S
Hej!

Har precis kopplat ihop inbrottslarmet med ventilationen.
Ett relä kommer att aktivera ingång 2 och 7 på mitt systemair VR400.

Det kommer enligt manualen att sänka fläkten till lägsta läget samt intemperaturen med 10 grader (AKA Bortaläge)

Relät kommer att dra 15 minuter efter att larmet tillkopplats och sedan släppa när man frånkopplar larmet igen.

Aggregatet kommer i snitt att vara "strypt" i cirka 8 timmar per dag. Vad tror vi, handlar det om 200kw/h per år, mer eller mindre? :)

Uppvärmningen i huset är en luftvatten värmepump och det finns ingen ihopkoppling mellan värmepump och ventilationen.
 
Fläktarna drar ca 60W konstant på normal drift, min Heru gör det iaf. Samtidigt återvinner du mindre varmluft och minskar graden på tilluften så totalt sparar du inte Många kronor per månad och får något lägre temp, dock knappt mätbart på dessa timmar kanske….
 
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fläktarna drar ca 60W konstant på normal drift, min Heru gör det iaf. Samtidigt återvinner du mindre varmluft och minskar graden på tilluften så totalt sparar du inte Många kronor per månad och får något lägre temp, dock knappt mätbart på dessa timmar kanske….
Det sög ju.. :(
 
Det som framförallt påverkar, är hur mycket du sänker och under hur lång tid. Om vi tänker oss att temperaturen sakta faller med 10 grader under de här åtta timmarna. Tveksamt om det hinner falla så mycket. Då har du över dygnet i genomsnitt sänkt med 1,5 - 2 grader. Om du under värmesäsongen i genomsnitt har en skillnad på 10 grader ute/inne. Så ger 2 graders snittsänkning 20% besparing av den årliga värmeräkningen.
 
B
Fast det är väl bara nån elslinga efter ftx som kommer gå mindre, om du sänker tempen I ventilationsaggregatet va? Jag tolkar det som att luftvattenvp är helt oberoende av ventilation.

Sänkningen av temp borde då ha ganska liten påverkan på temperaturen inne, om luftvatten vp är bra dimensionerat. Vet ni hur mycket eltillsatsen i ventilationen går idag?

Att man sänker flöden minskar ventilationsförlusten/ökar verkningsgraden. Hur mycket energi det blir beror på utomhustemp. Gissar att det kanske är ett par hundra W via kyla som sparas här som mest. Delat med 3 för besparing i el grovt räknat.
 
Glöm inte risken för att det eventuellt kan gå åt mer energi, baserat på hur ditt system fungerar.
Om temperaturen sänks med 10 grader under en lång tid (även om det nog inte hinner bli det under 8 timmar) och sedan ska öka med 10 grader när du kommer hem behöver ju dels energimängden återinföras i systemet, dels kan det eventuellt ske med elslinga, sämre verkningsgrad på grund av skillnaden i temperatur.

Det är knepigt att tjäna pengar på att sänka temperaturen i ett hus under korta perioder.
 
Om börvärdet för temperaturen ändras till "normalt -10 grader" kommer rotorn troligtvis stanna och värmeåtervinningen stoppas tills börvärde och ärvärde är samma, så den värme som du har i huset kommer du blåsa rakt ut och sen få bygga upp igen.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
När vi installerade nivellgolv i källaren, blev resultatet att elräkningen ökade med 6000kWh på ett år. Då hade vi fläkten på hela året och systemet blåser varmluften rakt ut - ingen återvinning. Källargolvets area är drygt 100kvm.
Det verkar som att ditt system är FTX, om jag fattar rätt och då återvinner du stora delar av detta, men jag skulle säga att det ändå är en god idé att dra ner på ventilationen när ingen är hemma. Det finns liksom inga nackdelar med den biten.

/Fumble
 
F Fumble skrev:
När vi installerade nivellgolv i källaren, blev resultatet att elräkningen ökade med 6000kWh på ett år. Då hade vi fläkten på hela året och systemet blåser varmluften rakt ut - ingen återvinning. Källargolvets area är drygt 100kvm.
Det verkar som att ditt system är FTX, om jag fattar rätt och då återvinner du stora delar av detta, men jag skulle säga att det ändå är en god idé att dra ner på ventilationen när ingen är hemma. Det finns liksom inga nackdelar med den biten.

/Fumble
6000 för en fläkt? VerkR som grannen tjuvkopplat sin apparat på din lina…
 
Gimp Gimp skrev:
Om börvärdet för temperaturen ändras till "normalt -10 grader" kommer rotorn troligtvis stanna och värmeåtervinningen stoppas tills börvärde och ärvärde är samma, så den värme som du har i huset kommer du blåsa rakt ut och sen få bygga upp igen.
förregla tillskott enbart, och låt regulatorn jobba allt vad den kan utan att något händer.
Då går ju iaf VÅV så gott det bara går.

borde ändå ge något
 
Attitudeswe
R Robin Lindberg skrev:
förregla tillskott enbart, och låt regulatorn jobba allt vad den kan utan att något händer.
Då går ju iaf VÅV så gott det bara går.

borde ändå ge något
Nu under vintern kör jag vår system air FTX på 30 grader och med blockerat tillskott för att se till att den återvinner max även om jag eldar i kamin/solen ligger på...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nu under vintern kör jag vår system air FTX på 30 grader och med blockerat tillskott för att se till att den återvinner max även om jag eldar i kamin/solen ligger på...
låter rimligt enligt mig, det man får se upp för är ev. Förseglingar på ex låg tilluftstemp etc.

vet ej hur det är med villa prylar, men större saker för fastigheter har detta ofta… och annan idioti.
Prefabstyr… bra när det skall gå, vid special krånglar det till sig lite :)
 
Attitudeswe
R Robin Lindberg skrev:
låter rimligt enligt mig, det man får se upp för är ev. Förseglingar på ex låg tilluftstemp etc.

vet ej hur det är med villa prylar, men större saker för fastigheter har detta ofta… och annan idioti.
Prefabstyr… bra när det skall gå, vid special krånglar det till sig lite :)
Sätter jag på eldningsläget med blockerad elpatron och -10 ute så slår aggregatet av efter 1min då tilluften hamnar under 0an när övertrycket skall byggas upp.

Annars testat utan problem till -15 ute med dörren öppen i upp till 2minuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.