Byggahus.se

Hur mycket småfel ska man acceptera vid tillträde av hus?

1. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Om fler gjorde på detta sätt skulle många problem undvikas. Många köpare förstår nog inte vilket ansvar det är att köpa ett hus. En möjlighet är också att gå på den vanliga visningen i finkläder och granska ytligt för att komma tillbaka till intressanta objekt och göra din undersökning.

2. J
    Medlem Nivå 5
    Hur vet du vilka yrken jag varit i kontakt med? :thinking:

4500 i timmen är rätt skapligt betalt. Okulärbesiktningen som försäkringsbolaget gjorde sen också var nog ändå med lönsam, han var klar på 30 minuter!

3. A
    Medlem · Nivå 7
    Du får gärna berätta vilka yrken där man kan pensionera sig vid 45 (i allmänhet). Exceptionellt duktiga människor kan göra det i vilket yrke som helst, men jag är nyfiken på vad jag ska skola om mig till :p

Även om någon skulle debitera 4500 inkl moms/timme hos dig så är det nog inte så attden personen debiterar 2000 timmar/år på den summan...

Hoppas husköpet löser sig så bra som möjligt (y)

4. Fairlane
    Medlem · Nivå 11
    Besiktningen vid köp av fastighet och vid tecknande av försäkring skiljer sig rätt mycket. Något säker mig att Försäkringsbolaget inte betalar 15000 för den besiktningen för att sen ge mig ett pris på 7000 kr.

5. T
    Medlem Nivå 5
    Anticimex som utförde en besiktning hos oss genom försäkringsbolaget var nog snabbare än så. Han kom väl egentligen bara för att kolla om det fanns golv, väggar och tak.

Besiktningsmannen som var här bara någon månad innan lämnade en hel lista med småfel och risker, allt ifrån vattenrör genom golv, felaktigt uppsatt panel till spindelkokonger i krypgrunden. Han som försäkringsbolaget skickade ut hade bara en eller två saker att anmärka på.

Visst förstår jag att om vi får en ”gratis” besiktning från försäkringsbolaget så kan man inte förvänta sig samma som om man betalar 10.000 för en, men ändå...

6. K
    Medlem Nivå 6
    Det märkliga är ju att försäkringsbolaget kräver att man gör den där låtsasbesiktningen. Vore det nånting som de lockade med för att få kunder skulle jag förstå det.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Men den som försäkringsbolaget skickar anmärker bara på sådant som bolaget skulle kunna bli skyldigt att ersätta. Det går inte att jämföra med en överlåtelsebesitktning, som inte heller är fulständig.

• Laddar…
  8. M
    Medlem · Nivå 9
    Mina synpunkter:

Fanns silvertejpen på tvättmaskinen vid visningen/besiktningen? Om inte kan du hävda att säljaren ska åtgärda, dvs betala för en reparation. Det blir antagligen ett ord mot ord samtal du har svårt att vinna.

För badkaret lider jag med dig men tyvärr är nog din enda möjlighet att få en service av yrkesperson som skriftligen säger att badkaret inte fungerat på år... återigen har svårt att se vad DU ska få ut av detta.

Gällande badrummet så verkar det som en säljarbesiktning. Kommer besiktningen även med ett doldafel utfästelse från mäklaren?

I så fall är det viktigt att veta vad som står i besiktningsprotokollet.

Om det inte finns någon anmärkning på badrummet behöver du:
    1. Skriftligen anmäla till besiktigaren att det har blivit en vattenskada i badrummet. Säg att undersökning pågår av yrkesperson och du återkommer.

2. Skriftligen informera Säljaren och Försäkringen att du upptäckt en vattenskada och att du hävdar dolt fel. Säg att undersökning pågår av yrkesperson och du återkommer. Det är DITT ansvar att bevisa att felet var dolt, om det finns en säljarbesiktning utan anmärkning på badrummet styrker det DITT argument.

Du måste sedan ta in offerter på att åtgärda felet, förslagsvis åtgärdar du felet också men dokumenterar allt noga. Men facit på felet och kostnaden kan du sen begära ersättning.

Om du vinner BÖR försäkringen bekosta alla reparationer som inte syns i badrummet, dvs fram till tätskiktet men kakel, klinker osv får du bekosta själv.

Utfallet är bara ett exempel, antagligen gör de mer avdrag men DU måste driva ärendet och begära ersättning.

• Laddar…
  9. J
    Medlem Nivå 5
    Samma upplevelse här och samma bolag. Det är som skrivet ovan bara en snabbkoll för försäkringsbolaget. Eftersom jag redan innan gjort en nivå 2 med samma bolag så sa jag det till dem. Folksam sa att vi kunde skippa den då, men Anticimex sa att det är bäst att göra så man inte får problem. Kostade ju inget annat än min förlorade arbetstid men det var väl lika bra att göra det.

10. J
    Medlem Nivå 5
    Egen firma och den debiteringen så blir det en bra inkomst. Men det var mest lite ironiskt, som att tandläkaren käkar hummer till lunch. Men jag tycker faktiskt det är ett sju jäkla högt pris för det jobbet.