Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur mycket kan du låna?

1. S
    Besserwisser · 674 inlägg

sjoelund

Besserwisser
    Inte provision. Men han har en hög lön (högre än sin motsvarighet i USA) och handlar med aktier som påverkas av den styrränta han sätter... Han klarar sig

• Laddar…
  2. Isarheml
    Medlem · 21 inlägg

Isarheml

Medlem
    Vi behöver nog sansa oss angående bostadsmarknad. För att verkligen veta hur priserna kommer röra sig får vi nog vänta minst 6 månader från idag. Allt pekar till en ny räntehöjning i juni och en till därefter. Efter årsskiftet får vi en klar bild hur marknaden mår. Sedan är det ingen argument att lyfta upp ett objekt och peka på att marknade är detsamma. I slutändan är det snittet man kollar på. En vändning av bostadsmarknaden sker inte över några veckor. Rekommenderar sedan att ni går in till husmask.se och följa trenden där.

• Laddar…
  3. ppoonnttuuss
    Husägare · 107 inlägg

ppoonnttuuss

Husägare
    Av dessa diskussioner kommer jag osökt att tänka på när min nyrike kollega frågade min gammelrike kollega "Vad har du i ränta?" varpå han försiktigt tittar upp från sitt tangentbord och säger lågmält, "Ränta? Det förutsätter ju att man inte har råd att köpa sin bostad."

4. J
    Medlem · 59 inlägg

Janetgorgis

Medlem
    Saltsjö-Boo är ju ett bättre område lite som Mälarhöjden, Alvik, Bromma….

5. V
    Medlem · 220 inlägg

Villaägarenr1

Medlem
    Men flytta ut i skogen o bo i ett tält då.

6. J
    Husägare · Saltsjö-Boo · 1 377 inlägg

jocke31

Husägare
    Ja, det är ett idylliskt område. Men ligger bra mycket längre från stan än Bromma och Mälarhöjden. Vi har ca 2 mil till stan.

7. V
    Medlem · 170 inlägg

VetarN

Medlem
    fast har du en bostad som säg du köper för 5 milj och 10 år senare är bostaden värd 10 miljoner. Vad skapar det för investeringsvärde. Du har ju samma skuld kvar(om du inte amorterar) och du har inte skapar något värde till någon. Det enda som har hänt är att det skett en rejäl tillgångsinflation. Det roliga är att man tycker man har en tillgång men jag har då nästan aldrig sett någon frigöra tillgången till likvida medel eftersom du vill ju bo de du bor? Möjligtvis finns det några som säljer och flyttar någonstans där de är billigare. Men de absolut flesta ligger och trycker på något utan att aldrig ”njuta” av sin investering.

men det är klart någonstans måste man bo, tycker dock det är synd att staten (riksbank, FI och hela båten) pressat upp tillgångar på det här sättet. Tycker faktiskt staten borde skänka bort mark (sälja billigt stora ytor till stora bostadsprogram för villor etc) för och pressa ner priserna på bostäder. Bara danskar är mer belånade än svenskarna i Europa och det finns absolut inget självändamål till denna lånehysteri.

• Laddar…
  8. G
    Medlem · 1 904 inlägg
    Visst måste man bo. Jag har gjort några fastighetsaffärer de senaste 30 år och de stora uppgångarna har ju varit efter en stor kris och inflation. Men poängen är att för många är det mentalt problematiskt att spara ihop ett kapital under 30 år genom att tex månadspara på börsen för att få en rik senare del av livet (tex relativt låga kostnader för sin bostad). Ett av de få sätt är att belåna sig högt. Säg att man investerar 1milj och lånar 5, om huset dubblerar i värde har man ett kapital om 10 milj men har fortfarande bara investerarnat 1 milj, det kallas hävstång. Det där lånet på 6milj äts upp av inflationen på sikt, det gäller bara att hålla ut i högränte perioder. Man kan se det på två sätt, att det är förknippat med hög risk (mkt högre än att investera den där miljonen på börsen), men på andra sidan är det också en möjlighet för många som aldrig skulle kunna akumulera kapital på annat sätt.
    Problemet är väl kanske att många inte gör analysen kring risken och inte förstår att det kan bli tufft på vägen

• Laddar…
  9. K
    Medlem · 101 inlägg

krillan

Medlem
    0 kr kunde jag låna när jag kollar på nordeas hemsida och på SBAB får jag meddelandet att dom inte kan hjälpa mig med ett lån, vet inte hur dom räknar

10. 1
    Medlem · Stockholm · 955 inlägg

16386

Medlem
    Är du pensionär? Eller inga inkomster eller ingen kontantinsats?

11. K
    Medlem · Stockholm · 1 640 inlägg

Kirre2

Medlem
    Var tror du att Saltsjö-Boo ligger?

12. K
    Medlem · 232 inlägg

Kallens

Medlem
    Det var jocke31 som bodde i saltsjö boo :)

Alvik, som ligger i Bromma, ligger ca 5-6km från centralen med kungsholmen däremellan. Saltsjö boo är som sagt fint men avståndsmässigt mer att jämföra med typ Täby.

• Laddar…
  13. K
    Medlem · Stockholm · 1 640 inlägg

Kirre2

Medlem
    Jaha! Missförstod! Jag bodde tidigare på gränsen mot Värmdö och det är ju ännu lite längre, men jag tyckte det kändes lagom långt.

• Laddar…
  14. S
    Medlem · Dalarna · 3 728 inlägg

SueCia

Medlem
    Varför? Jag har ju ett hus... Är dina lån ett känsligt ämne för dig? :heart:

• Laddar…
  15. R
    Medlem · 5 180 inlägg
    Andras kommande hus var känsligt för dig <3

En arbetare klarar lätt av både amortering och räntan på 1,8 miljoner =)

Eller du tycker de ska förpassa sig till sketna billiga hyreslägenheter ? ;)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.