Hej, håller på och ta bort tapet från betong och gipsväggar i mitt vardagsrum. Ska bredspackla och måla. Men det är ett rent jävla helvete att få bort all tapet. Här har ni hur det ser ut än så länge. Tror ni det skulle funka att bredspackla och slipa ner två gånger eller borde jag fortsätta få ner tapet?
Finns det några bra tips när dessa rester sitter hårt som fan?
Finns det några bra tips när dessa rester sitter hårt som fan?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 963 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 963 inlägg
Risken är att även de små bitarna kommer att lossna sen. För mig har de lossnat och sen följt med bredspacklet och gjort stora ränder. Eller så bubblar de upp efter man har spacklat så får man skära bort bubblorna.
Hur ska du slipa väggen sen? För jag har börjar slipa väggen med giraffen innan jag börjar spackla just för att få bort småbitar.
Hur ska du slipa väggen sen? För jag har börjar slipa väggen med giraffen innan jag börjar spackla just för att få bort småbitar.
Hade tänkt hyra en giraff. Behöver jag få så hela betongen att synas som bild ett eller är det okej att det mer ser ut som på bild tvåOssian K Olsson skrev:
Risken är att även de små bitarna kommer att lossna sen. För mig har de lossnat och sen följt med bredspacklet och gjort stora ränder. Eller så bubblar de upp efter man har spacklat så får man skära bort bubblorna.
På betongen. Rolla på ett tjockt lager med tapeklister och täck med gladpack, låt det sitta något dygn. Så går det att skrapa/skära av med en spackelspade. Men betänk, det blir riktigt kladdigt så täck golvet ordentligt och ha plasthandskar på.
För att få grepp på det, så prova först på en liten bit.
Jag testade med vatten och diskmedel. Måste säga att det gick väldigt fort helt plötsligt. För tyckte det du skrev lät som det skulle ta ganska lång tid. Men hur länge ska man låta väggen torka innan man spacklar? För antar att man helst inte ska spackla in fukten som blir i betongen?J jonaserik skrev:På betongen. Rolla på ett tjockt lager med tapeklister och täck med gladpack, låt det sitta något dygn. Så går det att skrapa/skära av med en spackelspade. Men betänk, det blir riktigt kladdigt så täck golvet ordentligt och ha plasthandskar på.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behöver jag stadga upp timmerväggen när jag sågar ut fönster.
Lösvirke & Timmerhus -
Byta till dimmer – vad behöver köpas in?
El -
Behöver en bild i datorn går det fota men inbyggda kameran?
Övrigt Off Topic -
Måla tak, behöver man primer/något innan?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken dimmer/brytare behöver jag?
El