Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur mycket vatten per vecka för olika typer av plantor?

1. halper
    Husägare · Gnesta · 1 096 inlägg

halper

Husägare
    Hallå!

Jag har i år planterat några nya buskar och grejer, och funderar nu på hur mycket vatten de olika arterna behöver och hur det varierar med utetemperaturen (och eventuellt vindhastighet, men nu börjat det bli överkurs och alla buskar/plantor är täckta med gräsklipp, bark eller liknande). Våren har varit väldigt torr, så jag har redan varit framme med vattenkannorna. Hittills har det blivit sporadiskt småduttande men för att man inte ska bli galen så är planen att en gång i veckan kolla hur mycket det regnat (om något) och ge "resten" via bevattning. (I min mentala modell är alla buskar exakt en kvadratmeter så mm = liter.)

Men frågan är: hur mycket vatten behöver olika växter ha? (Det varierar gissningsvis med temperatur, luftfuktighet, solinstrålning, vindhastighet osv också, men nu börjar det bli extrem överkurs.) På nätet kan man läsa om hur mycket man ska vattna sin gräsmatta (massor) men mina hallon, smultron, jordgubbar, krusbär osv har lite högre prioritet. Ska nämna att jag inte kan vattna med kommunalt vatten, utan bara regnvatten. Det är därför viktigt att inte bara slänga på 50 liter om det skulle räcka med 12.

Känner någon till någon tabell över ungefärlig törstighet per vecka för olika typer av bärbuskar, eller finns det någon enkel tumregel, som typ 3 eller 60 liter? Ska nämna att jag inte vattnar de "gamla" bärbuskarna som har stått på sin plats i mer än ett par år, och det har gått bra hittills. Däremot gissar jag att saker som jordgubbar (nya sedan förra året) inte har särskilt djupt rotsystem och därför kommer behöva bevattning. Även etablerade buskar producerar rimligtvis bättre om de har gott om vatten. Det kan ju gå en månad utan nederbörd och med temperaturer på över 25 med strålande sol hela dagarna, så då lär de bli lite stressade. Man vill ju att de små ambulerande konsumenterna av ekosystemtjänster kan mosa in bär i ansiktet i mängder.

Andra tips om "bevattningsstrategier" är också välkomna.

2. smh
    Medlem · 146 inlägg

smh

Medlem
    Jag vattnar bara nyplanterade saker, annars inte alls. Det har gått bra de senaste tjugo åren ;). Men det stämmer så klart som du säger att du får bättre resultat om du vattnar.

Hur mycket som behövs är nog omöjligt att säga. Det beror inte bara på väder och växtslag, utan också på vad du har för jord, hur mycket det blåser, vad som växer i närheten med mera. Men tänk att du ska vattna tills jorden är helt genomfuktad. Testa att gräva ner en bit efter att du har vattnat och se så att det är fuktigt hela vägen.

Den viktigaste strategin: sluta smådutta! Då vänjer sig plantorna vid att det går bra med ytliga rötter - och så behöver du vattna oftare. När du vattnar, vattna rejält. Passa gärna på när det regnat lite ute.
    Strategi 2: täck marken. Ingen bar jord någonstans. Fukten avdunstar mycket snabbare om marken är bar.
    Strategi 3 (lång sikt): tillför sånt som hjälper jorden att hålla och ta upp vatten. Biokol kan hjälpa om du har mager jord, men framför allt kompost, löv och gammalt trädgårdsbös.

3. halper

halper

Husägare
    Tack för svar!

Duttandet: check! Det är det jag vill undvika, och därför vill jag vattna max en gång i veckan. Lördagar får bli min vattningsdag.
    Täckning: yes! Jag har täckt med lite olika saker, men typiskt sett ligger det bark, gräsklipp och/eller trädgårdskompost kring buskarna. I de upphöjda bäddarna är täcket ofta decimetertjockt (förutom precis runt stammarna), vilket förstås innebär att de första 20 literna bara vattnar täcket, så där gäller det verkligen att inte dutta om det ska komma ner något vatten i jorden.

Om det nu inte går att säga hur mycket man ska vattna, kan man säga något i runda slängar om hur djupt rotsystemet är på typiska bärbuskar/-plantor? Jag tänker sådant som krusbär, vinbär, hallon, smultron, jordgubbar... om jag ska ta upp en borrkärna för att kolla fukten, hur långt ner ska man gå? "Det beror på" är jag säker på, men handlar det om 20 cm eller två meter?

4. smh
    Medlem · 146 inlägg

smh

Medlem
    Vattna under täcket istället! Peta undan täcket närmast stammen och vattna där. Eller ännu bättre: skär av botten på en gammal petflaska, skruva av korken och gräv ner den med botten högst upp. Sen vattnar du i flaskan. Då kommer vattnet direkt ner till rötterna där det gör mest nytta.
    En kvalificerad gissning (men obs gissning!) på rotsystemen är 10 cm för jordgubbarna, och kanske 50 för bärbuskarna?
    En gång i veckan skulle jag säga är mycket, även för nyplanterade saker. Om det är totaltorka kanske det behövs, men inte annars. Jag har också planterat bärbuskar precis, de har fått rejält med vatten vid planteringen men sen får det gå åtminstone ett par veckor (mer om det kommer regn) innan nästa vattning. (Men det ska nog sägas att de flesta vattnar mer än mig ...)

5. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 816 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Till mina bärbuskar hade jag ett cm-tjockt rör med hål åt sidorna längst ner och där överänden hade en anslutning för trädgårdsslangen. Den stack jag ner kanske 30 cm och vattnade tills vattnet kom upp på ytan. Det är ju mer än 25 år sen jag köpte det så jag vet inte om det finns sådana produkter idag.

6. halper

halper

Husägare
    Ja jag ska kanske nämna att jag haft ett par varianter för underjordisk eller i alla fall jordisk vattning också. Spannar med hål i botten som står på jorden (innan jag täckt) och jag har också använt den där gamla produkten som Birgit pratar om: den kallas för "rotvattnare" och finns fortfarande i handeln :)

Det där med avkapade flaskor är också en variant jag har funderat på. Jag får föra bok i sommar. Har en fuktmätare som man kan trycka ner en 20 cm eller så, och så får jag vattna tills det kommer upp i något vettigt värde. (Den är en konsumentprodukt med en skala mellan "dry+" och "wet+" så det är inte helt vetenskapligt.)

7. Jiji
    Medlem · 2 957 inlägg
    Det är som att ange hur långt är ett snöre.
    Så här gör jag i min lilla trädgård nära havet, med konstant blåst och där temperaturen på sommaren blir mycket hög.

Stora krukor, lådor etc får vatten en gång i veckan. En kanna, tio liter per kruka/buske med näring.

Träd och buskar inkl rosor som etablerar sig får vatten en gång i veckan första året (om på vintern) med näring.

Etablerade träd och buskar får vatten när det är torrt och på hösten. Näring en gång på våren och en gång på hösten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.