Hur mycket kan man överlasta (mätar)säkringar?

2k läst  39 svar

Nästa tråd i El
  1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Jag funderar på hur stora mätarsäkringar jag egentligen behöver? Finns ju en hel del pengar att spara på lägre nätavgifter om jag kan välja en lägre mätarsäkring.

I huset finns en hiss som är avsäkrad med 63 A, även mätarsäkringarna är 63 A. Nu är det inget höghus det handlar om (källare, bv och öv), hissturen tar som längst ca 20 sek. Startströmmen är förstås hög, men därefter är det betydligt lägre än 63 A.

Om jag förstått rätt kan man överlasta smältsäkringar rätt ordentligt under en kortare tid utan att de löser ut, men hur mycket?

2. L
    Bannad · Nivå 20
    Storlek på motorn , ??
    Märkströmmen på motorn är det som avgör hur mycket den behöver i starten , samt om det är en hydralisk så behövs inte så mycket , liten belastning , den startar lätt

3. D
    Medlem · Nivå 15
    Nej, märkströmen ät inte särskilt viktig i sammanhanget.
    Hur drivs motorn?

4. P
    Medlem Nivå 1
    Det är en hydraulhiss, men drivsättet är inte särskilt relevant eftersom jag vet hur strömmen ser ut i verkligheten. Första sekunden toppar strömmen på ca 100 A, därefter ligger den på ca 15 - 20 A under körning (max 20 sek). Möjligen är det mer då hissen är fullt lastad, har inte haft möjlighet att testa det.

5. E
    Medlem · Nivå 21
    Ett enkelt sätt att testa är att sätta i mindre säkringar och prova. Det kan ju vem som helst göra så köp hem ett paket 50 A och ett paket 35 A och prova.

• Laddar…
  6. L
    Bannad · Nivå 20
    Nu får du utveckla det med att märkströmmen inte är viktig , men det ska vara i klartext och inte något runtomkring
    Motorn drivs väl med EL kan man förmoda då det är säkring det talas om

7. D
    Medlem · Nivå 15
    Det skulle inte förvåna mig att det funkar med 25A till hissen. Men det är ju mer intessant hur mycket det går att säkra ner abonnemanget. 35A eller 50A kan man nog provs med.

8. L
    Bannad · Nivå 20
    Nu var det inte ett svar på min fråga , det var det med märkström det handlar om

9. D
    Medlem · Nivå 15
    Nej, jag svarade Per.

Det intressanta är vad motorn drar, inte vad det står på skylten.

• Laddar…
  10. E
    Medlem · Nivå 21
    Det är väl lite ofint att ge TS svar och inte Liteavvarje, man kan ju förstå att han blir upprörd ;)

• Laddar…
  11. L
    Bannad · Nivå 20
    Det med att den har en startström på 100 amp som du säger , det är i tomgång just i startögonblicket och då är det mycket tveksamt om 50 amp håller , hur startar den med ett ryck direktstart då , normalt gillar inte el-verken större motorer än 7,5 KW i direktstart
    Utan vill ha Y/D start som i princip halverar strömmen vid start , sen vad den drar i belastning har ingen betydelse ,
    Hur mycket kan hissen lyfta i kilo/ton , gör att belastningen ökar naturligtvis , men en hydralhiss är inte så kräsen på lasten , den går ändå , sen beror det på vad för sorts hydralpump det är
    Det som kan vara intressant i det hela är vad det står på skylten 230/400 Xamp/Xamp eller 380/600 X amp / Xamp

• Laddar…
  12. D
    Medlem · Nivå 15
    Y-D start är rellevanta om det finns ett stort tröghetsmoment, det är inte fallet med en hydraulpump. En 50A säkring håller för 100A i åtskilliga sekunder. En fvärgbrytare med karakteristik B ( snabb) håller för tre gånger märkstömen mins 2sekunder. Upp till 10sekunder är innom toleransen. Då 100A i 1s är inget problem för en 50A säkring. Även en 32 skulle sannolikt klara det. Men det är ju huvudsäkringen som är av intresse. Hur många lägenheter finns det?

13. A
    Medlem · Nivå 16
    På mitt förra jobb fanns det ett tag en hydraulhiss som tog 500 kg. Jag har för mig att den gick 0,3 m/s. Den tog ungefär 22 ampere vid drift och jag vet inte startströmmen. Den var avsäkrad med 16 a säkringar som aldrig löste ut.

Även om det exemplet inte är något att rekommendera så låter det fullständigt onödigt med 63 a säkringar. Hur låter det när den startar? Är det YD-start eller mjukstartare? Om det är YD-start och den växlar för tidigt kan det ge en onödigt hög strömspik som kan skuta säkringar om det vill sig illa. Hydraulhissar kräver normalt större säkringar än linhissar.

• Laddar…
  14. L
    Bannad · Nivå 20
    Dvärgbrytare kar B sätt den på en motor så har du problem då den inte klarar tung last ,
    bara använda C då , sen att säga 10 sek tolerans är nog att ta i
    Du har inte svarat på frågan om märkströmens påverkan i uppstartsmomentet ,
    varför går du runt det , du har ju lite facit att ta till från mitt inlägg # 11 så det ska väl inte vara svårt att svara på

15. A
    Medlem Nivå 7
    Per L, går du in på säkringstillverkares hemsida, finner du tabeller för smältsäkringar hur hög ström de tål under viss tid. Där ser du att en 50 A smältsäkring har en skenbar smälttid på 30 min vid ca 80 A.
    Se:
    http://www.ifoelectric.com/eng/pdf/Ifo_D-sak_TD.pdf

Där har du på sidan 7 en bra tabell.

Redigerat 9 jan 20:06

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: