Byggahus.se
Nej, du har tyvärr fel. Avdragsrätten har bara att göra med vad det blir skatt på. Vinsten före skatt blir vad jag skrev.

Blanda inte in finansieringen eller bryt ut renoveringspengarna, det villar bara bort dig. Vinsten är pengar in minus pengar ut, oavsett om det är egna eller lånade pengar.

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, du har tyvärr fel. Avdragsrätten har bara att göra med vad det blir skatt på. Vinsten före skatt blir vad jag skrev.

Blanda inte in lånen, de villar bara bort dig. Vinsten är pengar in minus pengar ut, oavsett om det är egna eller lånade pengar.
Fast han frågade inte vad vinsten blir. Han frågade hur mycket pengar han går iväg med när affären är klar och det blir 520k. Så finansiering är i illra högsta grad av intresse

Redigerat:
Då lånar jag gärna dina guldbyxor.

För när jag köper något för 1,3, lägger ytterligare 0,3 på att förbättra skicket och 0,06 på försäljningsomkostnader så har jag pyntat 1,66. Om jag då kan få två för det så har jag 0,34 kvar.

Men så kan jag inte trolla heller.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…

För när jag köper något för 1,3, lägger ytterligare 0,3 på att förbättra skicket och 0,06 på försäljningsomkostnader så har jag pyntat 1,66. Om jag då kan få två för det så har jag 0,34 kvar.

Ni har ju båda rätt utifrån era olika perspektiv, det viktiga är att förmedla till TS vad man menar så att han förstår svaret.

Om frågan är ”hur mycket TS har i handen efter försäljning och betald skatt” så är det vinst + insats.

Ok vi tar det igen. För att göra det ännu enklare.
Säljer för 2m
Har lån på 1,405
Alltså 595k pengar rakt in på bankkontot
Av dom 595k ska lite gå till skatt
Skatten räknar vi ut på 2m minus 1,3.
Kvar är 700k som vi gör avdrag för förbättringsutgifter samt försäljningskostnader på.
Kvar är 340k som det blir 75k skatt på.
Han tar sina 595k och betalar av sina 75k i skatt, kvar blir 520k efter att hela affären är gjord.
Läs TS fråga ordentligt så ser du att det är exakt detta han frågar efter
Sen hur du vill benämna vinsten skiter jag i. Jag ser den som innan avdragen, alltså 700k. Sen görs avdrag och man betalar skatt

Du missar att han gick in med 195k och sedan ville höja lånet för att öka upp renoveringen

A Akronym skrev:
Du missar att han gick in med 195k och sedan ville höja lånet för att öka upp renoveringen
Nej, du hoppar över TS kontantinsats på 195 tkr när du räknar ut vinsten. Och mäklararvodet på 60 tkr.

A Akronym skrev:
Ok vi tar det igen. För att göra det ännu enklare.
Säljer för 2m
Har lån på 1,405
Alltså 595k pengar rakt in på bankkontot
Av dom 595k ska lite gå till skatt
Skatten räknar vi ut på 2m minus 1,3.
Kvar är 700k som vi gör avdrag för förbättringsutgifter samt försäljningskostnader på.
Kvar är 340k som det blir 75k skatt på.
Han tar sina 595k och betalar av sina 75k i skatt, kvar blir 520k efter att hela affären är gjord.
Läs TS fråga ordentligt så ser du att det är exakt detta han frågar efter
Sen hur du vill benämna vinsten skiter jag i. Jag ser den som innan avdragen, alltså 700k. Sen görs avdrag och man betalar skatt

Glömmer du inte mäklararvodet?

• Gilla
Akronym
  • Laddar…
Inser nu att jag glömde bort att dra av mäklararvodet i försäljningen så slutsumman ska självklart vara 460k inte 520k. Ber om ursäkt för det.

• Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Nej, du hoppar över TS kontantinsats på 195 tkr när du räknar ut vinsten. Och mäklararvodet på 60 tkr.
Ja dom 195k har inget med uträkningen av vinsten att göra men åter igen, det är INTE vinst han frågar efter.
Han frågar klar och tydligt hur mycket pengar han har kvar efter att hela affären är slut, med arvoden lån inköp och renovering.
Och det är inte 340k minus skatt[/QUOTE]

A Akronym skrev:
Inser nu att jag glömde bort att dra av mäklararvodet i försäljningen så slutsumman ska självklart vara 460k inte 520k. Ber om ursäkt för det.
Så för att vara övertydlig:
Vinsten på sista raden (efter skatt och försäljningskostnader) blir 265tkr. Tillsammans med den ursprungliga insatsen på 195tkr kommer TS ha totalt 460tkr i handen när allt är klart (givet ovanstående antagande om försäljningspris, etc).

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Så för att vara övertydlig:
Vinsten på sista raden (efter skatt och försäljningskostnader) blir 265tkr. Tillsammans med den ursprungliga insatsen på 195tkr kommer TS ha totalt 460tkr i handen när allt är klart (givet ovanstående antagande om försäljningspris, etc).
Exakt. Tack

Edit: jag är puckad, det är ju exakt det pappa1986 sa från början. Jag ger upp

• Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Och det svarade @Pappa1986 redan i inlägg två.

Min uppställning gjordes för att dessa siffror sedan villades bort och det i mina ögon verkar som om TS är väldigt osäker på sina siffror och ska man spekulera för vinst måste man förstå vilja summor som är vad.

20 % vinst före skatt i ett sådant projekt är en hälsosam marginal, men det räcker att priserna sjunker 15 % för att hela vinsten ska vara utraderad. Det är svårt att förstå om man inte benar ut vilka pengar som är vad.

• Gilla
Pasjostrom och 1 till
  • Laddar…

Min uppställning gjordes för att dessa siffror sedan villades bort och det i mina ögon verkar som om TS är väldigt osäker på sina siffror och ska man spekulera för vinst måste man förstå vilja summor som är vad.

20 % vinst före skatt i ett sådant projekt är en hälsosam marginal, men det räcker att priserna sjunker 15 % för att hela vinsten ska vara utraderad. Det är svårt att förstå om man inte benar ut vilka pengar som är vad.
FY fasen, känner mig redigt smart såhär på söndagskvällen

• Haha
  • Gilla
shtob och 2 till
  • Laddar…

Hoppar in i diskussionen, för att kunna svara på frågan måste väl TS berätta vad för renovering hen tänker göra. Alla här har antagit att hela summan på 300kkr är avdragsgill men det är inte säkert att så är fallet. Det är ju renoveringens art som avgör om hela beloppet får nyttjas. Läser man på Skatteverkets hemsida ska det till omfattande renoveringar/nybygge för att hela beloppet ska få dras av.

https://www.skatteverket.se/privat/...byggnation.4.6d02084411db6e252fe80009228.html

Edit. Tog med länken.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Då får du nog läsa tråden igen..
Har gjort det nu och kommer till samma slutsats.

• Gilla
Nickesågen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.