägaren till grannfastigheten är en bonde som brukar åkern, har bonden då lika mycket att säga till om som om han hade haft ett hus på fastigheten? Tekniskt sett borde det vara så, men det känns lite orimligt att en tom åker skulle kunna ha invändningar på byggen på en angränsande fastighet...

Hemmakatten
All mark är fastigheter som ägs av någon, stat, kommun eller privat. De "inramade" fastigheter du ser på hitta.se avser enbart fastigheter för bostadsändamål.

En bonde eller kommunen har lika mycket att säga till om som vilken fastighetsägare som helst.

Det finns en mycket viktig anledning till att bonden har lika mycket att säga till om som andra: Det du bygger kan inskränka på hens möjligheter att bruka marken. Det finns ju exempel på folk som byggt saker och sedan fått bönderna att flytta sina aktiviteter pga störande ljud, lukt eller allergirisk.
Sedan måste man också tänka på att en bonde har all rätt i världen att sätta tex tät granskog på sina marker utan att du kan göra något alls åt det...

• Gilla
Ulric
  • Laddar…
Reyhn skrev:
Det är sant - mellanrummet mellan fastigheterna skulle i så fall varit minst 4,5 meter. Men det var bara ett tankeexperiment.

Däremot fick ni mig att fundera på två saker till:

1) Marken mellan två fastigheter ser inte alltid ut att vara en fastighet, dvs där är ingen inramning när man kollar på bl.a. hitta.se. Jag har antagit att det är kommunen som äger marken då. Stämmer det?

2) Om fastighetsägaren till grannfastigheten är en bonde som brukar åkern, har bonden då lika mycket att säga till om som om han hade haft ett hus på fastigheten? Tekniskt sett borde det vara så, men det känns lite orimligt att en tom åker skulle kunna ha invändningar på byggen på en angränsande fastighet...
förr ägde kommuner tydligen mycket mark, men på 80-talet började man göra sig av med mark har jag fått förklarat för mig. det var då angränsande markägare som fick frågan. Men det vet lantmäteriet, bara att skicka in en fråga, måste ha fastighetsbeteckningen på din mark. Gjorde det då vi hade en smal remsa som angränsar till vår tomt.

Min kompis byggde på ej detaljplanenerat område, då tillfrågades alla som kunde se byggnaden (självklart med viss begränsning) och angränsande markägare.

Jag står inför liknande situation och har resonerat så här.

Det är skillnad på vilka som har rätt att överklaga ock vilka som måste särskilt informeras om din ansökan. Utöver kungörelse,
Om en granne som gränsar till denna tomt med sin fastighet (s.k. rotgranne) inte blir informerad om din ansökan, kan beslutet ogiltigförklaras även fast tid för överklagande gått förbi, samt även om du börjat bygga huset. Detta kan ju innebära totalt byggstopp på sin spets.

Däremot kan en kommuninvånare flera kilometer bort överklaga beslutet, men hänsyn till dess överklagande utöver saklighet och anledning väger ju detta överklagande mindre om inte grannen är direkt berörd av ditt bygge. Men rätt att överklaga har man.

Jag resonerar att det är bättre att höra en granne för mycket än en för lite. Speciellt de vars omgivning eller utsikt påverkas nämnvärt.
Man kan ju vänta tills beslutet är fattat av kommunen först dock, så det inte får ett helt år på sig att formulera ett yttrande :)

För att upprepa; Man vill inte hamna i situationen där en granne som borde blivit informerat om ansökan inte blivit det. Då kan det bli väldigt jobbigt.

Utöver det mer formella så tror jag en granne lätt blir skrämd av ett beslut som dimper ner i brevlådan. Har man inga tankar på att bygga nåt väldigt extremt eller bedriva kontroversiell verksamhet kan man nog påverka grannarna positivt genom att personligen informera och stifta bekantskap. Muffins är inget skäl till överklagande iaf :)

• Gilla
Reyhn
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Det finns en mycket viktig anledning till att bonden har lika mycket att säga till om som andra: Det du bygger kan inskränka på hens möjligheter att bruka marken. Det finns ju exempel på folk som byggt saker och sedan fått bönderna att flytta sina aktiviteter pga störande ljud, lukt eller allergirisk.
Sedan måste man också tänka på att en bonde har all rätt i världen att sätta tex tät granskog på sina marker utan att du kan göra något alls åt det...
Det var två bra poänger!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.