Byggahus.se

Hur mycket vatten från en luftvärmepump?

1. Bevonius
    Medlem Nivå 1
    För att överleva om nästa sommar blir som 2018 har jag planer på att installera en luft-luft värmepump i min lägenhet för kylning. Jag har en diskussion med min bostadsrättsförening och det verkar inte omöjligt att få sätta uteenheten på min inglasade balkong.

Jag kommer endast använda pumpen för kylning men min fundering är hur mycket kondensvatten den genererar per dygn vid enbart kylning. Ett alternativ vore att ansluta en slang till befintligt stuprör men det kan ju bli nej på den lösningen. En annan lösning är att ha ett kar/dunk under uteenheten men då måste det ju vara en begränsad mängd vätska per dygn. Jag har googlat i timmar men hittar varken något på svenska eller utländska sidor. Så, någon som har erfarenheter av hur mycket vätska det handlar om?

Pumpen jag funderar på är Mitsubishi Hero LN25. Som jag förstår det genereras vattnet i uteenheten vid värmning och inomhusenheten vid kylning men inomhusenhetens kondensvatten leds via slang/kylvätskeanslutningen till uteenheten.

Tacksam för alla ledtrådar för den här sommaren vill jag inte ha 32 grader i lägenheten.

2. E
    Medlem · Nivå 22
    Det kommer relativt rikligt med kondensvatten vid kyldrift. Gissar lite nu från iakttagelser från sommaren 2018, ca 1 l under 2-3 timmar. Detta gäller för en värmepump i villainstalltion.

3. Bevonius
    Medlem Nivå 1
    Det låter ju som hanterbara mängder eftersom jag inte kommer kyla lägenheten när jag inte är hemma. Man borde kunna lösa det med ett dräneringstråg och en sån här tank som rymmer 30 liter.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    990AA594-9824-4260-B48D-4B2A193AC3EE.jpeg

4. E
    Medlem · Nivå 22
    Japp, det lär säkert funka bra.
    Kanske ska du också höra med leverantören av pumpen, det borde gå att få någorlunda exakta siffror på mängd kondensvatten som den producerar.

5. L
    Husägare · Nivå 15
    Sommaren 2018 var den torraste och varmaste på 150 år eller sen man började mäta. Tror du det kommer en liknande sommar?
    Men annars sätt ett larm på vattentanken så det inte rinner ner på grannarna.

• Laddar…
  6. Bevonius
    Medlem Nivå 1
    Ja, förra sommaren var extrem men jag har varit tvungen att köra med en portabel AC på somrarna sen jag flyttade in för 3 år sen. Förra året gick den 16 timmar per dygn mellan mitten av juni och mitten av augusti. Problemet är att den låter marginellt mindre än en tryckluftskompressor...

• Laddar…
  7. E
    Medlem Nivå 2
    Om du har ett öppet kärl kanske du kan köra ångbastu på balkongen ;)