Byggahus.se

Hur mycket ventilation behövs i ett uterum på sommaren

1. Nefrums
    Hobbysnickare · Lomma · 707 inlägg

Nefrums

Hobbysnickare
    Jag planerar bygga en vinterträdgård till våren, och jag funderar på hur mycket fläckar man måste ha för att temperaturen inte skall stiga alt för mycket på sommaren.
    Jag är nöjd om det går att hålla temperaturen tillräckligt låg för att växter ska kunna överleva.

Så ungefär hur mycket luft måste man flytta för detta?
    Uterummet kommer var ca 24m2 med isolerat tak.

Jag funderar på om det skulle täcka med två mindre kanalfläckar med en enkel rumstermostat. Typ:
    https://www.bauhaus.se/kanalflakt-fresh-viaduct-120s.html
    https://www.conrad.se/Rumstermostat...d-swe&pi=1323079&ci=SHOP_AREA_1445400_0812041

Tror ni detta skulle räcka för att hålla temperaturen i schack på sommaren? (när man inte är hemma och kan öppna upp)

2. E
    Medlem · värmland · 2 414 inlägg

exerg

Medlem
    Det isolerade taket håller nere kyleffekten men ett problem är säkert att den "svalare luften" som ska hjälpa till att kyla rummet kanske redan är 30 grader om den tas in genom ytterväggen. Har du sedan 6 kvm solbelysta fönster är det ytterligare 3 kw som ska kylas bort. Du får nog snarare räkna med drygt 1000 kbm luft/tim istället för de 220 kbm/tim som två st kanalfläkt120 ger eller se till att den kylande uteluften är kallare. Markiser gör även sitt till.

3. Nefrums

Nefrums

Hobbysnickare
    Jag har möjlighet att ta in luft från den sidan av huset som ligger i skugga på dagen, så där är nog luften något kallare.

Lite trångt med plats i väggarna då de endast är ~140mm, så det blir lite problem att få plats med en större fläkt.

Skall man montera dem så en suger ut luft och en blåser in eller hur brukar man göra?

4. T
    Medlem · Huskvarna · 1 586 inlägg

Tjoa

Medlem
    Använd fönster att evakuera värmen med. Det kommer inte fungera med någon fläktlösning.
    Exerg är dessutom snäll med sina 3kw. Jag skulle säga runt 6kw.
    Öppna uppe och nere och använd vindtryck ihop med självdrag.

5. Nefrums

Nefrums

Hobbysnickare
    du har nog rätt där.
    Räknade lite på det och 1000m3/h skulle i bästa fall räcka till att hålla tempen till 10 grader över ute.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.