Byggahus.se

Hur mycket kan man låna för att inte amortera mer än 2%?

1. D
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Min syster och hennes man ska köpa deras första hus. De var och pratade med banken med bankman nr 1. Sedan visade det sig att det blev lite missförstånd så de bokade en ny tid och fick en annan bankman.
    De vill köpa ett hus som kostar 3.4 milj. Kontantinsats 700.000.

De fick lånelöfte på 2.720.000 av bankman nr 2 utan problem. Men sen hade min syster mejlkontakt med bankman nr 2 och han skrev att de max kan låna 2.7 för att hålla sig till 2% amortering. Enligt honom skulle de få amortera 3% om de tar lån över 2.7.

Men det sa inte bankman nr 1 något om.
    Någon som vet hur det funkar?

2. J
    Medlem Nivå 8
    Över 2 380 000 blir det amorteringsgrad på 2% då det är 70% av värdet på 3,4 Mkr. Den andra gränsen på 2,7 Mkr som nämns har troligen att göra med amorteringskravet på 1% extra om lånet överstiger 4,5 gånger årsinkomsten. i det här fallet skulle alltså den totala årsinkomsten för hushållet ligga på 600 000 kr. I så fall blir det 3% amortering över 2,7 Mkr.

3. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
  4. J
    Medlem Nivå 8
    Det som också kan vara värt att notera är att även andra skulder räknas in när man beräknar 4,5 gånger årsinkomsten.

5. S
    Medlem · Nivå 7
    Saxat från: https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/bolan_-_sa_funkar_det/amortering.html

Amorteringskraven innebär att:

1. Bolån mellan 50–70 % av bostadens värde ska amorteras med ett belopp motsvarande 1 % av det totala lånebeloppet per år.

2. Bolån över 70 % av bostadens värde ska amorteras med ett belopp motsvarande 2 % av det totala lånebeloppet per år.

3. Om du lånar mer än 4,5 gånger din årsinkomst före skatt ska du amortera 1 % av det totala lånebeloppet per år.

Det innebär alltså att beroende på hur mycket du lånar i förhållande till din bostads värde och din inkomst kan du behöva amortera 1-3 % av det totala lånebeloppet per år. Om ditt bolån motsvarar eller understiger 50 % av bostadens värde och du lånar mindre än 4,5 gånger din årsinkomst före skatt är det valfritt att amortera.

Så räknar man på deras fall ser det ut såhär:

2.700.000/3.400.000=79,41%, det betyder att det minst måste amortera 2%
    Om deras årsinkomst är lägre än 2.700.000/4,5=600.000kr måste de amortera ytterligare 1%.

6. Johannes Carlsson
    Medlem · Nivå 20
  7. Shakula
    Husägare · Nivå 7
    Nu lät detta som att det var ett köp av ett befintligt hus. Men om det är för ett nyproducerat hus så kan banken besluta om ett undantag i fem år för 3:e procenten.

8. V
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle inte se 3% amortering som ett problem. Amortering ger ekonomisk handlingsfrihet och lägre räntekostnader på sikt.!

9. V
    Medlem · Nivå 8
    Visst är det bra att amortera, men jag hade känt mig rätt låst om jag var tvungen att amortera nästan 7000 i månaden (3% på 2,7 miljoner). Jag hade aldrig lånat så jag kom över 1% kravet. Men det är bara jag.

10. V
    Medlem Nivå 1
    Javisst, att inte låna alls (eller bara lite) är frihet!
    Men i perspektivet av ev högre ränta så är 3% inte så mycket tycker jag. Hellre amortera 3% och beta av skulden, och sedan ev minska amorteringen om räntan stiger, för att bibehålla månadsutgiften.
    Ja, det går att tänka olika kring detta!

11. D
    Medlem Nivå 3
    Tack för alla era svar! nu förstår vi bättre hur det fungerar.