Jag skulle vilja veta ungefär hur mycket fukt en badrumsfläkt blåser ut, men vet inte riktigt hur jag ska räkna. Fläkten det rör sig om är en PAX 100 med en kapacitet på 85 m³/h (friblåsande). Badrummet i sig är 5,3m³.

Vad jag kan utläsa av produktbladet så ska den flytta ca 20l/s
http://onninen.procus.fi/documents/original/13579/7/2/Pax100.pdf

Så om den flyttar 20l/s så bör det ta mellan 4-5 timmar. Vet dock inte om jag tänkt rätt?! 4-5 timmar då måste väl rummet vara vattenfyllt? Hur mycket fukt blir det i badrum?

20(l/s)*3600(s/h)/1000(m3/l)=72m3/h
(Det är ungefär det graden säger oxå)

5,3/72=0,074 alltså teoretiskt har all luft i badrummet bytts ut på 7,5 minuter men praktiken tar det längre tid.

Hur mycket fukt det blir i ett badrum beror bla på hur varmt och hur länge man duschar. Det kan bli allt från inget extra (kort knappt fesljummet) till "Lytzendimma" (låååång vaaaarm dusch).

Redigerat:
Thesvensk skrev:
Så om den flyttar 20l/s så bör det ta mellan 4-5 timmar. …?
Snarare 4 – 5 minuter …

• Gilla
Thesvensk
  • Laddar…
Men om man blandar in en till parameter. Säg att varmvattenberdaren är på 35l men har en kapacitet på 60l varmvatten, vilket tar ungefär 6 minuter att tömma helt. Hur mycket fukt hinner bildas och hur lång tid ska det ta att tömma badrummet på all fukt?

Mikael_L
Thesvensk skrev:
Men om man blandar in en till parameter. Säg att varmvattenberdaren är på 35l men har en kapacitet på 60l varmvatten, vilket tar ungefär 6 minuter att tömma helt. Hur mycket fukt hinner bildas och hur lång tid ska det ta att tömma badrummet på all fukt?
Det saknas flera parametrar för att ens ha en chans att räkna på en sådan sak.

Men sätter du igen golvbrunnen och häller ut det på golvet är svaret lätt, då har du tillfört 60 liter H2O till badrummet, (det mesta i vätskefas, några gram i ångfas).

Redigerat:
Är någon som påstår att badrumsfläkten är underdimensionerad för badrummet vilket gjort att vi fått en fuktskada i tak. Han har tydligen kollat upp att en person normalt genererar ca 250l/året. Vad jag ville, var att kunna bevisa motsatsen. Men det var tydligen inte så lätt :/

Redigerat:
Är badrummet verkligen 5,3 m3? Väldigt litet?

larsbj skrev:
Är badrummet verkligen 5,3 m3? Väldigt litet?
Japp, ca 2,5kvm :/

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Underdimensionerad är den inte frågan är hur mycket tid fläkten är på?

larsbj skrev:
Underdimensionerad är den inte frågan är hur mycket tid fläkten är på?
Vi kör den oftast en timme.

Mikael_L
Thesvensk skrev:
Han har tydligen kollat upp att en person normalt genererar ca 250l/året.
Det låter som i underkant. Bara i utandningsluften skickar vi ut en dryg liter vattenånga om dygnet. :)

Men det har liksom inte med saken att göra.

En korrekt inställd ventilation i en bostad byter ut all luft varannan timme.
Har du en sådan ventilation ska normalt inga skador kunna uppstå p.g.a vattenånga i ett vanligt hem.

Om du orkar, läs väl valda delar av denna skrift, och så fortsätter vi i tråden sen. :)
http://hallbarutvecklingvast.se/system/files/kompendiet_december_2011.pdf

C
Att den skulle vara underdimensionerad är nonsens då alla vanliga badrumsfläktar har ungefär den kapaciteten. Du kan ju fråga den som påstår detta vad denne rekommenderar istället... Får badrummet tillräckligt med tilluft? Har du något grunddrag när fläkten inte går?

Att den går i en timme torde vara tillräckligt. De fuktstyrda modellerna stannar bara några minuter efter avslutad dusch (lustigt nog eftersom det är tvärtemot Pax egen rekommendation)

cpalm skrev:
Att den skulle vara underdimensionerad är nonsens då alla vanliga badrumsfläktar har ungefär den kapaciteten. Du kan ju fråga den som påstår detta vad denne rekommenderar istället... Får badrummet tillräckligt med tilluft? Har du något grunddrag när fläkten inte går?

Att den går i en timme torde vara tillräckligt. De fuktstyrda modellerna stannar bara några minuter efter avslutad dusch (lustigt nog eftersom det är tvärtemot Pax egen rekommendation)
Jag har då inte sett badrums fläktar som är dimensionerade för en viss yta, enda som skiljer dem är väl pris och styrning. Vi har en öppning/ventilations hål längst nere på dörren.

Sen är varmvattenberedaren inte så stor. Så blir inte mycket duschande..

Mikael_L
Thesvensk skrev:
Är någon som påstår att badrumsfläkten är underdimensionerad för badrummet vilket gjort att vi fått en fuktskada i tak. Han har tydligen kollat upp att en person normalt genererar ca 250l/året. Vad jag ville, var att kunna bevisa motsatsen. Men det var tydligen inte så lätt :/
Av det du skrev här får jag intrycket att det är uttalanden från någon som inte har koll.

Men nu fick vi väl inte höra hela resonemanget här. Men på det lilla du skrev här så kan man åtminstone inte dra några sådana slutsatser.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ånghalt
Mättnadsånghalten för luft vid 20 grader är 18 g/m³. Rymmer badrummet 5,3 m³ kan luften innehålla maximalt 95 g vatten. Då är relativa luftfuktigheten 100%. Är relativa luftfuktigheten sedan tidigare 50% så räcker det med att avdunsta en halv dl vatten för att den skall stiga till 100%. Om fläkten går i några minuter så vädrar den ut all fuktig luft. Problemet är att golvet och väggarna fortfarande är blöta. Det vattnet dunstar sakta efter att fläkten stannat så att luften blir fuktig igen. Om det blir för fuktigt och man inte vill köra fläkten i timmar så kan man lämna dörren öppen till badrummet.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.