4 270 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Hur mycket tar ni betalt för el från hyresgäst?
Jag vill veta vad är rimligt för att ta betalt för el per Kwh från en hyresgäst.
Vi bor på en gård med en ganska stor fast avgift till elnät så jag har räknat att vi betalar ca. 1,40-1,50Kwh inkl. nätavgift. inkl. moms.
På gården har vi en stuga som vi hyra ut. De förbrukar ca. 1000-1500kwh i månad.
Är det rimligt att fakturera 1,50 Kwh till en hyresgäst?
Det känns mycket men det är det som vi betalar. Är det rimligt att hyresgästen ta smällen med för att vi har en stor nätavgift?
Jag är kanske en feg businessman eftersom alla brukar säga att man ska våga ta betalt.
Vi bor på en gård med en ganska stor fast avgift till elnät så jag har räknat att vi betalar ca. 1,40-1,50Kwh inkl. nätavgift. inkl. moms.
På gården har vi en stuga som vi hyra ut. De förbrukar ca. 1000-1500kwh i månad.
Är det rimligt att fakturera 1,50 Kwh till en hyresgäst?
Det känns mycket men det är det som vi betalar. Är det rimligt att hyresgästen ta smällen med för att vi har en stor nätavgift?
Jag är kanske en feg businessman eftersom alla brukar säga att man ska våga ta betalt.
Ja, det låter rimmligt att debitera faktisk kostnad.
Om din affärsstrategi inte är att gå back så behöver ju din hyresgäst betala vad det kostar oavsett om det är en eller två kr/kwh. Tycker din hyresgäst det är dyrt är det ju bara att visa din kalkyl, priset går ju inte att påverka.
Om hyresgästen haft ett eget abonnemang skulle detsannolikt bli dyrare.
Liknande trådar
-
Hsb och Brf styrelsen struntar i Brf hushållets felanmälning eller beställning. Vem /vad kan hjälpa mot det här?
Bostadsrätt -
Vad fick ni betalt i medelpris under 2023? Kr/kwh
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Snickare som tar betalt för allt möjligt
Juridik -
Hantverkare tar betalt för att närvara vid besiktning
Badrum -
Snickaren tar extra betalt för att flytta ställning!
Lösvirke & Timmerhus