Byggahus.se

Hur nära bergvärme vågar man bygga? (platta på mark)

1. BiFuel
    Medlem Nivå 14
    Vi har planer på en utbyggnad och tyvärr verkar lämpligaste stället vara i närheten av där bergvärmeinstallationen är. Se bifogad skiss, utbyggnad i rosa, befintligt hus i blått. Hur nära vågar man bygga? Kan man göra som på skissen och lägga platta på mark så nära som 50 cm från närmaste slang? Ännu närmare? Inte så nära?

Vad är största problemen med att vara så nära? Dräneringen? Marktryck från utbyggnaden?

Om utbyggnaden måste vara där, kan man lösa det på något sätt? Dra nya slangar från själva "brunnen" eller är det obrutna slangar som går hela vägen ner? Jag tänkte om det satt nån slags koppling vid själva borrhålet.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Bergvärme-1.jpg

2. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Du kan bygga ända mot slangarna men isolera slangarna så de inte orsakar tjälproblem i huset.
    Du kan bygga ovanpå slangarna om du är beredd att dra nya OM vilket inte är troligt du får en läcka i framtiden.

Hålet måste man komma åt att kunna dra upp slangarna så rakt ovanför är det dumt att bygga.

Protte

3. J
    Medlem · Nivå 11
    När man ska borra ny energibrunn brukar det heta att det ska vara 4m från byggnader.
    Men som jag har förstått det är den rekomendationen till för att skydda byggnaden och grundläggningen från uppträngande vatten. Alltså under borrningen.

I övrigt är det rent praktiska begränsningar som redan nämnts.

Redigerat 24 jan 2015 14:29
    • Laddar…
  4. B
    Medlem Nivå 1
    Jag har liknande funderingar vid ett ev framtida garage. Enda platsen vi har tillgänglig är då ovanför borrhålet. Är detta alltså dumt? Hur lång livslängd beräknas slangarna ha? Vår bergvärme är idag ca 15 år gammal.

5. J
    Medlem · Nivå 11
    Jag har för mig att det fanns en tråd på forumet för nåt/några år sedan om energibrunn inomhus.
    Eventuellt var det en utbyggnad och att man gjorde en utsparning i plattan för att komma åt brunnen i efterhand.

6. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Risken är ju att utbyggnaden "trycker ner" slangarna samt att det kan bli problem i framtiden om de måste bytas.
    För att kunna byta slang kan du ju lägga två 110 mm tomrör berdvid slangarna fram till väggen. Behöver du dem någon gång i framtiden vet du att du borrar till höger och vänster om slangen så hittar du tomröret.

För tryck skulle jag gräva fram slangarna och lägga betongplattor eler nåt som kan fördela tryck. Ev. fästa i fasad men det kanske någon byggare kan berätta om det är lämpligt...

7. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Behövs inte många cm jord ovanpå slangen innan du kan köra över slangen med traktor.

Protte

8. B
    Medlem Nivå 1
    Men det är endast för att ev byta ut slangarna som man behöver åtkomst till hålen? Efter hur många år kan man behöva göra det?
    Hur stor lucka skulle man behöva göra för invändig åtkomst till energibrunnen?

9. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Problemet är nog vad man gör med 200 meter dubbel slang som ska upp ur hålet, dörr eller fönster i anslutning till hålet kan ju vara bra. Hålet i golvet behöver ju inte vara större än foderröret.

Protte

10. B
    Allvetare · Nivå 14
    Jag ser en massa kontorsbyggen där man borrat bergvärmehål innan man gjuter plattan, alltså så att hålen är under plattan.

11. mariatherese
    Medlem Nivå 8
    Har ett relativt nytt hål ca 1,5 meter från plattan. Dvs de 4 meterna är en rekommendation. Kan kanske också markförhållanden påverka hur lämpligt det är. Vi har inte haft några som helst problem men hålet är ett par månader nyare än huset och vi står på berg.

12. mariatherese
    Medlem Nivå 8
    Vätskan brukar klassas som brandfarlig så eventuellt kanske man behöver ha några extra åtgärder pga detta. Av samma anledning brukar ju inomhus dragning av slangarna begränsas. Har ingen uppgift om teknisk livslängd men jag har iallafall räknat med minst 30 år.

13. J
    Medlem · Nivå 11
    Japp, men om man har platta på mark, och på berg, så har man fortfarande makadam under plattan.
    Med lite otur så kan man underminera grunden. Står på på plintar som är dubbade i berget så är det nog ingen fara.

När det sen är borrat o klart, då är det ju ingen risk längre, för då vet man ju hur hålet är.

14. mariatherese
    Medlem Nivå 8
    Så ser inte vår markbearbetning ut. Vi har olika fraktioner som börjar med en stenkista med olika fraktioner av stenmaterial. Vi har nämligen en betydligt mer spännande brant på andra sidan huset än vad borrhålet utgör.... så i vårt fall var det inget problem. Den lilla grop som gjordes vid borrandet hade man "nästan" kunnat göra med hink och spade.

Men en duktig borrare kan de här sakerna.

15. BiFuel
    Medlem Nivå 14
    Hej!
    Nu börjar detta bli aktuellt igen :)
    Vi kommer inte att bygga över själva brunnen men plattan kommer nog att läggas ganska nära slangarna... kanske till och med kant i kant. Slangarna ligger cirka 1 meter under mark och går in i källaren på befintligt hus. Klarar man sig då, tro?