Byggahus.se

Hur mycket hjälp får man av kommunen med bygglov?

1. JanneT5
    Medlem · 313 inlägg

JanneT5

Medlem
    Efter att nu fått mitt bygglov ijenom undrar jag hur mycket "hjälp" kommunen verkligen "måste" erbjuda/ ta betalt för?
    Min förefattade mening var att det var nån sur gubbe som sitter och "dissar" eller "hissar" med en stor stämpel.

I mitt fall gällde det först ett ev garage på ett hus jag funderade på att köpa.
    Då gick han loss med gradskiva och linjal likt en konstnär.
    Precis som om han vill sälja huset till mig. Jättefin ritning blev det. Dessutom med en extra parkeringsplats.

I vilket fall blev det ett annat (större) hus (som redan hadde garage) och nu skall det installeras braskamin i huset.
    Vid första besöket fick jag en ritning att kladda på efter bästa förmåga.
    Sedan tog han en ny ritning och ritade om befintlig med mina mått så att det kunde bifogas i bygglovet som han hjälpte mig att fylla i. "Ahh så sedan var det bara till att sätta kapen i huset"
    Grannen berättar att det kostar över tusen kronor att bara få ut en ritning över sitt hus i t.ex göteborg? Här sitter jag nu med ett jätteark med huset i alla vinklar helt gratis.
    Än så länge inte betalt en krona. (eller vi kanske får se hur det blir med det...?)

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 944 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Hur mycket hjälp får man av kommunen med byggl

När mina föräldrar skulle bygga på tidigt 60-tal. Så lät stadsarkitekten antyda väldigt tydligt, att om de anlitade hans egen arkitektbyrå så skulle det inte vara några problem med bygglov för både den ena och den andra avvikelsen.

3. P
    Medlem · 29 inlägg

PiaC

Medlem

För några år sedan ville vi bygga till vårt hus med en entré på framsidan och hade själva ritat ett förslag. När åkte in till kommunen för att höra oss för fick vi reda på att all mark på framsidan om huset var prickad och att vi inte kunde få bygglov för det vi ritat.

Men sedan berättade stadsarkitekten att eftersom det enligt detaljplanen gick att bygga öppna verandor på prickmarken, skulle vi nog kunna få igenom en utbyggnad om den var "veranda-liknande" och visade vad han menade med det. Vi kom därifrån med en detaljerad skiss för hur utbyggnaden skulle kunna se ut - och med facit i hand blev det mycket bättre än vad vårt eget förslag någonsin skulle ha blivit.

4. JanneT5
    Medlem · 313 inlägg

JanneT5

Medlem

Min arbetskamrat som bor i en annan kommun fick betala 870Kr för samma typ av bygglov som mig. (Braskaminen) Min handläggare har inte sakt att det kostar pengar. Kan jag vänta mig en räkning i alla fall utan att jag blivit upplyst om att det ev tas ut en avgift?

5. B
    Medlem · 5 840 inlägg

Hempularen: Var det möjligen någonstans i Småland dina föräldrar byggde?
    ;)

6. B
    Medlem · 5 840 inlägg

JanneT5: Så god service har jag inte hört talas om. De flesta bygglovsinspektörer kanske kan hjälpa dig på traven med att rita små enkla skisser och streckgubbar som stöd för snacket er emellan. De är skyldiga att förklara vilka krav man ställer på dina bygglovsritningar. Men till syvende og sisdt är det du som söker bygglovet som ska bekosta och ta fram dugliga ritningar.

Många små byggnadsnämnder anlitar privatpraktiserande arkitekter. De jobbar bara deltid på kommunen vid sidan av sin egen byrå. Om det visar sig att en sådan arkitekt plötsligt uppträder med dubbla roller (som Hempularen berättar) ska man absolut protestera.

7. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Det är kanske så, att man blir bemött som man själv bemöter andra. men visst, kommunens tjänstemän har en skyldighet att svara på frågor och hjälpa den enskilde till rätta. Janne T5 kan kanske försöka få lite hjälp med att räfsa upp löven där hemma, om nu kommunens byggavdelning saknar arbetsuppgifter ;D
    Vad gäller ritningar, bygglov och allt annat som finns hos kommunen, är allmänna handlingar, och skall lämnas ut omg. Kopior kan begäras (brukar var 10 st. innan man kräver ersättning)= man kan då hämta 10st varje dag, för att kolla om byggnadsnämnens ledamöter har bygglov för deras byggnader ;)
    Vad gäller att ta betalt för bygglov (braskamin) är man tvingad att ta ut en ersättning.
    Kan inte se att det går att gömma bort handläggningen.

8. H
    Moderator · Stockholm · 43 944 inlägg

hempularen

Moderator

Mina föräldrar byggde i skåne.

9. B
    Medlem · 5 840 inlägg

Skåne? Då måste de ha bildat ett "nationellt brödraskap", arkitekterna som beviljade bygglov till sina egna ritningar...

10. JanneT5
    Medlem · 313 inlägg

JanneT5

Medlem

Nu damp räkningen ner, svaret vi alla väntat på: Bygglovet kostade 345kr

11. C
    Medlem · 10 011 inlägg

Aha, det är det som "Robin Hood-skatten" går till...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.