Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur mycket kan du låna?

1. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 229 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Varför skulle det finnas något självändamål med det? Man lånar väl det man anser sig behöva låna för att köpa den bostad man vill ha.
    Jag tror väldigt få funderar över om de skapar en viss typ av samhälle när de köper bostad.

2. G
    Medlem · 179 inlägg

Greger_08

Medlem
    Från SEB

Kontantinsats
    3 000 000 kr

Du kan max köpa för
    4 200 000 kr

Kommmer man ju inte långt med i Stockholm :crysmile:

• Laddar…
  3. S
    Medlem · Dalarna · 3 728 inlägg

SueCia

Medlem
    Kollade precis och mår nu illa, hur fan kan jag med en helt vanlig arbetarklasslön låna 1,8 Miljoner bara sådär? Det förklarar hur bostadsmarknaden kan vara så sjukt dysfunktionell...

Hur skulle det vara att kräva 50% kontantinsats och maximalt lån på 3x årsinkomst?? :O

4. K
    Medlem · 232 inlägg

Kallens

Medlem
    Troligen ett bra recept för att ingen skulle vilja bygga nya bostäder..

5. R
    Medlem · 5 180 inlägg
    50% insats är ett utmärkt sätt att hålla ungdomarna utanför marknaden ännu längre. Perfekt strategi. (ironi)

900 000 kontra 270 000. Alla ungarna har inte familj som kan lägga undan mycket pengar till de =)

6. HeineA
    Medlem · 102 inlägg

HeineA

Medlem
    Förstår inte frågan, mycket har förändrats sen ett år tillbaka, alla kreditinstitut ändrar sina vilkor för utlåningen pga bla värdbilden förändras, hög inflation gör att banker lånar ut mindre. Ett lånelöfte är en färsvara.

7. S

SueCia

Medlem
    Om dom ser till att bostadsmarknaden kraschar så behöver inte 50% vara mer än 15% dock :)

8. R
    Medlem · 5 180 inlägg
    De följer ju sig lite.

Inte kunde mina föräldrar köpa sitt hus utan att ta lån till största delen trots de kosta bara 140 eller vad de kostade när de köpte sitt :p

Det du önskar lider mot misär. Det vill vi ju inte ha. Lagom takt är bäst.

• Laddar…
  9. V
    Medlem · 170 inlägg

VetarN

Medlem

Problemet är ju att de är ju vi som tänker efter som får betala när FI etc tar bort amorteringskrav etc! Varför ska vi hålla på med det här. Är det inte bättre att folk lugnar sig. Varför binda upp hela sitt liv till lån

10. G
    Medlem · 1 904 inlägg
    Det är inget konstigt att man vill ta mkt lån, det är ofta den enda formen av rejäl investering en svenne kan göra. Man gör en stor investering och med lånet får man en hävstång. Motsvarande går knappast ej att göra på börsen. Det har varit bra för de flesta under en lång tid, de som klarar sig genom stålbadet nu kommer ha en blomstrande tid sen. Precis som 40 talisterns och även 60-70 talisterna. Tillhör själv den senare och varje kris, när bostadspriserna har stannat eller dippat en stund, har inflationen fått lånen att nästan försvinna och värdet skjuta i höjden på sikt. Men man behöver klara sig igenom ett par tuffa år.

11. S

SueCia

Medlem

50% nedgång är bara en återställning till nivåer före corona, dvs. 2-3 års uppgång borta, det är fullt rimligt.

12. R
    Medlem · 5 180 inlägg
    Se på hela marknaden.
    50% på mitt inköpspris skickar tillbaka priset till nånstans runt 2009.

Plus är ju att jag inte säljer om jag inte skulle få ett jävulskt bud =) Sen tror jag att byar som jag bor i inte kommer rasa något utan mer stå still eller gå sakta upp.
    De enda huset som är "svåra" om man tittar på husen är de som är dyra i drift eller är stora. De mindre husen går åt som smör om de är lite renoverade.

Det blir värre för orter med priser från 3 miljoner och upp. Kan väl tycka synd om en familj som byggt eller köpt vid sjöutsikt för 5 mille i vår kommun. Speciellt om de inte håller och de vill flytta.

13. P
    Medlem · 63 inlägg
    Kollade SBAB - som har varit mest generösa tycker jag. Hos Handelsbanken, där vi är kund, får vi låna 5,5-5,6 MSEK

Du kan köpa för
    7 477 900 kr

Kontantinsats
    14,71 %
    1 100 000 kr

Bolån
    85 %
    6 356 215 kr

14. Stefflo
    Husägare · Västmanland · 581 inlägg

Stefflo

Husägare
    Vi kan enligt nordea låna 7 880 000kr, har inga planer att maxa vår lånegräns och är så nöjd att ha mycket mindre än detta i lån idag.

15. V
    Husägare · 356 inlägg
    Nästan 6,5 mkr på SBAB.
    Lite ironiskt att den statliga banken beviljar mest lån till folket.
    Nästan så man tror att Ingves får provision för ökad skuldsättning :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.