1 266 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Hur mycket snö är snörasskydden dimensionerade för?
Hej,
Har byggt hus vid havet i Västerbotten och börjar fundera på mängden snö på ena sidan av taket.
Takstolarna är dimensionerade för 400 kg/kvm. Dessa är jag inte orolig för. Däremot börjar jag oroa mig lite för snörasskydden som sitter på hela huset.
Taket är 27 grader med klickfals som rasskydden är fästa i. Längden på taket är ca 5 meter. Nu har det drevat en del på läsidan, främst uppe vid nock.
Jag hittar tabeller som anger max avstånd mellan rasskydden vid olika vinklar och kan konstatera att vi ligger nära maximalt avstånd. Vad jag inte hittar är vad tabellerna är baserade på gör maximal snölast.
Är det någon som vet? Vill verkligen inte upp och skotta men heller inte att snörasskydden ska komma ner och ta med sig mitt entretretak i glas.
Har byggt hus vid havet i Västerbotten och börjar fundera på mängden snö på ena sidan av taket.
Takstolarna är dimensionerade för 400 kg/kvm. Dessa är jag inte orolig för. Däremot börjar jag oroa mig lite för snörasskydden som sitter på hela huset.
Taket är 27 grader med klickfals som rasskydden är fästa i. Längden på taket är ca 5 meter. Nu har det drevat en del på läsidan, främst uppe vid nock.
Jag hittar tabeller som anger max avstånd mellan rasskydden vid olika vinklar och kan konstatera att vi ligger nära maximalt avstånd. Vad jag inte hittar är vad tabellerna är baserade på gör maximal snölast.
Är det någon som vet? Vill verkligen inte upp och skotta men heller inte att snörasskydden ska komma ner och ta med sig mitt entretretak i glas.
Då var denna fråga aktuell igen eftersom det snöar konstant denna vinter. Någon som vet?
Nu har jag listat ut svaret själv med hjälp av leverantören av snörasskydd. I snöområde 3 rekommenderas skottning om snövikten överskrider 240 kg/m2.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Missnöjd med måleriarbete
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur får jag loss snöret som fastnat i trimmen?
Trädgårdsmaskiner -
Hur mycket hänsyn är rimligt att ta – placering bod och drevande snö
Juridik -
Hur mycket hänsyn är rimligt att ta – placering bod och snödrev
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Stiga gräsklippare startsnöret fastnat
Trädgårdsmaskiner