Byggahus.se

Hur mycket täckbark behövs?

1. U
    Medlem · Uppland · 90 inlägg

Uppsaladröm

Medlem
    Är det någon som har erfarenhet av hur mycket täckbark som behövs om man ska lägga det kring nyplanterade buskar på en yta om 1,3 m x 11 meter (14 kvm)? Hur tjockt ska det läggas?

Jag har så svårt att avgöra hur många sackar som kommer gå åt och vågar inte beställa en hel pall ifall jag bara behöver hälften.

Och är det någon som har förslag på bra täckbark (eller något märke jag ska undvika)? Har någon erfarenhet av market Gardol som Bauhaus säljer? De tycks billigast.

Redigerat 22 aug 2017 14:10
  2. Dede77
    Medlem · Skåne · 437 inlägg

Dede77

Medlem
    Ska det läggas för att hålla tillbaks ogräs är det väl 10 cm man brukar räkna.
    Så det borde ge 1.4m3 i så fall.
    Vi köper vårt i lösvikt på återvinningsstationen. Ett gallersläp tror jag vi betalar 250:- för.
    Vet inte exakt vilken mängd men gissar på runt 1.5 m3

• Laddar…
  3. U

Uppsaladröm

Medlem
    Ja täckbarken ska läggas på markduk för att hålla borta ogräs.
    Tack för beräkningen- det hjälpte! Och tipset om återvinningsstationen, jag ska ringa imorgon och kolla om det finns någon som säljer i närheten. Är det alltså den vanliga återvinningsstationen där man slänger skräp som säljer det hos er?

4. B
    Medlem · Stockholms län · 19 140 inlägg

BirgitS

Medlem
    Om täckbarken bara är till för att inte markduken ska synas behöver det ju inte vara ett 10 cm tjockt lager utan den tjockleken är ju till för att hindra luftburna frön från att gro när man lägger täckbarken direkt på jorden.

Tänk på att du måste kunna gödsla de nya buskarna under några år framöver så att de får tillräckligt med näring för att växa sig stora och fina.

5. U

Uppsaladröm

Medlem
    Bra råd att inte ha så mycket- tack! Någonstans läste jag att 3 cm på täckduk skulle räcka, så jag försöker med det.
    Jag tänkte klippa hyfsat stora runda hål där plantorna ska sitta för att kunna gödsla- är det en bra idé Birgit? Eller ska man skyffla undan täckbarken och duken och gödsla underifrån?

6. B
    Medlem · Stockholms län · 19 140 inlägg

BirgitS

Medlem
    Man brukar gödsla över hela den ytan som buskarnas rotsystem och bladverk täcker för att gynna att rötterna sprider ut sig, precis som man vattnar rejält över en större yta. Gödsel brukar man antingen blanda ner i jorden och/eller vattna ner och båda delarna låter som lite knepigt med din tänkta lösning, så jag tror mer på att ha rätt små hål för plantorna och sen vika upp markduken med täckbarken mot plantorna medan man gödslar. Dessutom är det besvärligast att få bort det ogräs som kommer upp i mitten av plantorna så det är också en anledning till att hålla nere storleken på hålet i markduken.

• Laddar…
  7. U

Uppsaladröm

Medlem
    Tack för råden! Då gödslar jag först och myllar ner innan jag lägger på täckduken. Sen kan vi vika undan den på vardera sida och gödsla någon gång per år. :ok:

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.