B bygges skrev:
Som sagt, styrelsen ska enligt 35 § inte ens handha angelägenheten som stämman beslutat om, om denna visar sig vara i strid med stadgar eller lagtext.
Ärligt talat. Jag läser mest i tråden och vet inte ens om jag har skrivit något men ditt resonemang låter mest som någon som försöker att efterkonstruera en felsägning in i absurdum.

Vi alla här som läser förstår vad som menas med ett beslut som strider lot lagen

§ 5.5 Använd ett vårdat språk

• Gilla
Namnethär och 5 till
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Handlar denna diskussion egentligen mest om att du inte verkar tycka att ”i strid med lagtext” är samma sak som ”olagligt”?
Nja det är ett par som menar att en omröstning på en årsstämma av ett gäng småbarnsföräldrar, några medelålders och pensionärer där man röstar och fattar ett stämmobeslut innebär att man begår en olaglig handling om det visade sig att stämmobeslutet råkade strida mot en lagtext, även om stämmobeslutet inte verkställts (och själv har du givit exempel på olagliga handlingar i form av stämmobeslut som uppviglar till hets mot folkgrupp och andra klart relevanta exempel..). Jag anser det vara en 4-kantig svart/vit tolkning av verkligheten där det väl varje år hålls 30.000+ årsstämmor i samfälligheter. Sen för att visa på att man har rätt tar man fram 2 exempel, det ena med nåt beslut som verkställs direkt, det andra där föreningen i domstol är så udda att man fortsatt uppger att man ska bilda aktiebolag för att förvalta föreningen.

Redigerat:
B
G gaidin skrev:
Ärligt talat. Jag läser mest i tråden och vet inte ens om jag har skrivit något men ditt resonemang låter mest som någon som försöker att efterkonstruera en felsägning in i absurdum.

Vi alla här som läser förstår vad som menas med ett beslut som strider lot lagen

Jadu, jag vette tusan om det rör sig om semantik att gå från att ett beslut är i strid med lagtext till att hävda att föreningsmedlemmar begår olagliga handlingar när de utövar sin rösträtt i en föreningsdemokrati. Men vill du och andra se det så är det förstås fritt fram.

Jag försöker undvika den typen av personangrepp men då du tar upp det har jag väl känslan av att det finns ett antal debattörer här med ett verkligt svart-vitt tänk i varje fall i denna fråga. Det är väl överlag bra om man försöker ha någon form av verklighetsförankring kring de inlägg man producerar.

Redigerat av moderator:
Claes Sörmland
Så allt handlade i grunden om att det är jobbigt att acceptera att stämmor kan fatta olagliga beslut trots att de är talrika och besöks av småbarnsföräldrar, medelålders och pensionärer. Ja sånt är livet och alla får helt enkelt försöka göra sitt bästa att följa lagen i förvaltningen av sina samfälligheter, även småbarnsföräldrar, medelålders och pensionärer. MIsslyckas man så tar man nya tag, ber om ursäkt och försöker hamna inom lagens ramar igen. Inget dramatiskt, vardag i varje samfällighetsförening.

Det som inte är vardag är det som har hänt i TS förening.

• Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Jadu, jag vette tusan om det rör sig om semantik att gå från att ett beslut är i strid med lagtext till att hävda att föreningsmedlemmar begår olagliga handlingar när de utövar sin rösträtt i en föreningsdemokrati. Men vill du och andra se det så är det förstås fritt fram.

Jag försöker undvika den typen av personangrepp men då du tar upp det har jag väl känslan av att det finns ett antal debattörer här med ett verkligt svart-vitt tänk i varje fall i denna fråga. Det är väl överlag bra om man försöker ha någon form av verklighetsförankring kring de inlägg man producerar.

Att kalla någon t.ex. autistmupp är däremot personangrepp, förstår du skillnaden? Offerkoftan klär dig inte speciellt bra!

• Gilla
gaidin
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så allt handlade i grunden om att det är jobbigt att acceptera att stämmor kan fatta olagliga beslut trots att de är talrika och besöks av småbarnsföräldrar, medelålders och pensionärer. Ja sånt är livet och alla får helt enkelt försöka göra sitt bästa att följa lagen i förvaltningen av sina samfälligheter, även småbarnsföräldrar, medelålders och pensionärer. MIsslyckas man så tar man nya tag, ber om ursäkt och försöker hamna inom lagens ramar igen. Inget dramatiskt, vardag i varje samfällighetsförening.

Det som inte är vardag är det som har hänt i TS förening.
Förstår inte varför du söker ny kommentar där jag tvingas upprepa mig. Ska vi fortsätta via PM istället? Återigen, att en stämma, kollektivt, fattar ett beslut som råkar vara i strid med lagtext ja det händer väl i tusental varje år. Inget att höja på ögonbrynen för och knappast något att be om ursäkt för som du önskar. Det är långt ifrån alla som vet att det ens finns en lag om förvaltning av samfälligheter. Lagstiftaren tycks ha förutsett detta genom p 35. Att dock hävda att medlemmarna var för sig begår olagliga handlingar när de utövar sin rösträtt, att komma med exempel i form av hets mot folkgrupp, jag förstår inte var ni vill komma. Har aldrig under de år jag haft med dessa saker att göra hört någon uttrycka sig på det sättet. Man får bilden av att du sitter på stämman i polisuniform redo med handklovarna.

B bygges skrev:
att komma med exempel i form av hets mot folkgrupp
Det var i och för sig mitt exempel och ett extremt sådant. Det medges. Det jag ville visa var bara att inte ens i ett stämmoprotokoll går det att skriva precis vad som helst.

M
God kväll ärade forumdeltagare. Det har nu bubblat upp ytterligare en ganska potentiellt allvarlig sak omkring solcellerna, laddarna och styrelsens agerande omkring det. Är ni intresserade av att läsa om det eller ni är "mätta och belåtna" som det.är? Det är en del att skriva så det känns lite onödigt att orda om det om ändå ingen vill läsa.

• Gilla
  • Wow
Anna_H och 28 till
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
God kväll ärade forumdeltagare. Det har nu bubblat upp ytterligare en ganska potentiellt allvarlig sak omkring solcellerna, laddarna och styrelsens agerande omkring det. Är ni intresserade av att läsa om det eller ni är "mätta och belåtna" som det.är? Det är en del att skriva så det känns lite onödigt att orda om det om ändå ingen vill läsa.
Skriv på! Det har varit intressanta detaljer i storyn sedan start.

• Gilla
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
Funderade just häromdan hur det går för er förening. Uppdatering välkommen!

• Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Ja för tusan, skriv på så hämtar jag kvällsfikat så länge 🙂

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Jag sätter på kaffet!☺️

• Gilla
  • Haha
YuGi och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jag hämtar popcorn!

• Gilla
  • Haha
vcx och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
Knäcker en långburk.

• Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
D
Jag laddar med hempizza och långburk, skriv nu

• Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.