Byggahus.se

Hur mycket försenat får ett bygge bli?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Vi har ett ABS 09 avtal med en byggfirma där det står att arbetena ska vara klara 25 veckor efter husleverans.
    I avtalet står även "Vid försening är beställaren berättigad att av entreprenören erhålla vite med 5000kr för varje påbörjad vecka varmed färdigställandet av kontraktsarbetena i deras helhet blivit fördröjt. Om beställaren före enreprenadens färdigställande tagit entreprenaden eller del därav i bruk, ska vite jämkas i skälig mån."

Husleveransen skedde vecka 17 så huset skulle ha varit klart vecka 42. Detta slutdatum verifierade vi även med byggfirman ungefär halvvägs genom entreprenaden.
    Vi är nu 13 veckor försenade (mer än 50% jfr avtalad tid), vilket åtminstone innebär ett vite på 5000x13= 65000kr.

Min fråga är: Kan bygget bli hur försenat som helst och det "bara" innebär ett vite enl avtalet, eller finns det en bortre gräns där vi kan kräva större skadestånd från entreprenören?

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Det är ju det 13x5000 som är vitet.

Men vid så stor försening som du får nu får ser jag lösningen att du häver avtalet. Då betalar du för vad som är utfört minus vitet med förseningen och sen anlitar du själv en entreprenör för att färdigställa.
    Eventuellt kan kostnaden för färdigställande dras av från ursprungsavtalet men det är enklare att göra avslut från en strulig entreprenör och slippa ha mer med dom att göra.

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 6
    Någon sa till mig att konsumentköplagen inte går att avtala bort och att man enligt den har rätt till ersättning för faktiska merkostnader, som ex extra boende, föråd och andra kostnader eller uteblivna intäkter kopplat till befintligt boende.
    Kan vara värt att kolla upp.... om det nu skulle innebära en förbättring för er.....

• Laddar…
  4. Z
    Husägare Nivå 2
    Medan viten låter bra kan det även vara lite lurigt. Generellt sett är jag av uppfattningen att vite inte kan kombineras med skadestånd. Man ser vitet som ett i förhand avtalat skadestånd vid försening eller annan avvikelse från kontraktet. Så man måste verkligen fundera igenom innan beställning OM man ens vill ha vite och hur stort det då ska vara. Det blir ju dock en mycket enklare ersättningshantering med vite än att påvisa skada som grund för skadestånd. Läs mer under länken: https://www.inter.se/vitesklausuler-i-avtal/

Jag vill dock reservera mig för att jag inte vet hur konsumentlagarna fungerar i detta fall, jag arbetar med dessa avtal och entreprenader företag/organisationer sinsemellan och då gäller annan lagstiftning, även om AB är densamma. Sen finns det alltid en massa andra vägar att gå. Hävning, låta någon annan färdigställa osv. Men det kostar generellt sett dig mycket mer i slutändan. Jag rekommenderar dig helt klart att försöka lösa det med nuvarande entreprenör så snabbt det går. Har du fortfarande en god dialog med dem och börjar färdigställandet närma sig?

5. J
    Medlem Nivå 1
    Vi hoppas att det bara är veckor bort nu. Förtroendet är i botten men dialogen tillräckligt god för att fortsätta iaf. Sen får vi se hur mycket kompensation vi kan pressa dem på...

• Laddar…
  6. V
    Medlem · Nivå 7
    Konsumenttjänstlagen 29 § är tillämplig; dvs om förseningen är av väsentlig betydelse för dig som konsument, har du rätt att häva kontraktet i kvarvarande delar. Men det blir troligen billigare att låta firman göra klart jobbet än att häva och ta in en ny. Men ta kontroll över projektet och ha täta avstämningar med företaget.

Du ska hålla inne betalning, inklusive vitet, till efter godkänd slutbesiktning. Innehållna medel ska motsvara åtminstone 10% av kontraktssumman. De är ditt enda påtryckningsmedel i det här fallet.

• Laddar…
  7. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror med betoning på "tror" att du faktiskt har rätt till både vite och faktiska verifierade omkostnader som beror på förseningen. Vitet skall ses som en form av "böter". Enl. konsumenttjänstlagen har du normalt rätt till skadestånd för de kostnader som förseningen orsakar. Men då skall det vara verifierade kostnader som strikt är kopplade till förseningen.

8. N
    Medlem Nivå 1
    Vad är anledningen till förseningen? Är ju ganska relevant om det är pga. Extra beställningar? Väder? Oftast i denna bransch så tänker inte kunderna på att varje liten extra detalj som tillförs under byggets gång förlänger tiden avsevärt. Mvh en i branschen....

9. B
    Husägare Nivå 2
    Fast då får man väl näringsidkare se till att få en eventuell försening, orsakad av ÄTOr eller liknande tillägg, införd i avtalet så att ev vitesklausul börjar ticka senare än ursprunget. Säger man inget till kunden får man bioägare snällt acceptera att vitet börjar vi överenskommen färdigställandetidpunkt.

Borde vara standardförfarande?

• Laddar…
  10. N
    Medlem Nivå 1
    I en perfekt värld så skrivs ÄTOR, kontrakt, eller mail överenskommelser. I verkligheten ser det annorlunda ut. Små detaljer bestämms hit och dit, man lägger till, drar av osv. Detta är ett erkänt problem åtminstone om man är en mindre firma med oftast väldigt bra och nära kontakt med sina kunder. Vill gärna höra från TS vad orsaken är innan det spekuleras vidare.

11. B
    Husägare Nivå 2
    Visst är det som du säger, men om det är grejor av mindre karaktär ska det inte dra iväg 13 veckor på ett 25-veckorsprojekt.

Men ja, det vore intressant att få mer detaljer i vad som orsakat förseningen i det här fallet.

12. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    13 veckor är antingen problem med en beställning av material eller brist på arbetskraft/överbeläggning

13. Stigge Troëng
    Medlem Nivå 1
    Det handlar inte om att pressa dem på. Drag av på betalningen direkt!

14. J
    Medlem Nivå 1
    Det är inga ändringar som påverkat arbetet. Däremot skyller byggfirman endel leveranser på husfirman (där det mesta handlar om kass planering och kommunikation), men till största delen hadlar det om att man gjort fel och fått göra om eller inte varit på plats för att jobba helt enkelt (har väl haft viktigare projekt nån annanstans).

• Laddar…
  15. J
    Medlem Nivå 1
    Slutfakturans belopp motsvarar ytterligare 65 veckors vite. Vi betalar definitivt inget av det innan allt är utrett.